ירידי האופנה המקומיים: מתי הם יתקיימו - ומה מומלץ לקנות?

הירידים "שופוני" ו"דרס קוד" שיתקיימו בסופי השבוע הקרובים יהפכו את סיבוב השופינג לחוויית הפנינג ■ "גלובס" עושה סדר בקלחת המקומית של ירידי האופנה

יריד שופוני / צילום: דרור בן נפתלי
יריד שופוני / צילום: דרור בן נפתלי

אף שבשנים האחרונות ירידי מכירות האופנה הפכו לריטואל כמעט שבועי, אי-אפשר שלא לשמוח על הפעילות הענפה ועל ריבוי היוזמה של התעשייה המקומית.

בין כל אירועי הפופ-אפ שהשתלטו על רחובות העיר תל-אביב בשנתיים האחרונות, אפשר היה לצפות שנתרגל סופית לפורמט האינטימי של החנות הארעית, ושדווקא ירידי האופנה הגדולים יפסיקו לשמש אטרקציית שופינג מרכזית.

אך ששת הירידים הגדולים והמרכזיים, שממשיכים לזמן אליהם קהל מבקרים נאמן ומרשים בהיקפיו, מוכיחים שעדיין יש לנו צורך בקרנבל אופנה עירוני גדול ממדים, שצריך לבוא אליו עם עודפי אנרגיה (וכסף), כדי למצות את ההיצע הרחב שמעניקים המעצבים המקומיים והמוכשרים המשתתפים בו.

היופי בסיפור הזה הוא שכולם יוצאים מורווחים: הקהל חוסך לעצמו את כיתות הרגליים בין החנויות, כששלל המעצבים מתרכזים תחת קורת-גג אחת, המבקרים זוכים להיחשף למעצבים ולעיצובים חדשים, והמעצבים עצמם לומדים להכיר מקרוב את קהל הלקוחות שלהם.

"פעם הקהל היה רודף אחרי המותגים, והיום המותגים רודפים אחרי הקהל", אומר יונתן טרוים, מפיק מוכר בענף ירידי האופנה המקומיים. "כולם מחפשים איך לשמור על נוכחות, כולל הירידים. כדי להצליח לייצר נוכחות, מארגני הירידים צריכים להיות מספיק יצריתיים ואינטלגינטיים כדי להבין מה הקהל מחפש. מפיק שלא יחדש לא ישרוד".

טי מרקט

היריד הבא: באוקטובר.

היזמים: ירון דנוך וספי גולן.

הקונספט: מוקד עלייה לרגל לחובבי וחובבות טי-שירטס מתוחכמות, שבכוחן לשדרג כל הופעה קזו'אלית לחוויית שטיח אדום אורבנית. מדובר ביריד אופנת הרחוב הגדול בארץ, המאגד תחתיו מעצבים משובחים של אופנת רחוב, ביניהם גם אמני גרפיטי, מאיירים וכו', המעוניינים לפרוץ את מחסום האנונימיות.

טווח מחירים: 30-350 שקל.

ותק: 10 שנים (כ-35 ירידים).

המיקום: גלריה מאירוף, תל-אביב. אחת לתקופה מתקיים היריד גם בערים נוספות ברחבי הארץ.

תדירות: פעמיים בשנה - אפריל ואוקטובר. היריד נמשך כ-3 ימים.

מספר המעצבים המשתתפים: 60 ("ויש תמיד רשימת המתנה של 60", מוסיף היזם והמפיק ספי גולן).

קהל היעד וכמות המבקרים: כ-15,000 מבקרים. נשים וגברים, ביחס שווה, בגילאים 15-60.

עלות דוכן ביריד למעצב: 2,000-5,000 שקל, תלוי במיקום ובגודל הדוכן.

מחזור מכירות ממוצע של מעצב ביריד: 20,000-30,000 שקל.

גובה ההנחות ביריד: 20%-30% הנחה

דמי כניסה: 10 שקלים.

חולצה בעיצוב של ג'לאדה, חולצה בעיצוב של איגור / צילומים: מיכאל טופיול ויח
 חולצה בעיצוב של ג'לאדה, חולצה בעיצוב של איגור / צילומים: מיכאל טופיול ויח

בוטיק המעצבים של דיזינגוף סנטר

היריד הבא: יום חמישי הקרוב.

היזמים: הנהלת דיזנגוף סנטר.

הקונספט: היריד הוותיק מציג קולקציות של מעצבים צעירים, ביגוד ואקססוריז, ומהווה דריסת רגל של מעצבים בתחילת דרכם בלב הפועם של תל-אביב - דיזנגוף סנטר.

טווח מחירים: 50-1,000 שקל.

ותק: 10 שנים.

המיקום: דיזנגוף סנטר, תל-אביב.

תדירות: כל שבוע, ימים חמישי ושישי.

מספר המעצבים המשתתפים: כ-36 מעצבים.

קהל היעד וכמות המבקרים: הקהל התל-אביבי שמבקר בקביעות בדיזנגוף סנטר, קהל שמחפש פריטי אופנה מיוחדים, מקוריים שלא ניתן להשיג ברשתות הגדולות שעוצבו בידי מעצבים צעירים ומבטיחים בתחילת דרכם.

עלות דוכן למעצב: 450 שקל.

מחזור מכירות ממוצע למעצב ביריד: 6,500-7,500 שקל.

גובה ההנחות ביריד: משתנה מדוכן לדוכן. אחת לתקופה, היריד מציע מכירה עם נושא מסוים, כמו "יריד עד 100", שבו כל המעצבים מציעים פריטים עד 100 שקל.

דמי כניסה: חינם.

ועוד דבר: היריד התחדש לאחרונה בעיצוב מושקע ונראות עדכנית לדוכנים.

תיק של SACKPACK / צילום: עמית אופק
 תיק של SACKPACK / צילום: עמית אופק

דרס קוד

היריד הבא: 7-9 במאי, גלריה מאירוף.

היזמים: ירון דנוך וספי גולן.

הקונספט: ה"קרם דה לה קרם" של האופנה הישראלית. יריד באופי של בוטיק קלאסי, לנשים פאשנוסיטיות שיודעות להעריך ייחודיות ומקוריות. כל דוכן מקבל גם תא הלבשה. "הדרס קוד הוא הפנינה של כל הדבר הזה", אומר היזם והמפיק של היריד ספי גולן. "בניגוד לטי מרקט, פה מדובר רק במעצבים עצמאיים ישראלים. אין אף פריט שהוא ייבוא".

טווח מחירים: 100-2,000 שקל.

ותק: 6 שנים (11 ירידים)

המיקום: גלריה מאירוף, תל-אביב.

תדירות: פעמיים בשנה, במאי ובנובמבר. היריד נמשך כ-3 ימים.

מספר המעצבים המשתתפים: כ-45 מעצבים.

קהל היעד וכמות המבקרים: כ-5,000 נשים, בגילאי 30 ומעלה, שמוכנות לשלם על מקוריות ועל איכות גבוהה.

עלות דוכן למעצב: 3,000-6,000 שקל, לפי מיקום וגודל.

מחזור מכירות: 20,000-50,000 שקל.

גובה ההנחות ביריד: 10%-30%.

דמי כניסה: 15 שקל.

ועוד דבר: כדאי לשים לב לקולקציה החדשה של האחיות צוקר, שהתקמבקו לאחרונה, ולשמות חדשים ביריד כמו Roomeur והאנה.

 תיק של סטלה ולורי / צילום: ושי אפגין
  תיק של סטלה ולורי / צילום: ושי אפגין

זוגות

היריד הבא: בסוף יולי

היזמים: יונתן פרוים ומיכל מילר.

הקונספט: גם היריד הזה מוקדש כולו לתחום ההנעלה, עבור נשים בלבד. עצם קיומו של יריד שני לתחום הצר יחסית, והעובדה שנמצאים בשוק די מעצבים ודגמים חדשים בשביל לאכלס אותו היא מרשימה בפני עצמה. היריד מאפשר חשיפה ממוקדת לקולקציות הנעליים של שלל יוצרים מקומיים, חדשים לצד ותיקים. בנוסף לנעליים (המהוות 80% מהיריד), נמכרים גם תיקים.

טווח מחירים: 200-750 שקל.

ותק: 4 שנים (8 ירידים).

המיקום: משתנה בתוך תל-אביב.

תדירות: פעמיים בשנה, יולי-אוגוסט וינואר-פברואר, 3 ימים כל יריד.

מספר המעצבים המשתתפים: כ-30 מעצבים.

קהל היעד וכמות המבקרים: כ-7,000 נשים. חובבות נעליים, שיודעות להעריך עיצוב טוב, אבל גם מאמינות שהסבלנות משתלמת בסוף העונה.

עלות דוכן למעצב: 2,500-12,000 שקל.

מחזור מכירות למעצב: 25,000-80,000 שקל.

גובה ההנחה ביריד: 35%-50% הנחה על קולקציה נוכחית, עד 70% הנחה על עונות קודמות.

דמי כניסה: 10 שקלים. חינם למי שנרשם מראש באתר.

 נעליים בעיצוב של
  נעליים בעיצוב של

שופוני

היריד הבא: בסוף השבוע הקרוב, חמישי-שבת, 30 באפריל עד ה-2 במאי.

היזמיות: מיה לוי (מעצבת הנעליים שעומדת מאחורי המותג "אוליב תומאס"), ועתליה הושע.

הקונספט: יריד הנעליים המאגד תחתיו את מיטב יוצרי הנעליים, עם הקולקציות המעניינות והמרעננות ביותר בשוק המקומי. לצד הנעליים, המהוות כ-80% מהיריד, נמכרים גם תיקים של מעצבים ישראלים.

טווח מחירים: 120-1,200 שקל.

ותק: 6 שנים (13 ירידים).

המיקום: נמל יפו, תל-אביב.

תדירות: פעמיים בשנה. אפריל ואוקטובר. נמשך כ-3 ימים.

מספר המעצבים המשתתפים: כ-45 מעצבים.

קהל היעד וכמות המבקרים: כ-10,000. בעיקר נשים. גילאי 18-65, עם מודעות גבוהה לאופנה, שרוצות לפרגן למעצבים ולרכוש בהנחה.

עלות דוכן למעצב: 3,000-16,000 שקל, תלוי בגודל הדוכן.

מחזור מכירות ממוצע למעצב ביריד: 60,000-70,000 שקל.

גובה ההנחות ביריד: 20% הנחה על קולקציה חדשה, עד 70% הנחה על עונות קודמות.

דמי כניסה: 10 שקלים.

נעליים של Pudish / צילום: דרור בן נפתלי
 נעליים של Pudish / צילום: דרור בן נפתלי

אקססוריז

היריד הבא: 4-6 ביוני.

היזמים: יונתן פרוים ומיכל מילר.

הקונספט: פלטפורמת מכירה למעצבים עצמאיים בתחום. תיקים, נעליים, תכשיטים, אריגי טקסטיל, ומה לא.

טווח מחירים: 30-1,800 שקל.

ותק: 8 שנים (20 ירידים).

המיקום: בית ציוני אמריקה, תל-אביב.

תדירות: פעמיים בשנה, נובמבר-דצמבר ומאי-יוני, נמשך כ-3 ימים.

מספר המעצבים המשתתפים: כ-65. 95% מהיריד מבוסס על עיצוב מקומי, 5% על ייבוא.

קהל היעד וכמות המבקרים: כ-10,000 מבקרים כל יריד. בעיקר נשים.

עלות דוכן למעצב: 1,500-8,000 שקל. תלוי בגודל ובמיקום. הרעיון הוא שמי שמבוסס ישלם יותר ויממן את הצעירים.

מחזור מכירות ממוצע למעצב ביריד: 10,000-120,000 שקל.

גובה ההנחות ביריד: 20%-50% הנחה.

דמי כניסה: 10 שקלים, חינם לנרשמים מראש באתר.