דירוג "גלובס": אלה קרנות הפנסיה הכי טובות בישראל

מגזין moneytime: מיטבית עתודות של כלל ביטוח היא המנצחת הברורה בכל תקופות המדידה ■ לימור דנש, מנכ"לית כלל עמיתים, מסבירה את ההצלחה בתקופה האחרונה: "במחצית השנייה של 2014 הובלנו שינוי מדיניות ההשקעה, שכלל את הגדלת משקל המניות, בארץ ובחו"ל, והורדת משקל החוב הקונצרני"

לימור דנש / צילום: יונתן בלום
לימור דנש / צילום: יונתן בלום

200 מיליארד שקל, זהו הסכום האדיר שמנוהל כיום בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, שהחלו לפעול ב-1995 ושהפכו בשנים האחרונות לאופציה האטרקטיבית ביותר - ולדעת רבים אף היחידה - לחיסכון לטווח ארוך. מדובר בשוק שצומח במהירות, ושבעתיד יהווה, ככל הנראה, את הבסיס העיקרי שבאמצעותו יידרש הציבור הישראלי לקיים את עצמו בשנותיו כגמלאי.

אחד המרכיבים המרכזיים שנדרשים כדי שהבסיס הזה אכן ימלא את ההבטחה שטמונה בו - ולא יתברר כפתרון חלקי שלא מספק לפנסיונרים העתידיים קיום בכבוד - הוא התשואה שמשיגים תיקי החיסכון בקרנות הללו. באופן טבעי, ככל שהתשואה תהיה גבוהה יותר כך יוטב מצבו של החוסך, והצבירה שאמורה לשמש אותו בימיו כפנסיונר תהיה גדולה יותר.

גם השנה, כמדי שנה, "גלובס" בוחן את דירוג התשואות בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, אותן קרנות פנסיה צוברת שמספקות לעמיתים שלהן כיסויים ביטוחיים הדדיים. מהדירוג עולה כי נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2015 ישנה מנצחת ברורה אחת שעומדת מעל ליתר המתחרות, ומובילה את דירוג התשואות בקרנות הגדולות והבינוניות (שאוחזות יחדיו בכ-99.2% מהשוק כולו) בכל אחד מפרקי הזמן שבחנו: שנה, שלוש שנים וחמש שנים.

מדובר בקרן הפנסיה של כלל ביטוח, שמוכרת כמיטבית-עתודות. הקרן השלישית בגודלה בשוק, רשמה ברבעון הראשון של 2015 תשואה נומינלית ברוטו של סך ההשקעות (כולל רכיב האג"ח המיועדות שמהוות כ-30% מהנכסים) של כ-4.2%. זוהי התשואה הגבוהה בכל הענף, להוציא את הקרן הקטנה של אלטשולר שחם, שרשמה תשואה של 5%.

ב-12 החודשים שבין אפריל 2014 למארס 2015 רשמה מיטבית עתודות תשואה מצטברת של כ-8.5% על סך השקעותיה (אגב, בשקלול הגירעון שנבע מניהול הסיכונים הביטוחים, שמאפיין גם את רוב המתחרות, רשמה הקרן תשואה כוללת של כ-8.3%). במקום השני מבין החברות הגדולות בדירוג השנתי ניצבת מבטחים החדשה של מנורה מבטחים, ואחריה הקרנות של הראל. מאחור נשרכות הפניקס ומקפת של מגדל.

כאמור, קרן הפנסיה של כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהלת כלל עמיתים שמהווה חלק מכנ"ף - זרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח, מובילה את דירוג התשואות גם לתקופה של 3 שנים. בתקופה זו רשמה הקרן תשואה מצטברת של מעל 33%, כשהתשואה השנתית הממוצעת שלה במהלך התקופה עמדה על כ-10% - הגבוהה בענף כולו.

הקרן היא בעלת התשואה הגבוהה ביותר מבין הקרנות הגדולות והבינוניות גם בדירוג לחמש שנים, בו היא רושמת תשואה מצטברת של יותר מ-46%, כך שהתשואה השנתית הממוצעת שלה בכל אחת מהשנים הללו עמדה על כ-7.9%.

כאמור, את התשואות הגבוהות ביותר בשוק הפנסיה רשמו ב-12 החודשים שבין אפריל 2014 למארס 2015 קרנות הפנסיה הקטנות של בתי ההשקעות אלטשולר שחם ופסגות. שתי הקרנות, שמנהלות נכסים בהיקפים של פחות ממיליארד שקל, הציגו ב-12 החודשים הללו תשואה נומינלית ברוטו של כ-8.6% על סך ההשקעות. בתקופה של 5 השנים שהסתיימו במארס 2015 הובילה הקרן הקטנה של אלטשולר שחם, שרשמה את הנתון הגבוה בענף: תשואה שנתית ממוצעת של כ-8.4%.

"חשיפת יתר לאירופה, סין ויפן"

לימור דנש, מנכ"לית כלל עמיתים, היא האחראית על השקעות העמיתים בכנ"ף, שמסתכמות ביותר מ-120 מיליארד שקל. דנש, שהייתה בעבר ראש תחום השקעות במגדל, הצטרפה לכלל ביטוח ביולי 2014, ונמנית עם מנהלי ההשקעות הבכירים במשק כבר כמה שנים. ברבעון הראשון של 2015 השיגו ההשקעות שבניהולה את התשואות הגבוהות בענפי הביטוח והפנסיה, ואת התשואות השניות בטיבן בשוק הגמל.

אתם מובילים בדירוג התשואות בפנסיה החדשה בשלוש תקופות הזמן - שנה, שלוש וחמש שנים, וגם נמצאים במקום הראשון בדירוג התשואות בביטוח חיים לשלוש שנים. לא מעט מזה הודות לתוצאות חזקות שרשמתם בחודשים האחרונים. מה נתן לכם את הדחיפה בתקופה האחרונה?

"במחצית השנייה של 2014 הובלנו שינוי מדיניות ההשקעה, וזה בא לידי ביטוי גם באסטרטגיית ההשקעות ל-2015. המהלך כולל שינוי בהקצאת הנכסים בין אפיקי ההשקעה השונים. בין היתר, הגדלנו את משקל המניות, בארץ ובחו"ל, והורדנו את משקל החוב הקונצרני, שלאור המרווחים הנמוכים והתשואות האבסולוטיות הנמוכות איבד אטרקטיביות בהתחשב ברמת הסיכון שלו. בנוסף, שינינו את תמהיל תיק המט"ח. אנחנו גם ממשיכים בבחינה מתמדת של האלטרנטיבות הלא סחירות, כמו ההשקעות בנדל"ן בארץ ובחו"ל, בתשתיות, בקרנות השקעה ובעסקאות אשראי פרטיות".

הריביות האפסיות, ואף השליליות לעתים, והגאות שנרשמה בשנים האחרונות בשוקי ההון השונים ובמחירי הנכסים, סייעו להשיג תשואות חיוביות. האם ההרחבה האגרסיבית בעולם, דרך הריביות האפסיות, מיצתה את עצמה? יכול להיות שהיא יצרה בועות בחלק מהנכסים?

"בועות מתפתחות בעולם ברגעים אלה ממש. יש נכסים שרמת התמחור שלהם עדיין נוחה ויש כאלה שמאופיינים ברמת סיכון גבוהה מדי. בכל אופן, אין להסתכל על העולם הגלובלי כמקשה אחת. אירופה וישראל נמצאות במקום אחר מארה"ב, בעוד סין, הודו ויפן עוברות שינויים מבניים מהותיים. הריבית הנמוכה תמשיך לאפיין את אירופה ואת ישראל בתקופה הקרובה. ארה"ב נמצאת במקום אחר, כשהנתונים החלשים שהתפרסמו לאחרונה תומכים בהשארת הריבית הנמוכה, אבל הפתעה מצד הפדרל רזרב והעלאת ריבית עוד השנה היא בהחלט אפשרית. נראה שהם ממש רוצים להעלות את הריבית.

"השינוי במדיניות ההשקעות שהובלנו בכלל עמיתים במחצית השנייה של 2014, שבא לידי ביטוי באסטרטגיית ההשקעות ל-2015, כלל חשיפת יתר לשווקים כמו אירופה, יפן וסין, וחשיפת חסר לארה"ב. פערי התשואה מתחילת השנה בין ארה"ב לאירופה אכן היו גדולים".

- איך נערכים לאתגרים של סביבת ריבית אפסית?

"תפיסת הסיכון השתנתה בשנים האחרונות. נכסים שנתפסו בעבר כחסרי סיכון, עלולים להסב הפסדי הון עתידיים בהתחשב ברמת הריביות האבסולוטיות האפסיות ומרווחי סיכון אשראי מצומצמים. לכן, הסלקטיביות בבחירת הנכסים קריטית כיום יותר מתמיד. בשל כך, בין היתר, אנו מחזקים את התשתית המקצועית של פעילות חו"ל בכנ"ף, הן בחוב, הן במניות והן ברכיב הלא סחיר ובבחירת הנכסים האלטרנטיביים לתיק.

"שנת 2015 תתאפיין ברמת תנודתיות מאוד גבוהה. לכן הגדלנו את רמת המזומן בתיקים, למרות הריביות האפסיות בשווקים. זאת, כחלק מניהול הסיכונים בתיק ולצורך ניצול התנודתיות בשוק. אנו חיים בעולם של ריביות ריאליות שליליות לעשר שנים בארץ, ריביות נומינליות שליליות באירופה, והרבה כסף שמחפש השקעות. כמנהלי השקעות של כסף לחיסכון ארוך טווח שהמטרה שלהם היא להשיא תשואה ראויה למבוטחים שלהם, זו תקופה מאתגרת. אבל הצוות המקצועי של כנ"ף יידע לעמוד בכך, כפי שעמד באתגרים בחמש השנים האחרונות". l

דרוג קרנות הפנסיה
 דרוג קרנות הפנסיה