פרקליט המדינה: "כתב אישום נגד רות דוד - שלב קשה לעיכול"

עו"ד שי ניצן בכנס לשכת עוה"ד: "ביום הגשת כתב האישום נגד עו"ד דוד חשנו טלטלה גדולה" ■ על מינוי איילת שקד לשרת המשפטים: "הזדמנות להעפיל לגבהים חדשים"

שי ניצן / צלם: איל יצהר
שי ניצן / צלם: איל יצהר

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, פתח הערב (א') את הכנס השנתי ה-15 של לשכת עורכי הדין באילת, תוך שהוא מתייחס לפרשת פישר-דוד.

"ביום חמישי האחרון הוגש לבית המשפט המחוזי כתב אישום כנגד רפ"ק בדימוס ערן מלכה, עו"ד רונאל פישר, עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, ואחרים. כתב האישום הוגש אחרי חקירה מאומצת של מח"ש, שהחלה לפני כ-9-10 חודשים, הניבה תוצאות מסוימות, נתקעה - וכעת, בשל פריצת דרך טכנולוגית, הניבה תוצאות שהובילו לכתב אישום חמור ביותר", אמר ניצן.

"על-פי כתב האישום, קצין המשטרה חלק חומרים סודיים עם עו"ד פישר, שהפך לאיש סודו, והכול בעבור בצע-כסף, תוך פגיעה קשה בכל ערכי המשטרה. מיוחסת לנאשמים שורה של עבירות שחשבנו שמצדיקה מעצר עד תום ההליכים".

"טלטלה גדולה"

עו"ד ניצן התייחס בדבריו לתחושות ולשיקולים שליוו את הגשת כתב האישום נגד עו"ד דוד. "מדובר אך בשלב של הגשת אישום, וחזקת החפות עומדת לה. יחד עם זאת, זה שלב מאוד חשוב, שבו כבר יש ראיות", אמר והוסיף: "ביום הגשת כתב האישום נגד עו"ד דוד חשנו טלטלה גדולה. ההחלטה להגיש נגדה כתב אישום מהווה שלב קשה לעיכול בפרשה הזו.

"יחד עם זאת, בפרקליטות תמיד האמנו בשוויון בפני החוק, וכך פעלנו גם הפעם. חשבנו לגביה האם יש סיכוי להרשעה, הא ותו לא. העובדה שהיא שימשה כפרקליטת מחוז תל-אביב לא שינתה דבר. כשחשבנו שיש סיכוי להרשעה, החלטנו להגיש את כתב האישום. על כך גאוותנו, שאנחנו פועלים בשוויון כלפי הכול - כלפי האביון וכלפי העשיר, כלפי איש ציבור וכלפי האזרח".

עו"ד ניצן הוסיף כי עקב מעמדה של עו"ד דוד נידון עניינה גם על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

עוד התייחס ניצן לטענות שעלו בתקופה האחרונה בנוגע לפעולות לא לגיטימיות או לא חוקיות שביצעה עו"ד דוד במסגרת תפקידה בפרקליטות, ממנו פרשה לפני כ-5 שנים. "לאחרונה התקבלו טענות על התנהלותה של עו"ד דוד כפרקליטת מחוז. בשל כך הוחלט כי תקוים בדיקה כדי שנוכל להמשיך לגבש עמדה לגבי ההמשך. הוחלט כי זו בדיקה חיונית. העבירות המיוחסות לה בכתב האישום נפרסות על פני כמה שנים, אך אלה נוגעות לתקופה אחרת ולא לתקופה בה כיהנה כפרקליטת מחוז".

בנוסף התייחס ניצן להתקפות כנגד הפרקליטות בימים האחרונים. "לצערי, בימים האחרונים שמעתי דברים חסרי אחריות שמדביקים את הכתם בעקבות כתב האישום לכל הפרקליטים - זה גורם לנזק רב ולפגיעה באמון הציבור בפרקליטות. אני קורא להפסיק את הקריאות האלה. אנו נמשיך לפעול בשוויון וללא משוא-פנים".

"הזדמנות להעפיל לגבהים חדשים"

ניצן התייחס גם לכניסתה של שרת המשפטים החדשה, איילת שקד, לתפקידה היום. "כמעט פספסתי את האירוע פה, כיוון שלמשרדנו נכנסה שרה חדשה", אמר, והדגיש כי בניגוד לפרסומים שונים, במשרד המשפטים מקבלים את שקד בברכה.

לדבריו, "ביום שבת שעבר, לאחר שנודע על מינויה של אילת שקד לתפקיד שרת המשפטים, נכתב באחד מעיתוני סוף השבוע כי 'הדגלים ברחוב צאלח א-דין הורדו לחצי התורן'. אמרתי היום בטקס כניסתה של השרה לתפקיד כי מדובר בהכפשה גסה שאותה יכול לכתוב רק אדם שאינו מכיר את המשרד ולא מבין מיהם עובדי משרד המשפטים. הדגלים אינם מורדים כשנכנס שר מסוים ,ואינם מונפים כשנכנס שר אחר. המשרד הוא חלק ממדינת ישראל, והוא מקבל בברכה כל שר שנכנס לתפקיד שר המשפטים.

"אמרתי לשרה שאני בטוח שתוך זמן קצר היא תכיר את העובדים הישרים והמסורים של המשרד, ושנפעל יחד בהמשך הדרך. הגעתה של שרה חדשה הוא הזדמנות להעפיל לגבהים חדשים. בירכתי את השרה כי תשתתף איתנו ותעלה איתנו מעלה מעלה בהבאת משפט וצדקה למדינה".

"נחושים במלחמתנו בשחיתות"

פרקליט המדינה דיבר גם על מאבק הפרקליטות בשחיתות השלטונית. "עבירות השחיתות הן עבירות המכרסמות במרקם החברתי של ישראל, משחיתות את החברה וקורבנותיהן גדולים", אמר עו"ד ניצן. "כשתופעה זו הופכת לתרבות נפוצה, זה מוביל לחוסר תקווה מצד האזרחים ולמשבר אמון".

"הפרקליטות מנהלת מאבק בשחיתות בכלל, לרבות בשחיתות בשלטון המקומי. רק בשנה האחרונה הורשעו כמה ראשי ערים בעבירות שחיתות, בהם שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית; יצחק רוכברגר, ראש עיריית הוד-השרון; שלומי לחיאני, ראש עיריית בת-ים; וצבי בר, ראש עיריית רמת-גן. לפני שנה הורשעו גם אהוד אולמרט ואורי לפוליאנסקי", אמר ניצן, אך מיד הוסיף: "בל יחשבו שאני סבור כי השחיתות פשטה בכל הערים - ההפך, אני חושב שיש ראשי ערים טובים ונקיי-כפיים. ישנה רשימה עגומה, אנשים כשלו והורשעו בבית המשפט. ולא ננוח ולא נשקוט עד שהמאבק הזה יניב פירות נוספים".

לדבריו, הפרקליטות מחויבת גם לקביעת רף ענישה חדש ומחמיר בעבירות שחיתות שלטונית. "אנו רואים בפועלינו לא רק בהרשעה אלא גם בענישה הולמת יותר מבעבר, שכן העונשים בעבר לא הספיקו.

"כך למשל, שלומי לחיאני, שהורשע ונידון לחצי שנה של עבודות שירות בבית משפט השלום. אנחנו סברנו שאף שמדובר בהפרת אמון ולא בשוחד יש להשית עליו עונש מאסר מאחורי סורג ובריח, לכן ערערנו, ועונשו הוחמר במחוזי לעונש מאסר בפועל. בית המשפט קבע כי אין הפרת האמונים נופלת מעבירת השוחד.

"במקרה של שמעון גפסו שהורשע בשוחד, בית המשפט המחוזי גזר עליו עונש של עבודות שירות, וקבע כי אין בשוחד משום קלון. אנחנו הגשנו ערעור בשבוע שעבר, משום שאיננו רואים עין בעין עם בית המשפט. והגשנו גם בקשה להמשך השעייתו, כיוון שהוא חזר לעבודה ביום שבו נקבע כי לא יוטל עליו קלון, והגענו לסיכום שהוא ייצא לחופשה ולא ישתמש באף סמכות של ראש עיר שמוקנית לו עד תום ההליך בכתב האישום השני נגדו.

"נדמה לי שדי בדוגמאות הללו כדי להבהיר שאנו נחושים במלחמתנו בשחיתות בכלל, ובשחיתות בשלטון המקומי בפרט".