האתגר של דוידי: להביא לכך שהפוטנציאל לא יישאר על הנייר

עכשיו זה רשמי: קרן פימי רוכשת את נייר חדרה שפעילותה מגמגמת בשנים האחרונות

מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר
מפעל נייר חדרה / צילום: איל יצהר

ישי דוידי מספח לפורטפוליו של קרן פימי חברה מרכזית נוספת בתעשייה הישראלית המסורתית. אתמול (ד') חתמה קרן הפרייבט אקוויטי שבניהול דוידי על הסכם לרכישת השליטה בחברת נייר חדרה , מידי בעלת השליטה הנוכחית, כלל תעשיות של לן בלווטניק.

במסגרת העסקה, תרכוש פימי מידי כלל תעשיות 59.09% ממניות נייר חדרה תמורת כ-355 מיליון שקל, לפי מחיר של 117.88 שקל למניה - המשקף פרמיה של 45% לעומת המחיר בו נסחרה המניה טרם חשיפת המו"מ בין הצדדים ב"גלובס" בתחילת חודש יוני (מאז עלתה המניה בכ-30%).

העסקה משקפת לנייר חדרה שווי של כ-600 מיליון שקל, והשלמתה כפופה עדיין לקיומם של כמה לתנאים מתלים, ובראשם אישור הממונה על הגבלים עסקיים. לאחר החתימה אמש אמר דוידי כי "נייר חדרה היא אחת מאבני היסוד של התעשייה הישראלית. ההשקעה בחברה נובעת מתוך הרצון של קרן פימי לחזק ולהשביח את החברה, ולשפר את יכולת התחרות שלה גם אל מול היבוא המתחזק בתחום".

דוידי הוסיף כי "פימי רואה ברכישת נייר חדרה אתגר משמעותי. אני מאמין כי הידע הרב והמוכח של פימי בהשבחת חברות, בשילוב עם הניסיון המצטבר והידע המצוי בידי עובדי החברה ומנהליה, יובילו את נייר חדרה לצמיחה ורווחיות שתיצור ערך מוסף לעובדיה, לקוחותיה ובעלי מניותיה".

יו"ר חברת נייר חדרה, יוחנן לוקר, שהוביל את מכירת השליטה בה לקרן פימי, מסר כי "השקעתה של פימי בנייר חדרה מהווה הבעת אמון בדרכה של החברה ובעובדיה, בפוטנציאל הטמון בה ובתרומתם של המהלכים שבוצעו בה להתאמת מבנה הפעילות לעידן הנוכחי ולהתמקדות בעסקי הליבה".

לוטש עיניים כבר יותר מעשור

דוידי לוטש עיניים לחברת נייר חדרה מזה כעשור, והוא ניהל מגעים שלא צלחו לרכישתה עוד בימים שבהם כלל תעשיות נשלטה על ידי קבוצת אי.די.בי בראשות בעל השליטה הקודם נוחי דנקנר. בעקבות רכישת כלל תעשיות על ידי המיליארדר בלווטניק ביולי 2012 נפתחו המגעים מחדש, אולם גם אז לא עלה בידי הצדדים להגיע למחיר מוסכם.

מאז השתלטותו של בלווטניק על כלל תעשיות חלה הרעה בפעילותה של נייר חדרה ומניית החברה איבדה כמחצית מערכה. לכן, עבור בלווטניק מדובר בתמורה נמוכה בהרבה מזו שהיה יכול לקבל אם המכירה הייתה מתבצעת מיד אחרי שרכש את כלל תעשיות.

לפני כתשעה חודשים חודשו המגעים בין פימי לכלל תעשיות וכעת, כאמור, הפכו לעסקה חתומה. דוידי רואה בנייר חדרה אתגר גדול, והמשמעות היא שהחברה תידרש לשינויים מהותיים בפעילותה כדי להפוך לכזו שמציגה רמת רווחיות המקובלת בענף הבינלאומי של ייצור מוצרי נייר וקרטון. באופן טבעי, דוידי רואה בחברה פוטנציאל לכך ולכן בחר לנסות ולהשיב אותה למסלול של צמיחה.

נייר חדרה סבלה בשנים האחרונות מהירידה העולמית בשימוש בנייר משרדי בשל המעבר לדיגיטציה והמודעות לנושאי איכות הסביבה, כאשר עודף ההיצע גרם לשחיקה במחירי המכירה, בעיקר בתחום ניירות ההדפסה הסטנדרטיים. בעקבות הקשיים אליהם נקלעה, כבר החלו דירקטוריון החברה והנהלתה לפעול לשיפור המצב, וכצעד משמעותי ראשון נמכרה בתחילת השנה החזקתה (50%) של נייר חדרה ביצרנית החיתולים חוגלה קימברלי לידי שותפתה קימברלי קלארק, תמורת 648 מיליון שקל. בעקבות המכירה הציגה נייר חדרה רווח נקי חריג של 271 מיליון שקל ברבעון הראשון, וגידול של 310 מיליון שקל בהון העצמי, לכ-900 מיליון שקל.

בנוסף, חתמה החברה השנה על שני הסכמים (שטרם הושלמו) למימוש נכסים נוספים שאינם בליבת פעילותה. הסכם אחד כולל את מכירת תחנת הכוח שהקימה נייר חדרה במפעלה לידי איי.סי פאואר (ICP) שבשליטת עידן עופר, ב-60 מיליון שקל. העסקה השנייה היא למכירת החברה הבת גרפיטי, שעוסקת בשיווק ציוד משרדי, לידי רשת קרביץ, תמורת 48 מיליון שקל.

פוטנציאל בתחום המחזור

במתכונתה הנוכחית מעסיקה נייר חדרה כ-1,700 עובדים (שרבים מהם מאוגדים בהסכמים קיבוציים), ומתמקדת בארבע פעילויות עיקריות: ייצור נייר חום, ייצור קרטונים, ייצור נייר לבן, וכן מחזור נייר ופסולת.

בתחום המוצרים הממוחזרים קיים פוטנציאל השבחה רב, שאותו כנראה מזהה גם דוידי. הנייר החום, שמיוצר מחומר גלם ממוחזר ומשמש לעטיפה ואריזה, וכחומר גלם לייצור קרטונים, הוא אחת מהפעילויות הרווחיות והמבטיחות של נייר חדרה, בזכות הצמיחה העולמית במשלוחים. ברבעון הראשון של 2015 למשל נרשמה בפעילות זו עלייה של 4% בהכנסות ל-140 מיליון שקל, וצמיחה של 24% ברווח התפעולי השוטף ל-16 מיליון שקל.

מגמה זו אמורה להיות מתורגמת לצמיחה גם בייצור הקרטונים וקופסות האריזה, אולם כאן תהיה לדוידי עבודה מורכבת יותר.

ברבעון הראשון ירדו המכירות בתחום זה ב-2% ל-128 מיליון שקל ואילו הרווח התפעולי הסתכם במיליון שקל בלבד. פוטנציאל ניתן יהיה למצוא גם בחברה הבת אמניר, שעוסקת באיסוף ועיבוד פסולת נייר. בפעילות זו נרשמה ברבעון הראשון ירידה של 3% בהכנסות ל-74 מיליון שקל ורווח תפעולי זניח של חצי מיליון שקל.

גם בחטיבת ניירות הכתיבה וההדפסה קיים כנראה פוטנציאל משמעותי לשיפור במדדי הרווחיות השונים. החטיבה רשמה ברבעון הראשון צמיחה של 6% בהכנסות ל-140 מיליון שקל, אולם הציגה הפסד תפעולי שוטף של 6.8 מיליון שקל.

בחטיבה זו השכילו בנייר חדרה לפתח מוצר ייחודי המוגן בפטנט של נייר הדפסה ממוחזר ב-100% שמתאים למכונות ההדפסה המשרדיות, ויכול להוות אמצעי להפחתת עלויות עבור גופים צורכי נייר כדוגמת משרדים ממשלתיים, תאגידים פיננסיים ועוד. השימוש במוצר זה צפוי לגדול בשנים הקרובות והצלחת שיווקו גם במדינות אירופה, למשל, תוכל לספק מנוע צמיחה נוסף לחברה.

אם נניח שהמחזור השנתי הנוכחי של נייר חדרה נע סביב 1.7 מיליארד שקל בשנה, הרי שברמת הרווחיות המקובלת בענף היא אמורה להיסחר בשווי גבוה בהרבה מ-600 מיליון שקל.

התפיסה של פימי היא שלכל חברה שנרכשת על ידה יש את הפוטנציאל להציג לפחות את רמת הרווחיות המקובלת בענף, ואצל נייר חדרה מדובר כנראה על רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) בשיעור של לפחות 15% מההכנסות, אם לא למעלה מכך. ואם כך אכן יקרה בעוד כמה שנים, הרי שגם שווי החברה יקפוץ כנראה משמעותית.

מניית נייר חדרה
 מניית נייר חדרה