רוביני: "יהיה צונאמי כלכלי אם החרם על ישראל יצבור מומנטום"

פרופ' רוביני התארח בכנס הרצליה וסיפק תחזית אימים חדשה ■ "מזועזע מתנועת החרם וה-BDS על ישראל" ■ "דור שלם של מתאבדים יתפוצץ בבירות אירופה וארה"ב" ■ רוביני מזהיר מפרישה של יוון ומעריך כי מחירי הנפט לא יחזרו ל-100 ד' לחבית

נוריאל רוביני / צלם רויטרס
נוריאל רוביני / צלם רויטרס

"יש לכם סיבות טובות לדאגה מהתמשכות מלחמות האזרחים בין סונים לשיעים ברחבי המזרח התיכון", כך מעריך הערב (א') פרופ' נוריאל רוביני, שהתארח בכנס הרצליה ה-15. רוביני, המכונה ד"ר Doom, הצדיק את המוניטין שלו בתחזית אימים על עתיד המזרח התיכון וההשפעות שיהיו לכך על העולם כולו.

"אנשים אומרים למי אכפת מכך שסונים ושיעים שוחטים זה את זה. אני חושב שזו נאיביות. לעימות הזה יהיו השלכות חמורות במישור הפוליטי, החברתי והפיסקאלי. אם המצב לא יתייצב יהיו לו השפעות על כל העולם. יש לכם סיבות טובות מאד דאגה", לדברי הפרופ' הידוע, "אם התחזיות נכונות ואנחנו בתחילתה של מלחמת 30 שנה בגרסה מזרח תיכונית, יהיו צרות".

לדברי רוביני, "יהיו מדינות כושלות נוספות, יהיו מיליוני פליטים נוספים שיערערו את יציבותן של מדינות נוספות ויהגרו לאירופה. זה יגרום לאי-יציבות בעיות חברתיות ופיסקאליות. יש היום מיליוני צעירים מובטלים ומיואשים ברחבי המזרח התיכון ואם המלחמה תימשך יהיו עוד מיליונים מיואשים והם יהפכו לגי'האדיסטים. יהיה לנו דור שלם של מתאבדים שיפוצצו את עצמם בלונדון בפאריז, ברומא ולבסוף גם בארה"ב.

"ד"ר דום המשיך עם נבואת הזעם: "לבסוף, גם אספקת הנפט תושפע בסוף מהמלחמות כפי שקורה היום בתימן, שמאיימת על אספקת הנפט מסעודיה למערב. בערב הסעודית שיעור האבטלה 40% אבל כמה שנים סעודיה תוכל לממן אותם? זה מצב שאינו בר-קיימא וסעודיה יכולה להפוך לפצצת זמן ענקית".

רוביני הזהיר גם מחוסר יציבות בטורקיה בתרחיש שבו בבחירות הקרובות מפלגת השלטון בטורקיה תשיג רוב מוחלט והכורדים יידחקו לשוליים. "אם תהיה פרישה של יון מהאיחוד האירופי תהיה הדבקה של אזור האירו כולו ויהיה אפקט דומינו בכל אירופה", לדבריו.

"יהיה צונאמי על הכלכלה הישראלית"

רוביני התייחס גם לתנועת החרם נגד ישראל ואמר כי: "באופן אישי אני מזועזע מתנועת החרם וה-BDS על ישראל. קיימתי שיחות רבות עם אנשי עסקים ואני מבין שעד היום ההשפעה של קמפיין החרם הייתה קטנה אבל יש דאגה רבה ואם יווצר מומנטום הרי בסופו של דבר יהיה צונאמי על הכלכלה הישראלית. אתם צריכים להילחם בכך אבל בסופו של דבר הפיתרון נמצא בסכסוך הישראלי פלשטיני. אני מבין שצריך שניים לטנגו אבל בסופו של דבר הפיתרון הכרחי. תענוג להיות כאן בין ידידים ובני משפחה ואני אוהב את המדינה הזו, הוסיף רוביני.

בהתייחסו לכלכה הישראליתת אמר רוביני כי "העלייה במחירי הנדל"ן בישראל והעובדה שצעירים רבים לא יכולים לרכוש היום דירות היא תוצאה של התנפחות המחירים בשוק הפיננסי". הוא הוסיף עוד כי "הכלכלה הישראלית חזקה מאד, והיתה עמידה עד היום לזעזועים, אבל היכולת הזו מוגבלת. אם יהיו תהפוכות בירדן בלבנון או בטורקיה. כמו כן יש בועות ולמרות שלישראל יש מספר רב של חברות הייטק - אם הבועה תתפוצץ יהיו לכך השלכות. בנוסף, הפגין רוביני בקיאות וציין כי לצד הענפים הצומחים בישראל ישנם חלקים נרחבים באוכלוסיה ובראשם החרדים והערבים שאינם מתפתחים במהירות.

"כיצד ייתכן שהמזה"ת עולה בלהבות ומחירי הנפט נופלים"

בתייחסו למחירי הנפט רוביני סבור כי "מחירי הנפט יעלו אך לא יחזרו לרמות שמעל 100 דולר לחבית שבהם היו בעבר". להערכתו, מחיר נפט יעלה עד סוף השנה ל-58-60 דולר לחבית, יגיע ל-68-70 דולר לחבית בסוף 2016 ויישאר בסביבות 70-75 דולר בממוצע עד סוף העשור.

רוביני ציין עם זאת שהתחזית מותנית בתשובות לשאלות כמו הסרת הסנקציות על איראן והתאוששות תעשיית הנפט האיראנית ויכולתם של מפיקי הנפט בצפון אמריקה להתייעל ולהרוויח גם בסביבת מחירים של 50 דולר לחבית.

הרצאתו של רוביני התמקדה בתחזיות על השפעת האירועים במזרח התיכון על הכלכלה העולמית: "כיצד ייתכן שהמזה"ת עולה בלהבות ומחירי הנפט נופלים, מה מניע את ערב הסעודית?. אתם חיים בשכונה איומה, יש קשת של אי-יציבות שבראשה מדינות מתפוררות כמו סוריה, עיראק, לוב. יש לכם את איראן ומיעוטים שיעיים בכל מיני מדינות סוניות. למרות כל זה מחירי הנפט קורסים ואין פרמיית פחד. מה ההסבר לכך? בעבר מחירי הנפט זינקו בגלל איום על אספקת הנפט, כפי שהיה במשבר הנפט שאחרי מלחמת יום הכיפורים ב-1973 או בעקבות המהפכה האיראנית ב-1978 שבמהלכה הופסקה אספקת הנפט מאיראן. השוק השלישי היה פלישת עיראק לכוויית ב-1991 שפגע בתפוקת הנפט בכווית. אבל אין פגיעה בתפוקה ויש מהפכת הפקת נפט בלתי-קונוונציונלי בצפון אמריקה ויש שפע תגליות נפט בברזיל, בונצואלה, ומזרח אפריקה".

רוביני המשיך עוד: "שאלה חשובה נוספת היא מה המטרות של סעודיה - האם היא פועלת משיקולים גיאו-פוליטיים? לדעתי המטרה האמיתית שלהם היא כלכלית ופיננסית והנזק למדינות כמו רוסיה ואירן הוא מבחינתם שיקול משני".רוביני הסביר כי מטרתה של סעודיה כשחקן אוליגופולי היא להפיל את מחירי הנפט כדי להוציא מהשוק מתחרים ובראשם מפיקי הנפט בצפון אמריקה. המטרה השניה היא לנצח במירוץ של השקעות בתעשיית הזיקוק - שגורמת לכך שמתחרים אחרים יקצצו בהוצאות החיפושים והשקעותיהם בזיקוק.

רוביני ציין כי בחודשים האחרונים התבדו מספר תחזיות מרכזיות בזירה המקרו-כלכלית: "האיחוד האירופי גדל מהר יותר מארה"ב, מדינות הליבה באירופה מפגינות חולשה בעוד מדינות פריפריה כמו אירלנד ופורטוגל מפגינות התאוששות. מי שמע לפני כמה שנים על ריבית אפסית או QE (הקלה כמותית) או FG (Forward Guidance) או NDR שיעורי ריבית שליליים לפקדונות - יש המון בין 2 ל-3 טריליון אג"ח ממשלתיות בריבית שלילית - זהו העולם ההזוי שאנחנו בתוכו".

רוביני הוסיף כי "מדיניות מוניטרית היא המשחק היחיד היום בעיר כדי למנוע דפלציה או מיתון. מדיניות מוניטרית כבר לא גורמת לאינפלציה אלא רק מונעת דפלציה. במקום הדפסת כסף שגורמת לאינפלציה אמרו מעתה שחוסר אינפלציה גורם להדפסת כסף. אף אחד לא צפה את נפילת מחירי הנפט ואף אחד לא חשב שתהיה לכך השפעה כל-כך מועטה על הכלכלות המייבאות נפט. הצרכנים בארה"ב לא בזבזו את הכסף שחסכו כתוצאה מירידת מחירי הנפט אלא השתמשו בכסף להגדלת החסכונות", אמר רוביני.