נמחקה התביעה נגד קצא"א בגין דליפת הנפט

תושבי חבל אילות והוועד המקומי באר אורה החליטו לבטל את התביעה, לאחר שנשיאת המחוזי בבאר-שבע רמזה להם כי התביעה עשויה להתייתר בשל ההסכמות בין הצדדים

דליפת הנפט בערבה  / צילום: רחלי זבולוני
דליפת הנפט בערבה / צילום: רחלי זבולוני

התביעה שהגישו תושבי חבל אילות והוועד המקומי באר אורה נגד קצא"א נמחקה אתמול (ג') - כך נודע ל"גלובס". התושבים החליטו לבטל את התביעה, לאחר שנשיאת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, שרה דברת, רמזה להם במהלך הליכי המשפט כי התביעה עשויה להתייתר בשל ההסכמות בין הצדדים. "טוב תעשה התובעת אם תשקול שוב עמדתה לגבי המשך התביעה במתווה בו הוגשה", קבעה השופטת.

כזכור, בתחילת דצמבר 2014 דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי מצומת באר אורה אל עבר שמורת עברונה. בסך-הכול נפרש תוואי הזיהום על פני 7 קילומטרים. הדליפה נגרמה כתוצאה מהעתקת צינור המעביר נפט גולמי מאילת לאשקלון, כמה מאות מטרים מזרחית לכיוון כביש 90. חיבור הצינור מחדש, מסתבר, לא הצליח לעמוד בלחץ של הזרמת הנפט - ונבקע.

כבר בחודש פברואר השנה, לקראת ההזרמה מחדש בצינור, הגישו ועד היישוב באר אורה והמועצה האזורית חבל אילות תביעה נגד קצא"א, בגין הנזקים שנגרמו להם עקב דליפת הנפט הגדולה.

התושבים ביקשו שבית המשפט ייתן צו מניעה האוסר על קצא"א לחדש את ההזרמה בצינור הנפט, וכן דרשו פיצויים. כמו כן, במסגרת ההליכים המשפטיים בתביעה הגישו התושבים בקשות לצווי ביניים, לפיו על קצא"א להפסיק באופן מיידי את זרימת הנפט.

בתגובה טענה קצא"א כי כל יום בו הצינור מושבת עולה למשק הישראלי סכומי-עתק, וכי "השבתת קטע קו הצינור לאורך זמן עלולה לפגוע ביכולות הזיקוק של בתי הזיקוק, ובאופן עקיף עלולה לפגוע במשק הדלק במדינה".

בקשות התושבים נדחו, כאשר בית המשפט קבע כי המועצה האזורית חבל אילות והוועד המקומי באר אורה יוכלו לקבל אינפורמציה בנוגע להתקדמות קצא"א וכן להציף סיכונים נוספים שיש להימנע מהם בעתיד.

עוד נקבע במסגרת ההחלטות בבקשות כי המשרד להגנת הסביבה ימנה מומחה לבחינת המפגעים של אסון הנפט, כדי למנוע אסון דומה נוסף. במסגרת התנאים שהציב המשרד, חויבה קצא"א להגיש תוכנית מפורטת לתיקון וחיבור הצינור מחדש בנקודת הדליפה שתגובש על-ידי מהנדס חיצוני, לבצע בדיקת תקינות של הקו טרם הפעלתו ולהציג מידע על סיכונים עבור קווי הדלק שלה.

לאחר דחיית הבקשות, בית המשפט המחוזי מחק כאמור את התביעה העיקרית.

את קצא"א מייצג עו"ד אריה נייגר ממשרד עמית־פולק־מטלון, ואת המועצה האזורית חבל אילות והוועד המקומי באר אורה מייצגים עורכי הדין אמנון שבלת, אורית מרום-אלבק וגלית עופר ממשרד שבלת ושות'.