פוליהיל של כת"ב חתמה על הסכם שת"פ עם Praxis הספרדית

תקבל 10% תמלוגים ממכירות משוק הצפוי לעמוד על כ-100 מיליון דולר

ביומד / צילום: רויטרס
ביומד / צילום: רויטרס

חברת ריפוי הפצכים פוליהיל, בשליטת (47%) כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הבורסאית, חתמה על הסכם שת"פ עם חברת Praxis הספרדית, המתמחה בשיווק מוצרים בתחום תרופותה יתום.

Prxis תייצר ותשווק את מוצרי פוליהיל ותעניק לחברה הישראלית תמלוגים בהיקף של 10% מן המכירות או תמלוגים של 50% ממתן רישיון משנה למוצר לחברה אחרת, במדינות שבהן אין לפרקסיס נציגות פעילה. העסקה אינה כוללת תשלום מקדמה או תשלומי אבן דרך.

בעקבות ההודעה עולה מניית כת"ב 4.5% לאחר שאתמול ירדה 10.2% ללא הודעה. החברה נסחרת לפי שווי של 668 מיליון שקל.

המוצר המוביל של פוליהיל הוא מוצר Polyheal2, מוצר לריפוי פצעים שעדיין אינו מאושר לשיווק באירופה, אך החברות מעריכות כי יוכלו לקבל את האישור בתוך כשנה. דור א' של המוצר כבר מאושר לשיווק, אך אין לו מכירות משמעותיות.

שוק ריפוי הפצע מגלגל מיליארדי דולרים, אולם המוצר של פוליהיל יקר יחסית לטיפולים המקובלים בשוק. ניסויים קליניים הראו כי הוא יעיל בטיפול בפצעים קשים במיוחד, שלהם אין היום טיפול יעיל וזול יותר, ולכן החברה מכוונת אותו לשוק זה. החברות מעריכות כי מדובר בשוק פוטנציאלי של כ-100 מיליון דולר, כך שההכנסה של כת"ב יכולה להגיע למספר מיליוני דולרים בשנה, עד עשרות נמוכות של מיליונים במקרה של הצלחה יוצאת דופן. זו גם הסיבה שהשותפה שנבחרה היא חברה המתמחה בתקופות יתום - תת הפלח אליו פונה המוצר הוא קטן יחסית.

פוליהיל הייתה בעבר חברה-בת של מדיוונד, העוסקת בתחום הטיפול בכוויות ויש לה בצנרת הפיתוח גם מוצר לטיפולב פצעים. החברות מוזגו ב-2010 ומוצרי שתיהן עברו לפיתוח על ידי טבע, שביקשה לבנות על בסיסם חטיבה חדשה בתחום הטיפול בפצע. לאחר השינוי האסטרטגי שעברה, טבע החזירה את הטכנולוגיה לחברה ובעלי המניות של פוליהיל העדיפו להפריד בין החברות. מדיוונד הונפקה בינתיים בנאסד"ק והיא נסחרת לפי שווי של 141 מילון דולר.

בעלי מניות נוספים בפוליהיל הם ד"ר ולדימיר ריטר, היזם, המחזיק 11% בחברה ומנחם אורן 11%. מנכ"ל החברה הוא יובל צוק, שניהל את אקטיב-יוז שנמכרה ב-2013 לסטרייקר ב-20 מיליון דולר ואת אודין שנמכרה למדטרוניק ב-2006 ב-9 מיליון דולר ועדיין מהווה מרכז פיתוח של מדטרוניק בישראל.

מוצרי פוליהיל מבוססים על טכנולוגיה המשלבת משחה במרקם נוזלי ובה חומרים המעודדים גידול תאים, יחד עם כדוריות פוליסטרן (חומר פלסטי) טעונות במטען שלילי. באירופה ובמדינות נוספות המוצר מוכר כמכשור רפואי משום שהוא נמרח על גבי הפצע ואינו נכנס לגוף, אולם בארה"ב הוא נחשב תרופה. לכן הוחלט בינתיים לא לפעול לרשום אותו בארה"ב.

מוצר דור א' מוגבל מן הבחינה שיש לשמור אותו בקירור בבית המרקחת וכן למרוח אותו פעמיים ביום. מוצר דור ב' אינו דורש קירור וניתן למרוח אותו רק פעם ביומיים.
פרקסיס היא כאמור חברה המתמחה בתרופות יתום, עם פעילות גם בתחום הפצע, והיא מעסיקה 60 אנשי מכירות, הן באירופה והן באמריקה הלטינית, אשר גם שם יש אישור לשיווק המוצר. היא רושמת הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה.