סגן שר הפנים: אזרחות לערבים? "אנחנו עושים לכם טובה"

סגן שר הפנים, ירון מזוז, קרא היום במליאת הכנסת לח"כ סולימאן: "את צריכה להחזיר את תעודת הזהות שלך, כי אנחנו לא מוכנים שטרוריסטים יישבו כאן" ■ נתניהו: "לאף אחד אין זכות להאשים את חיילי צה"ל שמגנים על כולנו כפושעי מלחמה"

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

סערה התחוללה במליאת הכנסת במהלך דיון בהצעת חוק שביקשה לבטל את חוק האזרחות והכניסה לישראל. סגן שר הפנים, ירון מזוז, השיב להצעה בשם הממשלה - ועורר את זעמם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת כשפנה לח"כ חנין זועבי ואמר: "גברת זועבי, את הראשונה שצריכה להחזיר את תעודת הזהות. אנחנו עושים לכם בכלל טובה שאתם יושבים פה, טרוריסטים לא יישבו פה. אתם במדינה דמוקרטית, תכבדו את המדינה. לכל מי שפועל נגד מדינת ישראל דרך טרור, אין זכות להיות פה. לא ייתכן שמתוך הבית הזה יצאו אנשים וישתתפו במשטי טרור נגד מדינת ישראל".

הדברים חוללו סערה במליאה, והדיון נפסק לדקות ארוכות, במהלכן ניגשה ח"כ מיכל רוזין לסגן השר מזוז בעודו עומד על דוכן הנואמים, כאשר היא מנופפת בתעודת הזהות שלה ומבקשת להחזיר אותה לסגן השר מזוז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים ואמר: "לכל אזרחי ישראל יהודים ולא יהודים, הזכות לבחור ולהיבחר, אבל לכל אזרח גם החובה לציית לחוקי המדינה ולאף אחד אין הזכות להאשים את חיילים צה"ל שמגנים עלינו כפושעי מלחמה. אני מדבר על שאלה של צביעות, יש לכם זכות לומר את דבריכם ואנחנו נגן עליה, אבל אין לנו חובה להסכים עם הצביעות, אני לא שומע מימכם מילה על מה שמרחש בסוריה ותימן, אבל מאשימים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה".

ח"כ תומא סלימן: "מי שציפה שראש הממשלה יגן על זכותנו לממש את תפקידנו כנראה חלם, ראש הממשלה מצדיק את מסע ההסתה של ירון מזוז. שפכו את דמנו. ממשלה שבנויה על עצם ההסתה הפרועה, רק היא יכולה לחוקק חוק שמנשל באופן קולקטיבי את זכות חיי המשפחה לפלשתינים. מי שמדבר על טרור שיראה שהוא זה שמפעיל טרור. אף אחד לא עושה לי טובה שהוא נותן לי תעודת זהות".

ח"כ זהבה גלאון: "אין לי ציפייה מסגן השר מזוז, אבל כשעולה ראש הממשלה לדוכן ובמקום להתנער ולגנות הסתה נגד חברי כנסת שנבחרו כדת וכדין מגבה את זה? אתה ראש הממשלה של כולנו".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "הייתי שמח לראות ולו מישהו אחד מחברי הסיעה המשותפת כשהכנסת מארחת את נשיא הבונדסטאג, לא לכבודו ולא לכבודי אלא לכבוד הכנסת".

ההצעה עצמה של ח"כ תומא סלימן נדחתה לאחר הצבעה שמית ברוב של 55 מתנגדים לעומת 18 תומכים ושני נמנעים. ההצעה של ח"כ גלאון נדחתה ברוב של 54 מתנגדים 17 תומכים, ושני נמנעים.

חלק גדול מחברי האופוזיציה לא נכחו במליאה בזמן ההצבעה, חלקם כולל יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בחרו שלא להשתתף בהצבעה למרות שנכחו במליאה, וח"כ עמר בר לב ואיציק שמולי נמנעו.