אמנים הפגינו בת"א נגד שרת התרבות מירי רגב

את פניה של שרת התרבות, שהגיעה לטקס הענקת פרסי התיאטרון, מקדמת מחאה של מספר אמנים שמפגינים כשפיהם חסום, במחאה על "סתימת הפיות" של רגב

מירי רגב / צילום: אלון רון
מירי רגב / צילום: אלון רון

ישמרו על תרבותיות? שרת התרבות מירי רגב משתתפת היום (ו') בטקס פרסי התיאטרון במרכז עינב בתל-אביב. מחוץ לאולם מתקיימת הפגנה של כמה עשרות אמנים שמפגינים כשפיהם מכוסה, במחאה על "סתימת הפיות" לדבריהם.

אמש פורסמו קטעים מריאיון שהעניקה רגב למגזין "את", שבו היא מכנה את האמנים "קפוצי תחת, כפויי-טובה וטרחנים". בהקלטות מהריאיון אומרת רגב כי ידעה "שעולם התרבות הוא כפוי-טובה, לא בא לי לעבוד בשביל כפויי-טובה. אין הכרת הטוב בעולם התרבות".

המתיחות בין רגב לאמנים החלה כבר עם הכרזתה כשרת התרבות, לאחר שספגה עלבונות ממספר אנשי תרבות מוכרים. כשהשחקן גברי בנאי שמע שרגב מונתה לשרת התרבות, הוא קרא לה "בהמה". המוזיקאי שלום חנוך דרש שלא תגיע למופע שלו, שפתח את פסטיבל ישראל. בריאיון, שיפורסם במלואו בחודש הבא, התייחסה רגב לשתי התקריות.

"אני לא אגיד שלא רציתי להיכנס בגברי, שפתח את הפה ואמר עליי 'בהמה', או בשלום חנוך", היא אמרה, "אבל קיבלתי החלטה שברגע שאני בתפקיד הזה של אחראית עליהם, אני לא אשחק במשחק המלוכלך שלהם. הוא (גברי בנאי) קרא לי ככה ביום שהייתי במצב הנפשי הכי קשה שלי".

"מי רצה בכלל להיות שרת התרבות והספורט?", הוסיפה רגב. "מי רצה בכלל לדאוג לכם, האמנים, שיהיה לכם יותר תרבות כדי שיותר תופיעו? ואז הוא פתח את הפה הגדול שלו. עכשיו, היו לי שתי אופציות: או להתחיל להתנגח איתם או להגיד 'מירה, זה התחום שלך'. ואז אמרתי - הוא שחקן? גם אני שחקנית. הוא רצה שאני אשחק במשחק שלו. אני אחליט הפעם באיזה משחק לשחק. זו הייתה ההחלטה שלי, אז הגבתי כמו שהגבתי, זה הקטין אותו".

"אותו דבר שלום חנוך, הרי יכולתי להחליט שאני לא הולכת לשלום חנוך. הרי הוא שמה בזכות זה שאני מממנת את הפסטיבל הזה, מישהו צריך לשלם לו את הכסף, מישהו צריך לשלם להם. אני הולכת ונותנת כסף באמת שתהיה תרבות בכל הארץ והוא יבוא ויגיד לי לא להופיע. כאילו, מי אתה?".

השרה רגב הציבה עצמה בלב סערה פוליטית כשהבטיחה לא לממן מכספי ציבור מוסדות ואמנים שיעשו דה-לגיטימציה למדינת ישראל. האמנים מחו על התבטאויותיה, והשחקן והבמאי עודד קוטלר עורר מהומה רבה כשכינה את מצביעי הליכוד "בהמות מלחכות קש וגבב".

בהמשך, הציבה רגב אולטימטום לפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים שהכריז על השתתפותו של סרט תיעודי על יגאל עמיר ומשפחתו בתחרות הרשמית של הפסטיבל. רגב הבהירה כי משרדה לא יממן אירוע שנותן במה לרוצחים, ובהנהלת הפסטיבל החליטו בתגובה להקרין את הסרט מחוץ לפסטיבל.