הקרב הפוליטי המתקרב על מכרזי "מחיר למשתכן"

כל מה שצריך לדעת על הסוגיה הכי נפיצה בין כחלון לחרדים בדרך להוזלת הדירות

הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי
הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי

מהי תוכנית "מחיר למשתכן"?

מלבד הסיוע של משרד השיכון במסגרת הדיור הציבורי לאוכלוסיות החלשות ביותר, יצאו לפני כ-20 שנה 3 תוכניות סיוע בדיור לזכאים בשכבות הביניים: "מחיר למשתכן", "בנה דירתך" ו"בנה ביתך", שבכולן היה מרכיב סבסוד במחיר הקרקע ומערכת קריטריונים לזכאות. בעקבות גילויי שחיתות והעדפה ודוחות מבקר המדינה, בוטלו שתי מהן - "בנה דירתך" ו"בנה ביתך", ונותרה רק תוכנית אחת שהיא "מחיר למשתכן".

מי היו הנהנים מפרויקטים של מחיר למשתכן?

שר הבינוי לשעבר אריאל אטיאס שינה את כללי הזכאות בקריטריונים באופן שהעדיף במובהק את האוכלוסיה החרדית והדתית, בעיקר על ידי יצירת קריטריון של "ותק בשנות נישואים", לצד ביטול התנאי הבסיסי של "מיצוי כושר השתכרות".

האם העדיפות לחרדים עדיין קיימת?

בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011, במקביל למאבק ציבורי ועתירות לבג"ץ, קיבל קבינט הדיור בראשות שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ביולי 2013 החלטות לשיפור מסוים של הקריטריונים לכיוון יותר אוניברסלי, שחלים עד היום.

כך, בוטל סעיף הניקוד הגבוה של "ותק בשנות נישואים", אם כי האוכלוסיה החרדית עדיין נהנית מכך משום שבניגוד לאוכלוסייה ה"רגילה" שבה "מיצוי כושר השתכרות" הוא תנאי סף להשתתפות בפרויקט מחיר למשתכן, הרי שלאוכלוסייה החרדית והערבית "מיצוי כושר השתכרות" הוא תנאי תעדוף במסגרת הניקוד הניתן למבקשים להשתתף בפרויקט.

אם כך, מדוע לא שומעים לאחרונה על פרויקטים של מחיר למשתכן?

שר האוצר הקודם ושר הבינוי היוצא יזמו את התוכניות שלהם לסיוע לשכבות הביניים - מע"מ אפס של יאיר לפיד ומחיר המטרה של אורי אריאל - והנחו את משרד הבינוי ואת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להפסיק פרויקטים של מחיר למשתכן.

האם מחירי הדירות במסגרת מחיר למשתכן היו באמת זולים באופן משמעותי?

בהחלט. בשניים מהמכרזים האחרונים בשיטה זו, למשל, הושגו המחירים הבאים: דירות בנות 3 חדרים, 75 מ"ר, בביתר עילית, הוצעו לזכאים במחיר של 250-300 אלף שקל; דירות בנות 3 חדרים, 80 מ"ר, במודיעין, הוצעו לזכאים במחיר של כ-700 אלף שקל, לעומת מחיר שוק של 1.1 מיליון שקל לדירה מקבילה.

איך נקבע מחיר הקרקע ליזם שמשלם במסגרת מחיר למשתכן?

השמאי הממשלתי הראשי קובע את שווי הקרקע, ומשווי זה משלם היזם 50% מהשומה.

מהם עקרונות המכרזיים בפרויקטים של מחיר למשתכן?

היזמים מתמודדים על המחיר הנמוך ביותר למ"ר שאותו הם דורשים מהזכאים, והמנצח הוא מי שמבקש את המחיר הנמוך ביותר למ"ר בנוי. גובה ההנחה המקסימלי לזכאי עומד על 400 אלף שקל.

האם ייתכן שכל הפרויקטים הממשלתיים יהיו במתכונת של מחיר למשתכן?

בלתי אפשרי כל עוד הפרויקטים משווקים ל"זכאים" על פי קריטריונים, שהרי לא כל האוכלוסייה היא של "זכאים".

האם יישמרו הקריטריונים התקפים כיום בפרויקטים של מחיר למשתכן?

בהסכם הקואליציוני בין יהדות התורה והליכוד נקבע כי "הממשלה תפעל לביטול אפליה בקריטריונים לדיור ותשוב לקריטריונים שהיו נהוגים בשנת 2012 בנושאים אלו". כלומר, יוחזרו הקריטריונים שעיצב אריאל אטיאס המעדיפים חרדים. בהסכם הקואליציוני בין "כולנו" בראשות משה כחלון לבין הליכוד מדובר על שיווק הפרויקטים "על פי קריטריונים שייקבעו", ללא פירוט.

בסיעת "כולנו" אין הסכמה להחזרת הקריטריונים שהיו בתקופת אטיאס, שכוללים כאמור החזרת הקריטריון של "ותק בשנות נישואים" וביטול החובה והתעדוף של "מיצוי כושר השתכרות" - כך שצפוי מאבק פוליטי חריף בעניין זה, כולל התנגדות חריפה בעיקר של לפיד ושל ארגונים חברתיים התומכים בדיור בר השגה על פי קריטריונים אוניברסליים, מאבק שללא ספק ילווה גם בעתירות לבג"ץ.

הקריטריונים לזכאות בפרויקטים של מחיר למשתכן
 הקריטריונים לזכאות בפרויקטים של מחיר למשתכן