לראשונה: שאלה "פתוחה" בבחינת ההסמכה של לשכת עוה"ד

הוועדה הבוחנת החליטה להוסיף שאלה "פתוחה" העוסקת בניסוח מסמכים משפטיים, וזאת לאור הביקורת שנמתחה בשנים האחרונות על שאלות הבחינה, שאינן משקפות את הידע המקצועי הדרוש לעו"ד

מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי
מתמחים במשפטים / צילום: ליאור מזרחי

הבוקר (ד') הגיעו 2,700 נבחנים להיבחן בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין בבנייני האומה בירושלים. הבחינה בכתב שהתקיימה היום היא חלק מהתנאים הנדרשים לקבלת רישיון עריכת דין, ובמסגרתה נדרשים הנבחנים להשיב על שאלון רב-ברירה בן 100 שאלות, ואם הם עוברים אותו בהצלחה, הם ניגשים לישורת האחרונה - הבחינה בעל-פה.

אלא שהשנה, לראשונה, השתנתה מתכונת הבחינה המסורתית, כאשר הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין החליטה להוסיף שאלה "פתוחה" העוסקת בניסוח מסמכים משפטיים. זאת, על רקע הביקורת החריפה שנמתחה בשנים האחרונות על שאלות הבחינה, שאינן משקפות כנדרש את לימודי המשפטים ואת הידע המקצועי הדרוש לעורך דין מתחיל.

הבחינה השנה הייתה מחולקת לשני חלקים: החלק הראשון, שהתקיים בשעות 11:00-11:30, כלל מענה על השאלה "הפתוחה" שעסקה בניסוח חוזה שכירות; והחלק השני, שהתקיים בשעות 12:00-15:30, כלל מענה לשאלות הרב-ברירה. לנבחנים ניתנה הפסקה של חצי שעה בין החלק הראשון לשני.

ואולם, עדיין לא ברורה היעילות של החלק הראשון במסגרתו נוספה השאלה "הפתוחה", שכן הנבחנים לא מקבלים עליה ציון המשוקלל יחד עם הבחינה שנערכת בחלק השני. אלא, המענה לשאלת ניסוח המסמך המשפטי ייבחן על-ידי הבוחנים כחלק מהמבחן בעל-פה, לצורך הערכה כללית של הנבחן, ולא כחלק מהציון בבחינה שבכתב.

דהיינו, הציון המרבי לבחינה שבכתב הוא 100 בהתאם למספר השאלות בה. גם אם הנבחן לא יידע להתנסח בכתב כראוי לעורך דין - זה לא ימנע ממנו לעבור את הבחינה בכתב, שמורכבת משאלות הנוגעות לסדר דין פרוצדורלי (שאלות שהתשובה עליהן "מובנית" בהתאם לחוק, ס'כ').

השופט יוסף אלרון, נשיא בית משפט מחוזי חיפה ויו"ר ועדת הבחינות שהיה חלק ממובילי הכנסת השאלה "הפתוחה" לבחינה, הגיב בסיפוק לתמורה שחלה בבחינה: "בגלל הביקורת שיש על בחינות הלשכה ועל הרמה המקצועית של עורכי הדין, החלטנו להכניס שאלה 'פתוחה', בתקווה שזה יביא להכשרה טובה יותר של עורכי דין.

"חשוב לי לציין כי על-פי תקנות לשכת עורכי הדין, אין באפשרותנו להכניס כיום שאלות מתחום המשפט המהותי, אלא רק שאלות מהתחום הפרוצדורלי. אנחנו מחכים בכיליון-עיניים לשינויי החקיקה שיאפשר לנו להכניס שינויים מהותיים יותר, שישקפו גם את הפרקטיקה, ולא רק את שינון החומר כפי שמתנהל כיום".