"חוו"ד המשנה ליועמ"ש מקשה על מינוי רוטשטיין בהדסה"

כך לפי גורמים משפטיים ■ פרקליטו של רוטשטיין פנה ליועמ"ש כדי שיפעל לביטול התובענה המשמעתית נגדו - עדות אפשרית לכך שגם הוא ער לקושי בפני המינוי

 עו"ד דינה זילבר ופרופ' זאב רוטשטיין / צילומים: איל יצהר, יוסי כהן
עו"ד דינה זילבר ופרופ' זאב רוטשטיין / צילומים: איל יצהר, יוסי כהן

במערכת הבריאות ובמערכת המשפטית מעריכים היום (א') כי חוות-הדעת שהגישה בסוף השבוע האחרון המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, למנכ"לים של משרדי האוצר והבריאות, צפויה להקשות מאוד על מינויו של פרופ' זאב רוטשטיין משיבא לתפקיד מנכ"ל הדסה.

ההערכה הזו נובעת לא רק מהמורכבות והבעייתיות שעליהן הצביעה זילבר, אלא גם משום שזילבר לא הותירה את הכדור בידיהם של המנכ"לים: היא ציינה כי עליהם לבחון היטב את חוות-דעתה ואת השיקולים השונים תוך בחינה נוספת של האפשרות למנות אדם אחר לתפקיד, וכי אם יתעקשו למנות את רוטשטיין בכל זאת הם מתבקשים להגיש את עמדתם המנומקת בכתב - עמדה שתיבחן על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שיכריע בעצמו בסוגיה.

וינשטיין, על פי זילבר, אמור לבחון את סיכויי עמידתה של החלטת המנכ"לים "בביקורת שיפוטית אפשרית" - כלומר במקרה סביר על פניו שבו יוגש בג"ץ נגד המינוי. התנועה למען איכות השלטון כבר הביעה הסתייגות מהמינוי ובמערכת המשפטית מעריכים כי ייתכן שהיא תגיש עתירה אם המינוי יאושר.

"לאור מכלול התנהלותו של פרופ' רוטשטיין בתפקידו כמנכ"ל ביה"ח שיבא שפורטה לעיל, כמו גם קיומה של קובלנה חמורה התלויה ועומדת בעניינו, דומה כי החלטה המאשרת את מועמדותו של פרופ' רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל בית החולים הדסה אינה חפה מקשיים והיא כרוכה בסיכון משפטי", כתבה זילבר בחוות-הדעת.

"אין צורך להכביר במילים על אודות חשיבות שיקול אמון הציבור במערכת הציבורית ובחינת השלכותיו של המינוי על אמון זה", הוסיפה זילבר, "לאור מכלול הנתונים והחשדות שפורטו לעיל, קיים חשש כי מינויו של פרופ' רוטשטיין לתפקיד יוביל לפגיעה מסוימת באמון הציבור במערכת, בין היתר בשל המסר המשודר הנובע מקידום - למרות התנהלות לוקה פגמים... השאלה המחייבת תשובה היא האם אדם שבניהולו התגלתה בעבר אי עמידה חוזרת ונשנית בהוראות מינהל, מתאים לקבל לניהולו גוף הממומן מכספי ציבור ואשר נדרש לתפקד על פי הסכם כתוב ומפורט, תוך עמידה בכללי מינהל תקין, בתנאים שנקבעו בהסכם ההבראה וכן תוך שיתוף פעולה הדוק עם גורמי המדינה".

חוות-הדעת של זילבר מונה 12 עמודים, שאליהם מצורפים שורה ארוכה של מסמכים המעידים לכאורה על בעייתיות המינוי. זילבר לא הסתפקה רק בתובענה המשמעתית שהוגשה נגד רוטשטיין בגין עידוד ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר וגם לא בדוח החשבת הכללית על שימוש חורג לכאורה בנכסים והתקשרויות ללא מכרז. היא צירפה בין היתר את הבג"ץ שהוגש נגד שיבא בגין ההסכם שנחשף ב"גלובס" המאפשר לחברת שי מדיקל לבצע שירותי רפואה פרטיים לרבות ניתוחים באמצעות רופאי שיבא בלבד, במבנה צמוד לבית החולים תחת השם "שר"פ תל השומר".

זילבר מסבירה כי המדינה מתייצבת בהליך הזה כנגד הנהלת שיבא, ועל כן מדובר בעוד מקרה שממחיש את גודל המורכבות והבעייתיות. זילבר אף מצרפת התכתבויות בין רוטשטיין למנכ"ל לשעבר של משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו מלפני כמה שנים, שבהן גמזו מודיע כי החליט לנזוף בו לאחר שנסע לחו"ל אף שידע כי משרד הבריאות לא מאשר את הנסיעה. "אפנה למכתבו של פרופ' גמזו אל פרופ' רוטשטיין במסגרת ההליך המשמעתי שנוהל נגדו, אשר הסתיים באמירה כי השתלחויותיו של האחרון בממלאי תפקיד במשרד הבריאות ובכללם גם במנכ"ל המשרד 'מעידים כי הלקחים שראוי היה להפנימם בעקבות הפרשה לא הופנמו'. אמירה זו מדגימה את המשכיותה של התנהלות בעייתית, על אף הליכי משמעת וביקורת שונים שנוהלו בגינה", כתבה זילבר.

זילבר מדגישה כי במאזן השיקולים יש להתחשב גם ברקע המקצועי של רוטשטיין והצלחתו בהיבט הכלכלי בשיבא, אולם לדבריה על מנכ"לי הבריאות והאוצר להשתכנע כי נסיבות המינוי חריגות ועל כן שיקול זה גובר על מכלול הבעיות שהוצגו על ידה. על פי הערכות, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד יתקשה מאוד לנמק מדוע הוא בכל זאת תומך במינוי, זאת בין היתר לאור העמדות בתוך משרדו - התנגדות חריפה מצידה של החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו והסתייגות מצד הממונה על התקציבים אמיר לוי. על פי הסכם ההבראה שנחתם אשתקד בין המדינה להדסה, מינויו של מנכ"ל קבוע מחייב את אישורם של מנכ"לי האוצר והבריאות יחד. "יואב גלנט לא מונה לרמטכ"ל על הרבה-הרבה פחות מזה", אמר היום אחד הגורמים.

זילבר מציינת כי עו"ד אלי זהר, המייצג את פרופ' רוטשטיין, פנה בשבוע שעבר אל היועץ המשפטי לממשלה, כדי שזה יפעל לביטול התובענה המשמעתית שהגישה נגד רוטשטיין נציבות שירות המדינה. פנייה זו עשויה ללמד כי גם באי כוחו של רוטשטיין מעריכים כי התובענה הזו מייצרת קושי אמיתי בפני אישור המינוי.