"עליית התשואות באג"ח - הכרה שהעולם לא עובר יפניזציה"

אלכס זבז'ינסקי: עליית תשואות האג"ח בארה"ב ובאירופה מהדקת את התנאים הפיננסיים גם ללא העלאת הריבית ■ אורי גרינפלד: עליית התשואות נובעת בעיקר מהבנה שהעולם לא הולך לתהליך של יפניזציה

בורסה- מסחר / צילום: שאטרסטוק
בורסה- מסחר / צילום: שאטרסטוק

הירידות החדות באגרות החוב הממשלתיות הארוכות נמשכות גם היום (א'). אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מציין בסקירתו השבועית כי "רמת התשואות בשוקי האג"ח בארה"ב ובאירופה די "כלכליות" ותואמות את הערכות הריבית והאינפלציה. נזכיר, שכשהתשואות הארוכות זינקו ל-3.0% בשנת 2013, ריבית שווי משקל לטווח ארוך החזויה ע"י חברי הפד הייתה גבוהה בכ-0.5% מאשר בתחזיות האחרונה שלהם".

בנוסף, קיימים גורמים שונים שאמורים להפעיל דווקא לחץ כלפי מטה על תשואות האג"ח:

■ למרות שיפור בנתונים באירופה, כולל שיפור באינפלציה, המשק האירופאי עדיין רחוק מיעדי ה-ECB. החוזים על הריבית באירופה מגלמים העלאת ריבית ראשונה רק בעוד שנתיים וחצי.ציפיות האינפלציה בארה"ב ובאירופה אף התמתנו במקצת.

■ קרן המטבע קראה לארה"ב לא להעלות את הריבית עד שנת 2016. ה-FED לא חייב כמובן להישמע לקריאות הקרן, אך השיקולים שהובילו את ה-IMF ישפיעו גם על החלטת הפד.

■ נטיית המשקיעים להיצמד לנכסים בטוחים עשויה לגבור עם החרפת המשבר היווני ועלייה מחודשת במתיחות באוקראינה.

■ עליית תשואות האג"ח בארה"ב ובאירופה מהדקת את התנאים הפיננסיים גם ללא העלאת הריבית, מה שיקטין את רצון הפד לזרז העלאת הריבית.

לסיכום, "למרות שגישתנו לשוק האג"ח נותרה דפנסיבית, אחרי עלייה כה חדה בתשואות האג"ח הארוכות הן די משקפות שיווי משקל של הכוחות השונים המשפיעים על שוק האג"ח", אומר זבז'ינסקי.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מציין בסקירתו השבועית כי לעליית התשואות של השבועות האחרונים יש גורמים רבים אבל מעל הכל היא נובעת מהבנה שהעולם לא הולך לתהליך של יפניזציה. התאוששות הכלכלה האמריקאית אחרי הרבעון הראשון והיציאה של אירופה מהסביבה הדפלציונית מאותתות למשקיעים שברמות התשואות הנמוכות שנרשמו באפריל שוק האג"ח היה פשוט יקר מדי. כעת משחזרו מחירי האג"ח לרמתם באוקטובר 2014, נראה כי הלחץ לעליית תשואות בעולם פחת.

בישראל לעומת זאת, "השוק עדיין מוטרד יותר מהשאלה אם הריבית תופחת פעם נוספת בחודש הקרוב מאשר מתוואי הריבית לטווח הבינוני-ארוך. לכן, כל עוד השוק המקומי מגלם שהריבית המקומית תהיה נמוכה יותר מזו שבארה"ב עד שנת 2021 , הסיכון לעליית תשואות נותר גבוה", אומר גרינפלד.

בהלמן אלדובי מציינים כי בשבוע האחרון נצפו עליות חדות בתשואות האג"ח ברחבי העולם וגם בארץ, בעיקר בהשפעת עליית התשואות באג"ח הגרמני לאור נתוני מאקרו חיוביים שהתפרסמו בגוש האירו. "אנו צופים המשך תנודתיות גבוהה בשוק האג"ח המקומי כנגזרת של שווקי האג"ח באירופה ובארה"ב לאור רגישותם הגבוהה לנתוני מאקרו וממליצים לקצר את מח"מ התיק בתקופה הקרובה".