המו"מ הקואליציוני: המפלגות מציבות דרישות במיליארדים

ש"ס ויהדות התורה דורשות להעלות חזרה את קצבאות הילדים, לבטל את המע"מ על מוצרי יסוד, לבטל את הקיצוצים בישיבות ולבטל את הסנקציות הפליליות בחוק השוויון בנטל ■ ישראל ביתנו מתעקשת על חוק 90% משכנתא

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

המו"מ הקואליציוני מתקדם והשותפות הטבעיות של רה"מ בנימין נתניהו - ובעיקר המפלגות החרדיות - מציבות דרישות שיעלו למשלם המסים הישראלי 4-5 מיליארד שקל בשנה.

ש"ס ויהדות התורה מציבות דרישות שמשמעותן ביטול הקיצוצים בקצבאות הילדים ובמוסדות החרדיים, שנעשו בתקופת שר האוצר הקודם יאיר לפיד. החרדים דורשים להחזיר את קצבאות הילדים לרמתן ערב כניסתו של לפיד לאוצר, מהלך שיעלה כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. בנוסף הם דורשים לבטל את הקיצוצים שנעשו במוסדות הדת, מה שיעלה למשלם המסים עוד כחצי מיליארד שקל בשנה.

במהלך הבחירות התחייבה ש"ס לבטל את המע"מ על מוצרי יסוד בסיסיים. הבטחה זו הופכת כעת לדרישה במו"מ הקואליציוני, כאשר מדברים על ביטול המע"מ על כ-50 מוצרי יסוד במהלך שיעלה למדינה כמיליארד שקל בשנה.

כידוע, החרדים דורשים גם לבטל את הסנקציות הפליליות של משתמטים משירות צבאי או לאומי, סנקציות שהנהיג לפיד בחוק השוויון בנטל.

גם בבית היהודי מציבים עשרות דרישות שעלותן נאמדת במיליארדי שקלים בשנה, כמו למשל חיזוק יישובי הצפון במיליארדי שקלים והעלאת שכר החובה לחיילים בשנה השלישית להקמת הממשלה.

במפלגת ישראל ביתנו מסכימים לדרישה לבטל את המע"מ על מוצרי יסוד ודורשים גם להגדיל את בניית הדירות בדיור ציבורי באמצעות הקצאת כ-7.5% מסך הדירות שייבנו בכל פרויקט על אדמת מדינה. במפלגה דורשים גם לקדם את חוק 90% משכנתא בערבות מדינה של ח"כ אורלי לוי וכן לקדם את חוק עונש מוות למחבלים עליו התחייב אביגדור ליברמן בבחירות.