ימים אחרונים לטריוויה

השעשועון "תראו מי שואל" מסמל את המהפך שחל בידע הכללי

יגאל שילון / צלם: מץ 76
יגאל שילון / צלם: מץ 76

"תראו מי שואל", יום חמישי 21:00, ערוץ 10

ימים יגידו אם התוכנית הזאת בערוץ 10 הנושם לרווחה תהיה מוצלחת ומצליחה. בינתיים, מעניין להביט בה דרך המושג, שהופך לנחלת העבר - "ידע כללי".

ידע כללי היה מאז ומעולם נכס צאן ברזל של אנשים שנחשבו לחכמים ומעניינים. אלא שכמו שקרה לנווטים מלידה בעידן ה-WAZE - כך אירע גם לאינטליגנטים של פעם: היכולת הטובה שלהם לזכור שמות, תאריכים ומספרים הפכה למיותרת כמעט בעידן שבו ויקיפדיה, שנמצאת בנייד של כל אחד מאיתנו, תביס כל ידען בתוך כמה אלפיות השנייה.

אבל בכך לא מסתיים המהפך שחל בידע הכללי: זה לא רק שהוא זמין לכל הדיוט, אלא שעצם חשיבותו מתערערת. במילים אחרות, אלה לא רק "הידענים", מי שהיו פעם מלכי הטריוויה, אלא הידע עצמו - מה שחשוב לדעת.

מי קבע, למשל, ש"אם" של רודיארד קיפלינג הוא שיר חשוב יותר מאשר "אתה תותח" של יוסי גיספן? או ש"החטא ועונשו" הוא יצירה תרבותית חשובה יותר מ"בוב ספוג"? הרי בישראל של 2015 יש יותר כאלה שמכירים את שתי הדוגמאות הנחשבות פחות.

ספק אם יגאל שילון, יוצר השעשועון החדש, התכוון לכל זה ברמה האידיאולוגית. סביר יותר להניח שהוא בסך-הכול חיפש פורמט חדש לשעשועון טלוויזיה מצליח, בלי לשים לב שהוא מוסיף עוד נדבך באנדרטה של התרבות המערבית - זאת שקידשה היסטוריה, תיאטרון ומוזיקה של קבוצת אנשים קטנה יחסית, ובמשך כמה מאות שנים הפכה אותה לבון-טון גלובלי.

לא עוד: ב"תראו מי שואל", הילד ברחוב או הסלב התורן מביסים את הפרופסור בנוק-אאוט.