מיטב דש: זהו סוד הרווח הגבוה של חברת אסם

בבית ההשקעות סבורים כי מניות שטראוס ואסם "זולות יחסית", עם עדיפות לשטראוס ■ "הידרדרות הקמעונאים הגדולים עלולה להקרין גם ליצרנים"

מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי
מדפי אסם חטיפים / צילום: תמר מצפי

למרות סימנים להאטה כלכלית וירידה בצריכה מחד, והקפיצה הדו-ספרתית במניות שטראוס ואסם מתחילת השנה מאידך, במיטב דש ברוקראז' סבורים כי צמד יצרניות המזון הישראליות "זולות באופן יחסי", וזאת בהשוואת המכפילים שלהן לאלה של חברות בינלאומיות.

מבין השתיים, בבית ההשקעות נותנים עדיפות למניית שטראוס על זו של אסם, ולמרות ההתייחסות החיובית, מסתפקים בהמלצת "תשואת שוק" לשתי המניות, במחירי יעד הדומים למחירי השוק הנוכחיים שלהן.

אחרי ירידה של עשרות אחוזים שנרשמה במחירי חומרי הגלם ובמחירי האנרגיה, במיטב דש ברוקראז' מציינים, כי "לקראת שנה מאתגרת זו אנו סבורים כי ירידת מחירי התשומות תעזור לחברות, וביתר דגש על שטראוס, להתמודד עם חוסר היכולת לבצע העלאות מחיר בחלק מהגיאוגרפיות".

ערן יונגר, אנליסט בכיר במיטב דש ברוקראז', מעריך בסקירה כי לאחר ירידה בפעילות בשוק המזון בישראל שנרשמה ב-2014, החודשים הראשונים של 2015 ממשיכים את המגמה, ומציין כי "הידרדרות מצב הקמעונאים הגדולים בסוף 2014 עלולה להקרין גם ליצרנים כהשפעה מצטברת".

הפעילות בחו"ל - נקודת חוזקה

יונגר מזהה את הפעילות בחו"ל של שתי החברות כנקודת חוזקה שלהן בתקופה זו. בעניינה של שטראוס יונגר מציין, כי "החברה מציגה צמיחה מרשימה בפעילות בחו"ל במטבע מקומי, אך נתון זה אובד בתרגום לשקלים. בישראל אנו צופים כי שנת 2015 תהיה מאתגרת לחברה. אנו צופים עלייה במרווחים בעיקר בתרומה של תחום המטבלים, הקפה והירידה בהשקעות בפעילות המים".

עוד מוסיפים במיטב דש, כי שטראוס עשויה ליהנות מהנפקת פעילות הקפה שלה בחו"ל, שתתרחש להערכת בית ההשקעות "רק לאחר התבהרות המצב ברוסיה", ומציינים כי "הצפת ערך אפשרית שאינה נמצאת במודל הערכת השווי עשויה לבוא מהנפקת פעילות זו".

יונגר מעריך, כי שווי השוק של שטראוס "מתמחר את חברת הקפה בכ-3.5 מיליארד שקל, ואנו סבורים כי השוואת המכפילים לחברות דומות בחו"ל עשויה להציף ערך של כ-750 מיליון שקל עד 1 מיליארד שקל נוספים לחברה". כיום שטראוס נסחרת בשווי של 7.1 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 14% שהציגה מנייתה מתחילת השנה.

פעילות הקפה, מעריך יונגר, "תמשיך להציג עלייה נאה במכירות במטבע המקומי, אולם בקצב נמוך מבעבר. התמתנות קצב הצמיחה יחד עם תרגום לשקלים יביאו להערכתנו גם בשנה זו לתוצאות שקליות חלשות". הוא סבור עוד, כי "מנוע הצמיחה העיקרי שיעמוד לרשות שטראוס בשנת 2015 הוא תחום הסלטים והמטבלים המצוננים", ומציין כי "כאן החברה מקבלת רוח גבית מצד מטבע הפעילות העיקרי, הדולר האמריקאי, ואנו סבורים כי גם בשנת 2015 תציג החברה עלייה דו-ספרתית במכירות, ומרווח תפעולי סביב ה-14%".

באשר לפעילות אסם מעבר לים, הכוללת בעיקר את מוצרי הסלטים ותחליפי הבשר, יונגר מציין כי "מכירות החברה בחו"ל החלו להציג צמיחה רק השנה, ואנו סבורים כי מגמה זו תימשך, ויחד איתה גם השיפור ברווחיות בפעילות זו". יחד עם זאת, הוא סבור כי שיעור העלייה בצמיחה שהציגה אסם בארה"ב בשנה החולפת "אינו מספק וזאת בעיקר לנוכח פוטנציאל השוק, נתח השוק הקטן יחסית של החברה בארה"ב (כ-7%), הצמיחה של שטראוס בתחום ופרק הזמן הארוך שעבר מאז נכנסה אסם לפעילות בארה"ב".

יונגר מתייחס לרווחיות הגבוהה שמציגה אסם ביחס לחברות מזון אחרות בישראל, ומעריך כי זו מתאפשרת בעיקר בזכות שני גורמים - פעילות המזון לתינוקות, שבה היא מציעה את מוצרי מטרנה, ויבוא מוצרי מזון מנסטלה, קונצרן המזון העולמי המחזיק בשליטה באסם. אסם נסחרת בבורסה בשווי של 9.3 מיליארד שקל, אחרי זינוק של 23% בשווי מנייתה מתחילת 2015.

לגבי המזון לתינוקות יונגר מציין כמה גורמים שמאפשרים לרווחיות קטגוריה זו "להיות גבוהה מרווחיות מוצרי מזון אחרים", ובעניין מוצרי נסטלה מציין כי כחלק ממדיניות ענקית המזון העולמית "מותירה את מרבית שולי הרווח במדינת המכירה ולא במדינת המוצא או הייצור". יונגר סבור גם כי "ישנו אפילו קשר חופף בין שתי הקטגוריות, זאת על-ידי יבוא חלק ממוצרי המזון לתינוקות, ובכך זוכה החברה ליהנות מ'כפל מבצעים', או כפל מרווחים".

מניות שטראוס ואסם
 מניות שטראוס ואסם