"פשרה ביוון תוביל לעליות שערים חדות בשוקי המניות"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "תרחיש של חדלות פירעון יוביל לרעש לא קטן אבל להערכתינו קצר מאוד בשווקים. במקרה כזה רצוי לנצל את ההזדמנות לקנות מניות ולמכור אג"ח"

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית למשבר האחרון מול יוון ולנושאם נוספים.

"השבוע הקרוב צפוי להיות עמוס בנתונים באירופה שעשויים להיות מאוד משמעותיים לשוק האג"ח. שיפור אפילו קל באינפלציה והאבטלה יחזקו את התחושה של המשקיעים כי התוכנית של דרגי באמת עובדת, מה שיוביל כמובן לשיפור בתמחור הריבית ולירידות שערים בשוק האג"ח. גם בארה"ב מגיע שבוע עמוס בנתונים וקריטי. אחרי חודשים של חולשה בנתונים, היציאה מהחורף והבלימה של התחזקות הדולר צפויים להשפיע לחיוב. בנוסף, אחרי התכווצות של התוצר ברבעון הראשון, עכשיו מצפים לריבאונד משמעותי ברבעון השני, ציפיות שיבנו אט אט מתוך הנתונים השוטפים. הנתונים השבוע משמעותיים ביותר ובמידה ותמונת המאקרו תראה חיובית יותר, כך גם האיתותים של הפד לגבי האפשרות של העלאת ריבית השנה יקבלו משמעות עודפת, מה שיעזור כמובן לעליית התשואות בארה"ב".

חברון מוסיף כי "תרחיש של חדלות פירעון יוביל לרעש לא קטן אבל להערכתינו קצר מאוד בשווקים. במקרה כזה רצוי לנצל את ההזדמנות לקנות מניות ולמכור אג"ח. הנחה שלנו היא כי במקרה של חדלות פירעון ביוון התשואות בגרמניה ירדו מחדש אבל זהו מהלך זמני שיש לנצל אותו. בנוסף, חדלות פירעון ביוון תוביל להסטת כספים מאסיבית לחופי מבטחים, קרי ארה"ב, אבל זמנית בלבד. הסטה של כספים לחוף מבטחים בעידן של ריביות אפסיות לא מחזיק יותר מידי זמן מעמד, מהר מאוד המשקיעים יצאו מהבונקר ויחזרו לחפש תשואה. בסך הכל תוכניות ההרחבה באירופה יימשכו כרגיל והשיפור במאקרו יגיע בהמשך ויוביל כמובן לעליית תשואות מחדש. מנגד, פשרה ביוון תוביל לעליות שערים חדות וירידות בשוק האג"ח - הסרת הסיכון של יוון תוביל מיד לתמחור יתר של הריבית באירופה. קשה לדעת אילו מהתרחישים יקרה אך לכל אחד עשויות להיות השלכות שונות בהחלט ומשמעותיות לא פחות על תיק ההשקעות."

עוד מעריך חברון "המצב היום רחוק מהמשבר ב-2010 , אז היה חשש גדול להידבקות של המשבר למדינות אחרות. אנחנו מעריכים שסכנת ההידבקות באירופה קטנה עד אפסית, מכיוון שהטריגר הגדול ביותר להידבקות במשבר הוא אי הוודאות ופעולות חיסון איטיות מידי - התנהגות שאפיינה מאוד את אירופה במשבר ב-2010. עם זאת, כיום קרן ההצלה כבר מוכנה לפעולה, הבנק המרכזי רוכש כיום 60 מיליארד אירו בתוך תוכנית של לפחות טריליון אירו ויוכל להגדיל את קצב הרכישות בצורה משמעותית במידה ויידרש. מלבד זאת הבנק המרכזי כבר נתן הלוואות של יותר מטריליון אירו למערכת הבנקאית בשנתיים האחרונות, כך שהסיכון למחנק נזילות המערכת הפיננסית נראה לנו נמוך במיוחד, גם בתרחיש של חדלון פירעון ביוון".