"רשת אורבניקה תנגוס בכל רשתות אופנת הבייסיק"

בהשראת רשת פריימארק, היזם יוסי גביזון משיק את רשת אורבניקה, שצפויה להתחרות בכל רשתות אופנת הבייסיק ■ מעריך כי בתום פתיחת הסניפים יעמוד מחזור המכירות על 600 מיליון שקל בשנה

האם רשת אורבניקה (URBANICA), שהסניף הראשון שלה נחנך היום (ב'), תצליח לשחזר במשהו את המודל שלה לחיקוי - רשת PRIMARK האירית שחוללה מהפכה של ממש בתחום אופנת הלואו-קוסט?

הסניף הראשון של אורבניקה, שנחנך בסינמה סיטי ראשון-לציון, משתרע על שטח של 2,500 מ"ר. אורבניקה ממצבת את עצמה בתחום "אופנת הלואו-קוסט" ומציעה אופנה לכל המשפחה, מינקות ועד לגיל המבוגר. הפריטים בחנות כוללים אופנת בייסיק, בגדי ערב, בגדי ספורט, הלבשה תחתונה, נעליים, תכשיטים, תיקים ואקססוריז.

עד סוף השנה הנוכחית ייפתח סניף שני בביג פאשן אשדוד, ובשנה הבאה ייפתחו 5 סניפים נוספים בפריסה ארצית.

הרשת נמצאת בבעלות מספר רב של שותפים, כאשר היזם יוסי גביזון מחזיק ב-22% מהמניות ובמניית זהב. כמו בקרולינה למקה, הדוגמנית בר רפאלי נכנסה כשותפה ומחזיקה ב-2% מאורבניקה, ואילו הוריה ציפי ורפי רפאלי מחזיקים ב-1% מהחברה.

גביזון, אחד היזמים והרוח החיה מאחורי עסקי קבוצת הודיס, אומר, כי "ההשראה היא פריימארק. יש עוד חברות כאלה בעולם בתחום הספורט שמוכרות איכות במחיר נמוך. אני קונה הרבה שנים בפריימארק ומכיר אותם היטב, אבל אין פה חיקוי. הקונספט שלי הוא למכור בזול ובאיכות טובה. החנות לא נראית כמו פריימארק, אלא טוב יותר. המחירים תואמים מאוד לשוק האנגלי של פריימארק. המחירים באורבניקה נמוכים ב-50% מרשת H&M. אורבניקה תשפיע על כולם, כולל הבאזרים וחברות האופנה.נפתח בוודאות יותר מ-10 חנויות".

גביזון מעריך כי בתום הפריסה יעמוד מחזור המכירות של הרשת על 600 מיליון שקל בשנה.

- מחזור של 600 מיליון שקל ברמה שנתית. זה כבר יפגע במישהו. במי?

"יש מיליונים בשוק שבלי קשר אליי לא יחזיקו מעמד. כל מיני חברות קטנות שהידרדרו כבר הרבה שנים. על החברות החזקות זה לא ישפיע ברמה של ליפול או לקום. זה יכול להשפיע להן על הרווח הגולמי. אם הן ילמדו את שיטות העבודה שלנו, הן יוכלו ליישר קו. לא ראיתי שהלפרין יצא מהשוק בעקבות קרולינה למקה".

לדברי גביזון, מחזור המכירות של עסקי קבוצת הודיס - הכוללים את הרשתות טופ טן, הודיס וקרולינה למקה - הסתכם אשתקד ב-480 מיליון שקל, ללא מע"מ, וצפוי לגדול השנה ל-560 מיליון שקל, ללא רשת אורבניקה.

הרשתות של קבוצת הודיס
 הרשתות של קבוצת הודיס

בגזית ישראל אופטימיים אפילו יותר. ירון אשל, המשנה למנכ"ל גזית ישראל, מעריך כי פדיון החנות בסינמה סיטי, המשתרעת על שטח של 2,500 מ"ר, יגיע ל-80-100 מיליון שקל לשנה, ללא מע"מ.

לדבריו, "הקונספט מתאים ללוקיישן, לצרכים של הקהל ולטעמים של הקהל. אורבניקה תנגוס בכל רשתות אופנת הבייסיק ואופנת ההלבשה לכל המשפחה, לרבות חלק מרשתות האופנה כמו קסטרו, פוקס ובוודאי ב-H&M".

אשל גם רומז כי חברת גזית מימנה את הקמת התשתיות בחנות - "נתנו להם את החנות כשהיא מוכנה, אחרי שפינינו דייר קיים, וזאת בניגוד למקומות אחרים".

אין סיכוי להנפקה

רמת המחירים בחנות אומנם רחוקה מפריימארק בממוצע כללי, אך יש בה פריטים מוזלים מאוד בדומה לרשת פריימארק, כמו למשל מגוון צעיפים ב-14.90 שקל, תיקים ב- 49.90 שקל וג'ינסים החל מ-79.90 שקל.

המגוון רחב במיוחד ופונה לכל המשפחה, אם כי בניגוד לפריימארק, מחלקת ההלבשה התחתונה דלה ואינה אטרקטיבית במחיר. גם מחלקת הילדים אינה זולה במיוחד.

בכלל, לצד פריטים מוזלים, הרשת מציעה פריטים במחירים הדומים מחירים ברשתות ההאנגר. המיצוב וחוויית הקנייה הם ברמה גבוהה יותר.

דוגמאות נוספות למחירים מוזלים - שמלות בייסיק החל מ-39.90 שקל, גופיות לטי-שירטים לגברים החל מ-19.90 שקל ועוד.

- מה ההבדל בינך לבין מחסני האופנה?

גביזון: "זה לא אותו הדבר. אנחנו מתעסקים באופנה, והם בדברים אחרים. לא ביקרתי בחנויות האלה. אני יודע שהם מוכרים במחירים נמוכים. העניין הוא שאנחנו במרכזים מסחריים, וחוויית הקנייה שונה".

- מה מהות הקשר עם משפחת רפאלי?

"בר וציפי לא קיבלו מניות, אלא שילמו כסף והשקיעו. בר עושה מחווה כשותפה ועושה את קמפיין ההזמנה לחנות".

- מה הרווח הגולמי?

"הרווח הגולמי ההתחלתי לפני מבצעים הוא 45%. זה ייגמר ב-40%-38%. אני מוכר ג'ינסים בין 39 שקל ל-99 שקל".

- מה זה אומר על התמחור של חברות האופנה?

"כל אחד מתמחר איך שהוא רוצה. אפשר למכור יותר כמויות בפחות רווח, אבל צריך סטוקים ומיקום. אני לא חושב שחברה כמו קסטרו תיפגע. כולם ימצאו את הדרך שלהם".

- מה בר רפאלי תרמה לעסקי הקבוצה?

"יש לה עין טובה וקשרים בכל העולם, והיא מותג שנותן לך הרבה בק-אפ לכל מקום שאתה מגיע אליו. היא מבינה מצוין באופנה. יש לה say בהרבה דברים. היא לא בחורה שיושבת בצד ואין לה מה לומר. היא דוחפת המון, והיא כמו בת-בית. אנחנו עושים המון שיתופי-פעולה איתה ועם ההורים שלה בקטע חברי".

- מה הסיכוי שתנפיקו?

"אחוז אחד".

לאחרונה עלתה קרולינה למקה לכותרות בשל חשדות להעלמת מע"מ בהיקף של מיליוני שקלים דרך חנויות הרשת באילת. גביזון התייחס היום לראשונה לפרשה, באומרו כי "יצרנו מגע עם מע"מ לפני שהפרשה התפוצצה. פנינו אליהם והודענו שיש לנו בעיה עם המע"מ. במשך השנים התנהלו מגעים. ההתנהלות שלהם לא מובנת לי. עכשיו הכול נרגע. הייתה חקירה, ואני מאמין שהם יגלו שמדובר בעשרות אלפי שקלים הפרש".

- דיברו ספציפית על רכישה באילת כדי שהקונה לא יחויב במע"מ?

"אין סיכוי בעולם שמי שקנה משקפיים בקרולינה באילת, לא היה באילת".

פרשנות: האם רשת אורבניקה תצליח לייצר תדמית זולה?

המפתח להצלחה של רשת אורבניקה הוא ביכולת שלה ליצור תדמית של רשת זולה. הצרכן הישראלי כבר הוכיח שהאויב הכי גדול למשיכה שלו למותגים הוא המחיר.

מהבחינה הזו מחזיקים בעלי אורבניקה בקבלות בעיקר בתחום משקפי השמש, עם המותג קרולינה למקה, אך גם ברשת הבייסיק הודיס, שדומה בעיצוב ובפריטים לרשת WEAR.S, אך רמת המחירים בה נמוכה יותר.

מאחורי אורבניקה עומדים שותפים שיש להם ניסיון רב-שנים בייצור פריטים בסין, בעלות נמוכה ובשיווקם ברחבי אירופה. למרות זאת, המגוון ורמת המחירים עדיין רחוקים מרשת פריימארק האירית שחוללה מהפכה של ממש בתחום באירופה, ושלא בכדי, רשתות הדיסקאונט האמריקאיות נערכות כבר עכשיו לכניסתה בסוף השנה הנוכחית לארה"ב.

השפעת אורבניקה על הצרכן תגדל ככל שהרשת תרחיב את הפריסה, וככל שרשתות האופנה יגיבו למחירים הנמוכים. באותה מידה אפשר לומר שככל שהצרכן ייתן לאורבניקה צ'אנס - כך הוא יחיש את התגובה מצד השחקנים האחרים בשוק.