עדות: להב תיאמה מעצר ראש עיריית חדרה עם יריביו

עדכון - התחקיר המלא ■ פישר ייצג את עיריית חדרה כשחיים אביטן כיהן בראשה ■ עדויות שנמסרו במשטרה ובמח"ש מקשרות את עו"ד פישר ואימפריית השוחד שניהל לכאורה, לחקירה שנפתחה נגד ראש העירייה לשעבר ושהביאה להפסדו בבחירות ■ עיריית חדרה: "גנדלמן לא ניהל כל קשר עם רונאל פישר"

האם משטרת ישראל תיאמה את מעצרו של חיים אביטן, ראש עיריית חדרה לשעבר, עם יריביו הפוליטיים, ערב הבחירות הקודמות לראשות העירייה? עדויות שנמסרו במשטרה ובמח"ש בחודשים האחרונים בנושא, מקשרות את עו"ד רונאל פישר ואמפריית השוחד שניהל לכאורה, לאותה חקירה שנפתחה נגד ראש העיר לשעבר והביאה להפסדו בבחירות. מהעדויות הנחשפות בתחקיר "גלובס" המתפרסם כאן היום (ד'), עולה חשש ששני אנשי יחידת העילית של המשטרה, להב 433, התערבו בהליכי חקירה לטובת ראש העיר הנוכחי, צביקה גנדלמן. נדמה שגם מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב, תנ"צ אפרים ברכה, יידרש עוד לספק הסברים להתנהלותו.

שאלות רבות נותרו בלתי פתורות בספיח השכוח הזה של פרשת רונאל פישר. האם רכז מודיעין ביחידת להב 433, רס"מ אבי נידם, עמד בקשר עם זוגתו של ראש העיר גנדלמן בטרם מעצרם של אביטן ואנשיו? האם עו"ד פישר הציע לאחד מהחשודים בפרשה ההיא לסגור את התיק נגדו בתמורה ל-250 אלף שקלים? האם קצין להב, פקד אייל טל, ניסה לשכנע אדם שהגיש תלונה נגד גנדלמן, למשוך את התלונה כדי "לתת לגנדלמן צ'אנס"? האם מפקד יאח"ה, תנ"צ אפרים ברכה, ניסה להרגיע את אותו מתלונן בשיחת טלפון תמוהה, במהלכה טען שלפקד טל היו "היו כוונות טובות"?

השאלות, כאמור, רבות. מה שידוע הוא שמעורבים מרכזיים לא הוזמנו למסור עדות במח"ש, ושתגובת מח"ש לפיה החקירה עדיין מתנהלת, הפתיעה גורמים בסביבתו של פישר. נגד פישר הוגש בשבוע שעבר כתב אישום, במסגרתו נטען כי הוא ניהל רשת של שוחד בתמורה למידע מחקירות של יחידת להב 433, ובתמורה לסגירת תיקים פליליים שמנהלת היחידה. הפרשה בחדרה היא המקרה הראשון שבו נטען כי גורמים ביחידת להב 433 פעלו בשמם של גורמים חיצוניים למשטרה כדי לקדם חקירה, ולתאם מועד של מעצר, כדי שיהיה נוח לכאורה ל"לקוחותיהם".

עו"ד פישר היה מעורב בענייני עיריית חדרה עוד בטרם התפוצצה פרשת אביטן. עורך הדין הססגוני ייצג את העיריה במספר נושאים, ולדברי אדם המקורב לראש העיר לשעבר אביטן, "עיקר תפקידו של פישר היה לסייע למנוע פרסומים שליליים נגד העירייה, בשל קשריו בעולם התקשורת". לדברי אותו אדם, העסקתו של פישר על-ידי העירייה נעשתה בתקופת ראש העיר אביטן, לאור דרישה מצד חבר מועצת העיר באותם זמנים, הקבלן סמי לוי. האחרון היה בעבר חבר בקואליציה של ראש העיר אביטן, אך הסתכסך עימו בחודשים שקדמו לחקירה. מאז הורשע לוי בפלילים, ובעקבות זאת לא התמודד שוב על מקום במועצת העיר, שבלאו הכי פוזרה ב-2010 בידי שר הפנים אז, אלי ישי.

ביוני 2013, כשלושה חודשים לפני הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות נעצר ראש עיריית חדרה אביטן. יחד איתו נעצרו אחיו, אלי אביטן, מנכ"לית החברה הכלכלית-חדרה, עו"ד חגית גולני, שני קבלנים שנחשדו בתשלום שוחד לאביטן ובעל צ'יינג' (חלפן כספים). לקבוצת החשודים הנכבדת הזו, יוחסו עבירות של שוחד, הפרת אמונים, מרמה והלבנת הון. כל זה בקשר להטיית מכרזים כביכול לטובת אותם קבלנים, ותשלום שוחד באמצעות צ'קים שנפרטו לכאורה באמצעות אותו צ'יינג'.

חקירת המשטרה בפרשה הסתיימה זה מכבר, וכתבי אישום לא הוגשו בה עד כה. כל המעורבים כבר שוחררו, וחזרו לעיסוקיהם כשעל מצחם התווית "חשוד". משטרת ישראל סירבה להתייחס לשאלת "גלובס" מה היתה המלצת המשטרה באשר לעתיד התיקים בפרשה.

אחד הקבלנים החשודים בפרשה, עדנאן גרגור, יוצג בידי עו"ד פישר. גרגור העיד באוזני שלושה אנשים כי לאחר מעצרו בפרשת השוחד לכאורה ב-2013, פנה אליו פישר ודרש ממנו סכום של 250 אלף שקל בתמורה לסגירת התיק נגדו. טענה זו אף נכללה במכתב ששלח אביטן לראש מח"ש, אורי כרמל. גרגור עצמו סירב לאשר או להכחיש את הטענה במהלך שיחה קצרה עם "גלובס". במשרד המשפטים סירבו למסור התייחסות לשאלה אם גרגור נקרא להעיד. גם פישר סירב להתייחס לטענות.

לפני כחודש, ימים בודדים לפני מעצרו של רונאל פישר, נצפה פישר מבקר בחדרה. פישר זוהה ע"י שניים כשנכנס יחד עם אישה צעירה, ברכבו, לחניון הצמוד לבניין עיריית חדרה. לא ידוע אם אותה אישה היא ע', עוזרתו האישית של פישר שהפכה לעדת המדינה בפרשה.

"למה הם לא במעצר?!"

עדות מרכזית שנמסרה בפרשת החשדות להתערבות בחקירה נגד אביטן, היא עדותו של א'. מדובר באדם שהיה בעבר בסביבתו הקרובה ביותר של ראש העיר המכהן, צביקה גנדלמן, אך הסתכסך עמו מעט לאחר בחירתו. עדותו של א' נמסרה גם במח"ש וגם ביחידת להב, למרות שחלק מעדותו עסקה בשוטרי היחידה.א' טוען, שזוגתו של גנדלמן שוחחה בנוכחותו עם רכז מודיעין בלהב, אודות המעצרים המתוכננים של אביטן ואנשיו, עוד בטרם בוצעו המעצרים.

"היינו בקמפיין, עבדתי צמוד עם גנדלמן. יום אחד נסעתי עם מורן שגב (בת זוגו של גנדלמן - ג'מ') באוטו והיא צעקה על האדם ששוחחה איתו 'מה זה? הוא הבטיח שיהיו במעצר! למה הם לא במעצר כבר?!'. שאלתי אותה עם מי דיברה והיא אמרה 'אסור לי לדבר איתך על זה'. בהמשך צעקה 'אתה יודע עם מי דיברתי? עם אבי נידם!'. היא הייתה עצבנית. שאלתי מי זה אבי נידם והיא אמרה לי 'זכרון יעקב, מודיעין', לא הבנתי אותה בדיוק, חשבתי שמדובר באדם שקוראים לו אבי נידם והוא או מזכרון יעקב, או ממודיעין". רס"מ נידם הוא אכן תושב זכרון יעקב, אך המילה "מודיעין", נאמרה לכאורה על-ידי שגב, במשמעותה המשטרתית, כיוון שנידם הוא רכז מודיעין ביחידת להב 433. שגב מצידה מכחישה את הטענות. "אי נני יודעת במה מדובר", מסרה (ראו מסגרת).

לטענת א', כמה ימים לאחר אותה שיחה, נעצרו ראש העיר אביטן ואנשיו. "לאחר הבחירות ראיתי איך כל מיני אנשים שהלכו איתנו בקמפיין, זכו לתפקידים או מכרזים בעיריה, לכן החלטתי לעזוב את צביקה (גנדלמן)", טוען א'. "סמי לוי ביקש לפגוש אותי לאחר פרישתי בסוף 2013. קבלן נוסף מוכר היה איתו ביחד. הציעו לי דמי שתיקה ונאמרו דברים כמו: 'אם הבעיה כלכלית, נשלם'", אומר א'. לוי מכחיש את הדברים לחלוטין ואיננו זוכר פגישה שכזו (ראו מסגרת).

"בהמשך קיבלתי איומים שונים", מוסיף א', "אז באתי לתחנת משטרת חדרה והצגתי את סרטוני הוידאו שהיו לי: אדם שניסה להכות אותי במקום ציבורי ועוד סיפור אחר עם ג'יפ שחור שנסע אחרי בחולות כשצילמתי גניבת חולות. החוקר בתחנה הודיע לי שהתלונה שלי עוברת למחוז חוף, אבל בהמשך אמר לי קצין אחר שאותו חוקר שיקר לי וש'זה נסגר ברגע שיצאת מהחדר'".

"'תן לצביקה צ'אנס"

לאחר ההתעלמות לכאורה מהתלונות בתחנת חדרה, שלח א' מכתב בן שלושה עמודים למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בו כלל רשימה של סיכומים על מכרזים שהיו לכאורה בין גנדלמן לבין שורת קבלנים עוד בטרם ניצח את הבחירות. במכתב כלל א' רשימת שמות חשודים לכאורה, שראוי לבדוק את הקשר שלהם לגנדלמן. ברשימה נכלל גם השם אבי נידם, אף שא' מספר, וכך מעיד גם אזכור השם באופן כללי במכתב ששלח, שלא הבין עד לאותה העת שמדובר באיש משטרה. לדברי א', בהמשך הוא קיבל טלפון מאדם אחר שסירב להציג עצמו בתחילת השיחה.

"'מה אתה עו"ד?', הוא התחיל להסתלבט עלי. אמרתי 'מי מדבר?'" מספר א', "בסוף ענה 'פקד אייל טל מלהב 433'. הוא הזמין אותי לתת עדות בחיפה". א' מספר שהוכנס לחדר במשרדי יחידת להב בחיפה, יחד עם פקד טל, ואז החל להישאל מספר שאלות שמצטיירות כניסיון לדלות מידע לטובת ראש העיר, גנדלמן. שאלות אלו לוו לכאורה בניסיונות לשכנע את א' למשוך את התלונה.

"התחלתי לספר את מה שהיה לי והוא, לכל דבר שאני אומר לו, הוא עונה: 'לא מעניין, לא מעניין' - ככה. אז הוא קוטע אותי ושואל 'מי עוד יודע שבאת לתת עדות'?; 'חיים אביטן', אמרתי; 'חיים אביטן?', הוא חזר אחרי בצעקה; 'כן - חיים אביטן', עניתי; 'למה אתה בקשר עם חיים אביטן?', הוא שאל, 'אני הייתי בצוות החקירה נגדו, אני אוסר עלייך לדבר איתו, אם ישאלו למה - תגיד שזה שיבוש החקירה'".

א' טוען שבהמשך הוציא ניירות שאיתם הגיע לצורך העדות ומסר לפקד טל, שלדבריו לא גילה נכונות לקחת את המסמכים, למעט מסמך אחד בלבד. בהמשך פנה טל ל-א', ולפי העדות, ניסה לשכנע אותו לבטל את התלונה. "'תן לצביקה צ'אנס. הוא רק נבחר. מגיע לו צ'אנס!', הוא צעק ומדי פעם אמר: 'אם תגיד שזה מה שאמרתי, אני אכחיש'. כל העניין, כולל האמירה הזאת - זה צריך להיות מוקלט כי זה היה במהלך עדות", אומר א'. "כשהעדתי במח"ש בהמשך, ביקשתי שיחפשו את ההקלטה של האמירה הזו. אני לא יודע אם באמת עשו את זה".

במהלך העדות בלהב חיפה, מתאר א' רגע בו פקד טל הסביר שאינו מוסמך לגבות את העדות בקשר לרס"מ נידם, כיוון שמדובר בשוטר. אז הציג בפני א' כביכול אדם אחר, שנכנס לחדר והסביר שהוא חוקר מח"ש שהגיע כדי לגבות את עדותו של א' בעניין נידם. כמה שבועות לאחר מכן, מספר א', כשהתייצב להעיד במשרדי מח"ש לגבי אותו רס"מ נידם, "נרמז לי שאותו אחד שהציג עצמו כחוקר מח"ש היה מתחזה".

בסוף אותו יום חקירה בלהב 433 חיפה, מספר א', כי ביקש לרדת לפינת העישון ופקד טל נלווה אליו. אז השמיע טל כביכול איום מרומז כנגד א'. "אייל טל אמר לי: 'למה לך להסתבך איתם? הם ירמסו אותך, יגמרו כל שקל שיש לך בבתי משפט'; אמרתי: 'אבל איך? מה עשיתי?'; והוא ענה 'אל תדאג, הם ימצאו'". בימים האחרונים זומן א' לחקירה במשטרה, בקשר לתלונה שהוגשה נגדו בטענות לזיוף חתימה.

שיחה תמוהה עם ברכה

א' מספר כי בשיאם של הדברים, נקלע לשיחה מפתיעה עם מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, תנ"צ אפרים ברכה, שטען באוזניו לכאורה שהוא "מודע להכל", שהאדם שהציג עצמו כחוקר מח"ש אכן היה איש מח"ש, וש"אייל טל התכוון לטוב". כך, לדברי א' התגלגלו הדברים: "לאחר אותה עדות בפני אייל טל, כתבתי מכתב נוסף למפכ"ל וביקשתי להגיש את התלונות מכאן והלאה במשרדי להב בלוד. במקביל פניתי גם למבקר המדינה, שהיה אולי הגורם היחיד שהקשיב לי, שלחתי לו מייל שכותרתו 'הצילו'. בהמשך התקשרתי ל-433 בלוד, וסיפרתי לפקידה את הסיפור ואמרתי שאני רוצה להגיע להגיש תלונה, אבל לא רוצה להגיע לחיפה אלא ללוד, בגלל הסיפור עם אייל טל. הפקידה אמרה לי להמתין על הקו ואז ענה לי אפרים ברכה.

"ברכה אמר לי: 'תראה, אתה מאוד חשוב לנו, והעדויות שלך מאוד חשובות, אל תיעלם. אני יודע הכל - מכיר את הפרשה. אני יכול להגיד לך שמי שגבה ממך עדות (בעניין אבי נידם - ג'מ') אכן היה חוקר מח"ש'. בסך הכל השוטר שחקר אותך (אייל טל - ג'מ'), הייתה לו כוונה טובה'. בהמשך אמר ברכה: 'האדם שהתלוננת עליו - אבי נידם, נמצא פה, אז עדיף שתלך לחיפה. עכשיו יטפל בפרשה קצין אחר שייצור איתך קשר אישית'".

א' מסר עדות במח"ש מספר פעמים בחודשים האחרונים, סביב החקירה שהתנהלה בפרשת עו"ד רונאל פישר, שפרשת חדרה מצטיירת לכאורה כהסתעפות שלה. גם מספר מעורבים אחרים נקראו למסור עדות, לרבות ראש העיר לשעבר, חיים אביטן, ואחרים בסביבתו. עם זאת, לפי המידע שבידי "גלובס" מספר מעורבים בכירים אחרים לא נקראו למסור עדות בתיק עד כה.

בפרקליטות המדינה הזדרזו להגיש את כתב האישום בפרשת רונאל פישר, אך החליטו לא לכלול את הפרשה בחדרה בתוכו. יתרה מכך, במח"ש אפילו לא השלימו את גביית העדויות שנדרשה לצורך קבלת ההחלטה אם יש לכלול את פרשת חדרה בכתב האישום בטרם הגשתו; לאור כל אלה, נוצר הרושם בקרב חלק מהמעורבים בפרשה, שהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) אינה מגלה מוטיבציה יתרה לנבור באותה פרשה בחדרה. גם גורם המקורב מאוד לפישר היה משוכנע שהתיק כבר נקבר בקבורת חמור. "אתה בטוח שמח"ש לא סגרה את התיק?", שאל.

תגובות

ראש העיר חדרה צביקה גנדלמן: "אינני עוסק ברכילויות וסיפורי בדים"

דובר משטרת ישראל סירב להתייחס לשאלות "גלובס" לגופן, אך מסר כי "בנוגע למידע לכאורה שהגיע למח*ש יש לפנות לדוברות משרד המשפטים". ממשרד המשפטים נמסר: "לא נוכל להתייחס לשאלות 'גלובס', כיוון שהחקירה עדיין לא הסתיימה".

עורך דינו של רונאל פישר, רון שפירא, ביקש שלא להתייחס לדברים. כך עשו גם עדנאן גרגור וחיים אביטן. ראש העיר חדרה, צביקה גנדלמן מסר: "אינני עוסק ברכילויות וסיפורי בדים ואין לי כל מושג בדבר הדברים שפורטו בפניית 'גלובס'". מורן שגב, זוגתו של גנדלמן, מסרה: "לא ידוע לי במה מדובר. אינני מכירה אנשי משטרה ומעולם לא דיברתי עם איש משטרה כלשהו בעניין".

חבר מועצת העיר לשעבר, סמי לוי, מסר: "אני חוזר, אומר ומדגיש כי מעולם לא תיאמתי פגישה עם עו"ד רונאל פישר. הפגישה היחידה בה לקחתי חלק תואמה ונקבעה על-ידי דובר ראש עיריית חדרה לפני כ-8 שנים. בפגישה זו נכחו ראש עיריית חדרה, מר חיים אביטן, דוברו, יועצו וסגניו. מאז אותה פגישה לא נפגשתי עם רונאל פישר, ולא היה בינינו שום שיג ושיח. אלמלא אותה פגישה שתואמה כאמור, לא הייתי יודע כלל וכלל מי האיש ומה מעשיו".

השתלשלות העניינים - פרשת רונאל פישר
 השתלשלות העניינים - פרשת רונאל פישר