לגלגל סיגריות, לבשל בבית: כך צה"ל ממליץ לחיילים לחסוך

מסמך שהגיע לחדשות 2 Online מראה כיצד צה"ל מלמד את החיילים לחסוך כדי לא להיכנס לחובות ■ בהמלצות: לא לאכול בחוץ, לקנות באאוטלט ולא לצאת למסיבות כל שבוע ■ ואיך להגדיל הכנסות? לחלק עיתונים ולמלצר

חיילות / צילום: פלד צברי
חיילות / צילום: פלד צברי

המשכורת הצבאית דלה מאוד, וחיילים רבים נקלעים במהלך השירות לחובות - זאת למרות שהוריהם מסייעים להם כלכלית. בצה"ל מנסים להילחם בתופעה, ובין היתר הכשירו באחרונה את מש"קיות הת"ש (תנאי שירות) בעיסוק הכלכלי. בין היתר, הן צריכות להציע לחיילים דרכים שבהן ניתן לחסוך. במסמך שהגיע לידי חדשות 2 Online שאותו על החיילים למלא מפרט צה"ל את ההמלצות לחיסכון לפי נושאים.

חברת "אוצר", המתמחה בייעוץ אימון והדרכות בתחום כלכלת הפרט והמשפחה, זכתה במכרז של צה"ל ובנתה לאגף כוח-האדם טפסים ייחודיים שתפקידם להבנות עבור המש"קיות את תהליך הליווי של החייל, בהתאם למציאות ולצורכי החיילים.

בחברה מקיימים פורומים עם משקיות ת"ש, קצינות ת"ש וסגל בכיר בצה"ל, כדי לנתח את הבעיות שהן מתמודדות איתן כיום, את הפתרונות המוצעים ואת תהליכי העבודה. בין היתר הם מעבירים תכנים מעולם האימון וההנעה לפעולה למשקיות ת"ש, תוך הדגשת ערכים נחוצים לליווי אפקטיבי, קשוב ונטול שיפוטיות.

הפתרונות של צה"ל להקטנת ההוצאות:

■ מסיבות - אלטרנטיבות בילוי זולות יותר, לא כל שבוע

■ אלכוהול - קניית בקבוק במקום שוטים, להיות נהג תורן, להוריד כמות

■ תחבורה - Car Pool, תחבורה ציבורית, השתתפות חברים בעלות הדלק

■ החזר הלוואות - פריסת הלוואות, איחוד הלוואות

■ הוצאות סופר - קנייה על-פי תקציב, רשת מזון זולה, מוצרים תחליפיים

■ ביגוד - אאוטלט, לא מותגים, סוף עונה

■ מתנות - זול ויצירתי, הכנה עצמית

■ מכונות שתייה - ירידה לפחית אחת ביום, מים, קניית בקבוקים גדולים

■ שק"מ - הגדרת תקציב יומי, אוכל מהבית, אוכל בחדר אוכל

■ סיגריות - ירידה למספר סיגריות מוגדר, מעבר לסיגריות זולות, גלגול

■ סלולרי - שינוי חבילה, שינוי ספק, מעבר לחבילה יעודית

■ טלפון קווי - קו קל, חבילות תקשורת משולבות, ביטול ושימוש בנייד

■ כבלים/אינטרנט - ביטול ערוצים בתשלום שלא חייבים, חבילות משולבות, עידן+, סלקום, צפייה במחשב, חבילות אינטרנטיות

■ אוכל בחוץ - לא לאכול בחוץ, בישול בבית, סנדוויצ'ים, קופונים, עסקיות

בין היתר, יש גם הצעה להגדיל את ההכנסות. בין היתר מוצע לחיילים לעבוד בחלוקת עיתונים, שמרטפות, מלצרות, שיעורים פרטיים וקייטרינג.

המטרה למעשה היא התאמת הפתרונות לפרופיל החייל במטרה למנוע כניסה עתידית לסיטואציות כלכליות בעייתיות. באמצעות הכלים, הידע והשיטות המוטמעות בשיטת העבודה של המש"קית מתאפשרת התאמה מיטבית של הפתרונות הקיימים בשילוב הדרכה והכוונה לניהול כלכלי נבון של החייל.

התוכנית הצבאית, שנקראת "נשארים במסגרת" היא תוכנית הכשרה למערך הת"ש בצה"ל בתחום כלכלת הפרט, אותה יזם מר טל עקרוני, מומחה בחינוך פיננסי. תוכנית ההכשרה מורכבת משני ימי עיון אינטנסיביים, המועברים על-ידי מנחי החברה, אשר עברו הכשרה ייעודית להעברת התכנים והמתודולוגיה לקהל יעד זה.

"אנחנו עושים פה עבודה חשובה", אמר אורי היימן, מנכ"ל חברת אוצר. "מעבר לסיוע שיינתן לאלפי חיילים, משקיות הת"ש זוכות להכיר מושגים כלכליים שלא הכירו עד כה ולומדות כיצד לחסוך, לנהל תקציב ולהתנהל כלכלית בצורה נבונה יותר. התוכנית מאפשרת סיוע עמוק יותר לחיילים הנקלעים לחובות ומתן חכה ולא רק דגים".