דוח: כמות הגז ב"לוויתן" - נמוכה ב-20% מהצפוי

כך עפ"ח בדיקת חברת הייעוץ SGS ■ בשבועיים הקרובים ייפגשו אנשי השותפות וחברת הייעוץ כדי לגשר על הפער ■ גורמים במשרד האנרגיה: הדוח יפורסם בשבועות הקרובים ■ שותפות "לוויתן": "לא חל שינוי ביחס לאומדני הגז"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

כמות הגז במאגר לוויתן נמוכה באופן משמעותי מהכמות שעליה דיווחו השותפות במאגר - כך עולה מדוח משאבים שערכה חברת הייעוץ והבקרה ההולנדית SGS עבור משרד האנרגיה. לפי הדוח, כמות הגז בלוויתן נמוכה בכ-20% מזו שדווח עליה, והדבר עשוי להסתכם בהפסד של מיליארדי דולרים.

בשבועיים הקרובים צפויים אנשי חברת הייעוץ וחברות הגז לקיים רצף פגישות בהאג כדי להגיע להבנות לגבי הפערים. הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, אלכסנדר ורשבסקי, צפוי לפרסם את הדוח כבר בשבועות הקרובים. ידיעות על פערים בהערכת כמות הגז בלוויתן פורסמו כבר לפני יותר משנה, אך אז דובר על פער נמוך יותר, של 5%-10%.

כמות הגז במאגר נקבעת באמצעות ניתוח גלעיני סלע שהוצאו מתוך שכבות תת-קרקעיות שבהן התגלה הגז. ככל שנערכות יותר בדיקות סיסמיות, כך מתבהרת התמונה וניתן להעריך במדויק יותר את כמות הגז במאגר מסוים. החברה שמבצעת עבור שותפות לוויתן את הבדיקות הללו היא חברת ההנדסה NSAI, ובבדיקותיה בכל פעם נמצא שכמות הגז גדולה מכפי שחשבו קודם לכן.

כך, בעת גילוי מאגר לוויתן בסוף 2010 הוערכה כמות הגז בו בכ-16 טריליון רגל מעוקב (TCF), ואילו במאי 2013 דיווחו השותפות שכמות הגז במאגר היא 19 TCF. ביולי האחרון דיווחה השותפות על עלייה נוספת - ל-21.9 TCF. כמו כן מצאה החברה שכמות נוזלי הגז הטבעי (קונדנסטים) עלתה מ-34 מיליון חביות ל-40 מיליון חביות.

התוצאות האחרונות נמסרו לבדיקת משרד התשתיות הלאומיות, וזה העביר אותן לבדיקה נוספת של חברת SGS. זו, כאמור, הגיעה לתוצאה שונה ונמוכה בכ-20%. המשמעות הכספית היא אובדן של מיליארדי דולרים לאורך השנים.

ממה נובע הפער?

זה יותר משנה שמשרד האנרגיה וחברת הייעוץ שלו מקיימים פגישות עם שותפות לוויתן וחברת הייעוץ שלהן. בפגישות שהתקיימו במשרדי נובל ביוסטון, טקסס, ובמשרדי SGS בהאג מנסים הצדדים לברר את הסיבה לפער בהערכות.

בחברות הגז טוענים שהסיבה היא פשוטה - חברת SGS אינה מקצועית ואינה מומחית בהערכת עתודות. עוד טוענים שם שנובל אנרג'י האמריקאית וחברת וודסייד האוסטרלית (כאשר שקלה לרכוש 25%-30% מהמאגר) קיימו בדיקות משלהן והגיעו לתוצאה דומה לזו שעליה דיווחה השותפות.

במשרד האנרגיה אומרים שהדוח אינו סופי וכי בימים אלו מתבצעות הבדיקות האחרונות. בינתיים ביקשו שותפות לוויתן לקיים פגישות נוספות עם חברת SGS, והן צפויות להתקיים בשבועיים הקרובים בהאג. לדברי גורמים במשרד האנרגיה הדוח צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.

פערי אומדנים בין שתי החברות איננו דבר נדיר. גם בחברות הגז וגם במשרד האנרגיה מסבירים ששתי חברות ייעוץ כמעט לעולם אינן מגיעות לתוצאות זהות, וזאת משום שלכל חברה יש שיטות העבודה שלה ונתונים חדשים מתגלים ככל שנעשות יותר בחינות ונקדחות יותר בארות. עם זאת, לרוב מדובר בפער של אחוזים בודדים.

גם במאגר תמר, המספק כיום גז למשק הישראלי, התגלו פערים בין חברת NSAI לחברת הייעוץ ששכרה המדינה, ואולם אלה היו פערים לא משמעותיים, כאלה ש"קורים כל הזמן", כדברי גורם במשרד האנרגיה.

במאגר אפרודיטה קרה דבר דומה. בנובמבר האחרון דיווחה חברת דלק קידוחים על גידול של כ-12% בעתודות הגז במאגר אפרודיטה בקפריסין, מ-4 TCF ל-4.54 TCF. ואולם, ככל הנראה עדיין קיימות בינה לנובל אנרג'י (השותפה השנייה במאגר) מחלוקות לגבי כמות הגז העדכנית.

פחות גז? גם ככה אין מספיק ביקוש

גורמים במשק טוענים שגם אם יפרסם משרד האנרגיה נתונים שלפיהם כמות הגז במאגר נמוכה בכ-20%, הדבר לא אמור להשפיע על כמות הגז שתאפשר המדינה לייצא, בין היתר משום שהביקוש לגז טבעי בישראל הוא נמוך באופן משמעותי מהצפוי.

הממשלה קבעה שישראל תשמור לעצמה 540 BCM, ואת היתר יוכלו שותפויות הגז לייצא, ואולם ההמלצה על כמות הגז המותרת לייצוא התבססה על תחזית ביקושים לגז טבעי של 501 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) עד 2040. בחודשים האחרונים העריכו גורמים במשק שבפועל הצריכה תהיה של פחות מ-460 BCM, ולפי משרד האנרגיה הצריכה תהיה נמוכה הרבה יותר - 436 BCM עד 2040, 13% פחות מכפי שהעריכה ועדת צמח.

ממשרד האנרגיה נמסר: "באופן שגרתי וקבוע בודק המשרד באמצעות אנשיו וחברות ייעוץ כל נתון הרלוונטי לפעילויות חיפוש והפקת גז טבעי ונפט. עדיין לא התקבל במשרד דוח סופי לגבי עתודות הגז הטבעי בלוויתן. המשרד פועל בכל דרך כדי לקדם את הגעת הגז הטבעי למשק הישראלי, דבר אשר יוביל להפחתת יוקר המחיה ולרווחת כלל הציבור בישראל".

משותפות לוויתן נמסר: "לא חל שינוי ביחס לאומדני הגז הטבעי במאגר לוויתן, כפי שנכללו בדוח המשאבים המותנים שפורסם על ידי השותפים במאגר.

"דוח המשאבים הנ"ל הוכן על ידי חברת NSAI (רש"ת: Netherland, Sewell & Associates), חברה בלתי תלויה ומהמובילות בעולם בתחום הערכת משאבי נפט וגז, וזאת בהתאם לכללי המערכת לניהול משאבי פטרוליום, כנדרש ע"י הרשויות. משרד האנרגיה מבצע זה זמן, באמצעות יועצים חיצוניים, הליך נפרד לאומדן המשאבים במאגר. השותפים במאגר לוויתן נמצאים בקשר עם המשרד, ולפי מיטב ידיעתם ההליך הנ"ל טרם הושלם ובמסגרתו טרם הובא בחשבון כל המידע הרלוונטי והעדכני ביחס למאגר".

כמה גז יש במאגר לוויתן
 כמה גז יש במאגר לוויתן