גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיוט של נתניהו

איך ביבי יוכל למנוע אובמיזציה של הילארי?

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

בשיחות בחדרי חדרים ובהתבטאויות פומביות, בטוקבקים ובמאמרי דעה, התנחמו בשנה שחלפה אנשי הממסד הממשלתי בירושלים ותומכיו, מאריאל ועד מצודת זאב, שחייו הפוליטיים של ברק אובמה מתקרבים לקיצם. בעוד פחות משנתיים ניפטר מנשיא עוין / מהשווארצה / מהפרעה השחור / מהקנייתי המוסלמי הזה, הם נהגו (ונוהגים) לומר, איש איש בסגנונו, בתגובה להנחתות קולניות תקופתיות מהבית הלבן. איך אמר שר הביטחון, משה יעלון, באיפוק מעודן, בדצמבר אשתקד? "לא לעולם יישאר הממשל הזה ואני מקווה שהוא זמני". אם בנימין נתניהו מסווג כצ'יקן-שיט בפנסילווניה אווניו, לא קשה לנחש כיצד מסומן ברק אובמה ברחוב בלפור. האם אפשר בכלל לדמיין את עומקה של גניחת הרווחה הקולקטיבית שתפלוט ירושלים הרשמית כאשר אובמה יצא לפנסיה?

שוטמיו הישראלים של הנשיא מודעים כמובן ללוח הזמנים האלקטורלי של האמריקאים. בנובמבר 2016 תבחר ארה"ב בנשיא חדש וחודשיים לאחר מכן, היא, או הוא, תיכנס/ייכנס לבית הלבן. אובמה יהיה נחלת ההיסטוריה. ובכל זאת, האם שחר חדש, קסום, של יחסים שריריים מבוססי חזון אוונגלי ומשיחיות יהודית, שאליו כמהים אנשי הימין הישראלי, אכן יפציע מעל וושינגטון וירושלים בשבוע הראשון של ינואר 2017? התשובה השקולה היא: בכלל לא בטוח.

אם הילארי רודהאם קלינטון, הסבתא שתהיה מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, לאחר שתעבור את המכשול הפורמלי של הפריימריז במפלגתה, תהיה הנשיאה הבאה - ובשלב זה, לפחות, היא מצטיירת כקטר רב-עוצמה שאי אפשר לעצור אותו - צפויות לממשלת הימין הבאה בישראל שנות מרורים נוספות בוושינגטון, ניצחון של קלינטון בבחירות 2016 היא החומר שממנו עשויים חלומות הביעותים של ראש הממשלה הנוכחית והבאה בישראל.

הסנטור טד קרוז, הפוליטיקאי הרפובליקני הראשון שהכריז על מועמדותו לנשיאות, אומר בתשדיר הבחירות החדש שלו: רוצים תקופת כהונה שלישית של אובמה? הצביעו בעד הילארי. זו כמובן פלצנות בחירות טיפוסית, אבל בתחום מדיניות החוץ האמריקאית בשנים האחרונות, שקלינטון השתתפה בעיצובה וביישומה, ובעיקר בנושאים הקשורים בישראל, הוא לא כל כך הגזים.

את המכנה המשותף בין קלינטון לאובמה בענייני ישראל אפשר למצוא בדברים שאמר אובמה בפגישה עם בוחרים יהודיים בקליוולנד, אוהיו, בפברואר 2008, במהלך הקמפיין הראשון שלו לנשיאות: "אני חושב שיש זרם בקהילה הפרו-ישראלית שטוען שאם אינך מוכן לאמץ גישת פרו-ליכוד בלתי מתפשרת לגבי ישראל, זה סימן שאתה אנטי-ישראלי. אבל זו אינה יכולה להיות אמת המידה לידידות שלנו עם ישראל. אם איננו יכולים לנהל דו-שיח כיצד להשיג מטרות משותפות, אז איננו יכולים לקוות לשום התקדמות".

ככל הידוע, קלינטון לא חזרה בפומבי על המשפט הזה, אבל התנגשויותיה הלא נדירות עם ראש הליכוד, בעודה מכריזה, פעם אחר פעם, על אהבתה הנצחית לישראל, מצביעות על כך שהיא הפנימה היטב את המסר. זה משתקף בבירור בכמה מהתבטאויותיה בתקופה שבה היא כיהנה כשרת-חוץ. אלה אמירות מחוספסות מהסוג שלא שוכחים. "מוניתי להיות הצרחנית" של הממשל (על משקל ה"שוטר הרע") ביחסים עם נתניהו, היא אמרה ל-CNN אשתקד. "יש לי יחסים טובים מאוד עמו, בין השאר מפני שאנו יכולים לצרוח זה על זה (בנושא ההתנחלויות) ואנו אכן צורחים... הייתי האדם הראשון בממשל כלשהו שאמר דברים כאלה..."

ב-2010, אחרי שישראל הכריזה על תכנית בניה חדשה באזור ירושלים במהלך ביקורו של סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בישראל, מהלך שפורש כהשפלה מכוונת של האורח, טילפנה קלינטון בחמת זעם לנתניהו ולפי דיווחים מאותה תקופה, היא דיברה במשך 43 דקות מ-45 דקות השיחה. על פי דובר הסטייט דיפרטמנט דאז, פי.ג'יי קרולי, היא אמרה לרה"מ, שההכרזה הישראלית על התנחלות חדשה "פגעה באמון ובביטחון שביסוד תהליך השלום וגם באינטרסים האמריקאיים". לימים יציין "וושינגטון פוסט" כי מעט מאוד אנשים יכולים לכפות על נתניהו לשבת בשקט ולשמוע דברי תוכחה; הילארי קלינטון היא אחד מהם.

ובסוף 2010, במאמץ לחלחל את המסר עמוק יותר בתודעת ההנהגה בישראל, אמרה קלינטון בפורום סבן, באופן חד-משמעי: "איננו מקבלים את הלגיטימיות של המשך פעילות ההתנחלויות". מזווית אחרת: המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן, תורם גדול לקמפיינים של בני הזוג קלינטון וידיד אישי שלהם, אמר ל"ניו יורק טיימס" בדצמבר אשתקד, כי הילארי כואבת את הסבל שגורמת ישראל לפלסטינים, אם כי היא אינה נותנת לכך פומבי. "אני יכול לומר לך, שבשיחות פרטיות היא מביעה אהדה לפלסטינים", אמר סבן לכתב.

במילים אחרות: קלינטון, כמו אובמה, וג'ורג' וו. בוש לפניו, היא חסידה מושבעת של רעיון שתי מדינות וממילא מתנגדת עקרונית להתנחלויות מעבר לקו הירוק, התנגדות שמנחה את המדיניות האמריקאית כלפי ישראל כבר 48 שנים. זה לא ישתנה עם כניסתה האפשרית לבית הלבן. מה ששמענו מהנשיא אובמה בסוגיה זו נשמע גם מהנשיאה קלינטון.

עמדתה כלפי הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן היא הרבה יותר זהירה - לא בגלל ישראל אלא בגלל התפקיד המשמעותי שקלינטון מילאה בהכשרת הקרקע למו"מ בין איראן לארה"ב. המועמדת הדמוקרטית תפיק תועלת אלקטורלית עצומה אם ההסכם יעבור בשלום את המכשולים שהציבו לפניו מחוקקים רפובליקנים (ומעט דמוקרטים). היא תוכל לנכס אותו. אך אם ההסכם יקרוס, המוניטין שלה כדיפלומטית-על יהיה יעד לכתישה אכזרית של המועמדים הרפובליקנים לנשיאות.

לכן הגדירה קלינטון את הסכם המסגרת עם איראן שגובש בלוזאן כ"צעד חשוב", אך מיד סייגה עצמה באמירה: "השד תמיד נמצא בפרטים הקטנים". לדבריה, "נטל (ההוכחה) מונח על כתפי איראן ורף ההוכחות חייב להיות גבוה... עדיין נותרה עבודה רבה בחודשים הקרובים, אך בשלב זה חייבים לתת לדיפלומטיה להצליח". ככל הידוע היא לא דיברה בפומבי על סכנות אפשריות לישראל מההסכם, אם כי היא הביעה מורת מהעובדה שישראל נהפכה מכשיר לניגוחים פוליטיים בין דמוקרטים ורפובליקנים בגלל איראן וקראה להחזיר את היחסים בין ירושלים לוושינגטון למה שהיא כינתה "בסיס קונסטרוקטיבי". כך מדבר פוליטיקאי עם חושים מחודדים ששואף לכסות את עכוזו, ואין בכך רע. זה חלק מהמקצוע, אבל התנהלות כזו אינה עומדת בקריטריונים של "ידידי האמת" של ישראל במפלגה הרפובליקנית שתופסים גם בירושלים.

בלשכת רה"מ מעדכנים שוב את מאזן החיוב והשלילה של הנשיאה קלינטון, וכצפוי, לפי ניהול החשבונות שם, טור החסרונות ארוך הרבה יותר מטור היתרונות, ויש כאלה, גם מהפרספקטיבה הצרה של נתניהו: בניגוד לאובמה, קלינטון מעולם לא מחקה את רה"מ, כפי שמחק אותו אובמה, ולהפך. אהבה גדולה אין ביניהם, אך הם פונים זה לזו כ"ביבי" ו"הילארי". הלב אולי נחמץ אך הפנים שוחקות. קלינטון אמרה למקורביה שהיא יודעת איך לעבוד עמו, ש"אסור למלכד אותו בפינה". נתניהו יודע, שבענייני ביטחון לאומי של ישראל בזירה האזורית (שאינם קשורים להתנחלויות) היא תטה אוזן קשבת. בשנותיה בסנט היא הוכיחה את עצמה כמחויבת לביטחון ישראל (ואחרי 'צוק איתן' היא הצדיקה את התנהלות ישראל במלחמה). מקורבי קלינטון אומרים, שאפשר להגדיר את יחסה לישראל כ"אהבה קשוחה", ומכאן התנגדותה להמשך הכיבוש. היא מבינה מה שמבינים אובמה וגם הרצוג, לבני ואלה שהצביעו בעדם: ישראל לא תוכל להיות דמוקרטית ויהודית בעת ובעונה אחת אם הכיבוש יימשך ואם העם היהודי יוסיף לשלוט על העם הפלסטיני.

אין לדעת, כמובן, אם הילארי קלינטון תהיה הנשיאה הבאה, אך נתניהו יודע, שאם היא תשב בלשכה הסגלגלה היא תשביע אותו מרורים. הוא יכול לצפות לשנים של עימותים קשים ולכיפופי יד מכאיבים (בתקופת כהונתה יפקע הסכם עשר השנים על הסיוע האמריקאי לישראל), במקרה הרע, או לשנות חיכוכים מייגעים, סף-משבריים, אולי נטולי יריבות אישית אך רוויי התנגחויות פוליטיות, במקרה הטוב.

צריך רק לקוות שרה"מ לא ינסה להתפתות לבחוש בקדרת הבחירות בארה"ב ולנסות לקדם את המועמד הרפובליקני, יהיה מי שיהיה, כפי שהוא חיבק בבחירות הקודמות את ידידו מיט רומני. זה יהיה מתכון בטוח לאובמיזציה של היחסים עם ממשל קלינטון.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב