קרב הג'ובים סביב שר האוצר המיועד כחלון מתחמם

קרב הג'ובים סביב שר האוצר המיועד מתחמם ■‎ אלי אלאלוף יאבד כנראה את תיק איכות הסביבה לטובת אבי גבאי ‏‎■ תום יונאי, לשעבר עוזרו האישי של מיטש גולדהאר, הבעלים של מכבי ת"א בכדורגל, ישמש כעוזרו האישי של כחלון

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

עוד יום, עוד טיוטה, פסקה תרוכך או תתקשח, אפשר גם מריבה קטנה לעיצוב האישיות - ומשה כחלון יתיישב על כיסא שר האוצר. מי יבוא איתו? הרשימה ארוכה, הציפיות ענקיות והמקומות צפופים. בסביבתו מתחוללים זה זמן כמה קרבות בין שני מחנות, הוא מודע לקיומם אבל מתעלם, כמה שאפשר. בקרוב יצטרך להחליט החלטות אישיות. גם לא נעימות. בכל מקרה, המאוכזבים לא ייצאו באמת מאוכזבים, הקרבה לדלתו ואוזנו של הכול-יכול - שר אוצר שמתכנן רפורמות דרמטיות בנדל"ן, בבנקאות, בפיננסים, בבריאות, בחקלאות ובתחומים נוספים - "שווה" הרבה בחוץ.

1. שר הבינוי והשיכון. המועמד: מספר 2 ב"כולנו", ח"כ יואב גלנט. כחלון בחר - כחלון מחויב. העניין נראה סגור. עם זאת, יש איזו אוירה לא ממש נעימה בין גלנט לסביבת מובילי כולנו, אפשר שמשום אופיו של גלנט, התרכזותו בתחומי ביטחון, או הטון שמביע כעס והתמרמרות מאז פרשת הרמטכ"לות שנלקחה ממנו. באחרונה הגיע ליועץ המשפטי לממשלה מכתב התנועה לאיכות השלטון, שלפיו לא ראוי למנותו כשר שיכון, על רקע פרשת הקרקעות במושב עמיקם. בינתיים לא נראית התערבות של היועץ. גלנט צפוי להיכנס מיד כשכחלון ייכנס וימנה מנכ"ל חדש במשרד.

2. שר להגנת הסביבה. מינויו של השר השלישי של כולנו צפוי להידחות עד להגדלת מספר שרי הממשלה. בשלב הראשון, עם השבעת הממשלה, תקבל כולנו שני תיקים: האוצר בעבור כחלון והבינוי בעבור גלנט. המשרד השלישי, הגנת הסביבה, יימסר למפלגה רק לאחר שיאושר בכנסת החוק המגדיל את מספר שרי הממשלה מ-18 ל-22.

הדחייה בקבלת המשרד תעניק לכחלון את האפשרות להתמהמה בסוגיית איוש התיק, שבו מתוכנן לכהן מועמד חיצוני שאינו נמנה עם חברי רשימת כולנו לכנסת. האפשרות הבולטת ביותר היא שימונה מנכ"ל בזק לשעבר, אבי גבאי, הנחשב אחד האנשים הקרובים ביותר לכחלון, או שימונה אדם חיצוני אחר לתפקיד. אלי אלאלוף - מספר 3 ברשימת כולנו, ששמו הוזכר כמועמד לתפקיד - יכהן כחבר כנסת ולא כשר. גם הוא מבין את חשיבותו של גבאי, שצעד עם כחלון לאורך כל הדרך, גיבש, תכנן, אירגן וסלל את הרפורמות.

3. ראשי האוצר. שר האוצר המיועד אינו מתכוון לעשות שינויים פרסונליים במשרד, ואולם נערך לפרישות אפשריות של בכירים או לאיוש תפקידיהם עם סיום כהונותיהם. ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, אמור לסיים את הכהונה שלו רק ב-2017, אבל בסביבתו של כחלון כבר מסמנים את המועמד הבא לתפקיד: גל הרשקוביץ. בעבור הרשקוביץ, שכבר כיהן בעבר בתפקיד, תהווה החזרה למשרד סגירת מעגל לאחר שכהונתו הופסקה בטרם סיים את תפקידו. כזכור, עם כניסתו לתפקיד, פיטר שר האוצר לשעבר יאיר לפיד את הרשקוביץ מתפקידו. ככל הידוע, הרשקוביץ מסרב לקבל את התפקיד הזה וגם את תפקיד מנכ"ל האוצר. הוא מתכוון לפעול בשוק הפרטי. עם זאת, כחלון ממשיך ללחוץ.

4. ראש ועדת רפורמות בכנסת. תפקיד חדש. בתמורה להסכמתו למינוי של ח"כ משה גפני מיהדות התורה ליו"ר ועדת הכספים, תפקיד שעמד במרכז דרישותיו של כחלון, הוסכם על ידי הצדדים כי תוקם ועדת משנה בוועדת הכספים לענייני רפורמות. בראש הוועדה צפוי לעמוד ככל הנראה ח"כ הטרי אלי כהן. בעבר שימש כהן, רו"ח בהשכלתו, כמשנה למנכ"ל חברת הכשרת היישוב וכן כראש תחום תאגידים בחברת הדירוג P & S.

5. מנכ"ל האוצר. שי באב"ד, שכחלון מחויב לו ונתן לו הבטחה לתפקיד? אביגדור יצחקי? הרשקוביץ? מישהו אחר? זהו צומת דרכים קריטי למימוש התוכניות. ברור לכחלון שבתפקיד הזה צריך לשבת איש אמונו, שועל קרבות, שיודע להתווכח, לריב, לשדל, לסחור, למכור ולהעביר את תוכניות הבוס מול שרים, משרדים וחברי כנסת.

לבאב"ד - שמלווה את כחלון בנאמנות כבר זמן והוצב במקום 11 ברשימה לכנסת ולכן לא נכנס לבית המחוקקים - יש בעיה נוספת על חוסר הניסיון שלו בפרוזדורי ומקלטי האוצר והממשלה: לפני כמה שנים שימש בתפקיד מנכ"ל אזור ישראל והמזרח הקרוב בצים, מבית החברה לישראל. זה התאגיד שמולו צפויים בשנה הקרוב כמה מהמאבקים-העימותים הקשים של שר האוצר ומשרדו. מה גם שאנשי החברה לישראל ידועים כמומחים להפעלת חברויות לענייניהם העסקיים. יצחקי היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, עבד בהצלחה ויעילות רבה כאיש הכלכלה של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, מול ולצד נתניהו, אז כשר האוצר. יצחקי ונתניהו עבדו צמוד בהובלת כמה מהרפורמות המשקיות הכבדות ביותר של אותה תקופה. יצחקי, רואה חשבון במקצועו, זוכה לפני כחצי שנה מחשד של סיוע להתחמקות ממס הכנסה. שופטת בית משפט השלום בתל אביב כתבה שיצחקי אמין עליה ביותר. זו החלטה חשובה וקשה לכחלון.

6. מנהל רשות החברות הממשלתיות. אורי יוגב משמש בתפקיד זה כשנה וחצי. תקופה שלוותה בהיעדר הצלחה עד בעייתיות ביחסים מול משרד ראש הממשלה, לשכת שר האוצר והממשלה בכלל. מדברים על כוונה לבקש ממנו שיזוז מתפקידו. לא בטוח שיתנדב לעשות את זה במהירות. במקרה שכן, צפוי באב"ד לקבל את התפקיד, אם לא יתמנה למנכ"ל האוצר.

7. ראש מטה דיור. אבי גבאי? גל הרשקוביץ? אביגדור יצחקי? מישהו אחר? זה התפקיד הכי חשוב בתוכניות כחלון לעצירת הזינוקים המתמשכים במחירי הדירות. ראש המטה, כנראה במעמד מנכ"ל או ראש אגף באוצר, יפעל ישירות תחת השר וירכז אצלו את כלל הסמכויות המקצועיות והניהוליות בענייני הדיור. הוא יהיה בעל הסמכות שתחתיו יפעלו רשות המקרקעין, מינהל התכנון וועדות התכנון, חברת דירה להשכיר, חברות הדיור העירוניות וסמכויות הרשויות המקומיות, החלטות משרד הגנת הסביבה בעניין ועניינים נוספים. גבאי שימש כמנכ"ל בזק במשך שש שנים בקירוב, עבד מול כחלון כשר התקשורת, לפני כן היה איש אגף התקציבים באוצר; כאמור, הוא צפוי להיות השר השלישי. הרשקוביץ עמד בראש אגף התקציבים באוצר, לפני כן היה מנהל אגד אירופה וחו"ל - בינתיים לא רוצה לחזור לאוצר. כחלון לא הולך לוותר על הניסיון והידע של יצחקי; אם לא יתמנה למנכ"ל האוצר הוא עשוי למנות אותו כראש מטה הדיור.

8. עוזר אישי. באחד התפקידים המשמעותיים לצדו של כחלון יחזיק איש אמונו ואחד הקרובים לו ביותר - תום יונאי שליווה אותו במערכת הבחירות האחרונה. בעבר שימש יונאי חבר הנהלת מכבי תל אביב בכדורגל ועוזרו האישי של מיטש גולדהאר הקנדי, בעל המועדון, וכן של ג'ק אנגלידיס - נציגו בישראל ששימש גם מנכ"ל המועדון.

9. יו"ר הסיעה. לקראת המינוי לתפקיד שדורש מיומנויות פוליטיות ופרלמנטריות נתקל כחלון בבעיה, משום שכל חברי המפלגה הטרייה מעולם לא כיהנו כחברי כנסת. כחלון החליט להציב בתפקיד את ח"כ רועי פולקמן, מספר תשע ברשימה, לשעבר היועץ הכלכלי של ראש עריית ירושלים ניר ברקת. כחלון מצפה כי פולקמן ישמש המוציא והמביא שלו בעניינים כלכליים.

10. הערת שוליים. ברשימת אלה שנתנו ערבויות למשה כחלון מופיעים אבי גבאי, אלי אלאלוף, אודי פרידן ומשה ראובני, ליאון רקנאטי, אבי טיומקין, אילן שילוח ועוד... ערבות, על פי החוק, לא נחשבת תרומה למועמד. אבל בהיותה העברה של כסף או שווה כסף למועמד היא זוכה למעמד מיוחד: סעיף 7 בחוק מימון מפלגות קובע שמפלגה או סיעה רשאית לקבל ערבות בנקאית. עם זאת מצא מבקר המדינה, יוסף שפירא, שיש בעייתיות מסוימת בעניין ולפני הבחירות הקודמות פרסם הנחיות מפורטות שלפיהן ניתן לתת ערבויות ללא מגבלות סכום. ואולם בד בבד חייב המועמד לפרסם את שמות נותני הערבות. בכל מקרה, אחרי שייכנס כחלון ללשכת שר האוצר, ראוי יהיה לתת תשומת לב גם לחברים שעל הערבויות, בתוך מכלול אלה שימתינו לפגישה בארבע עיניים איתו...

כוורת משה כחלון / צילומים: איל יצהר, אריאל ירוזולימסקי, תמר מצפי, יונתן בלום ולע
 כוורת משה כחלון / צילומים: איל יצהר, אריאל ירוזולימסקי, תמר מצפי, יונתן בלום ולע