ראשי המכללות הטכנולוגיות לדרעי: "אנחנו שקופים"

חרף ההסכם בין המכללות לבין המדינה, מזהירים העומדים בראשן: "מתווה התקצוב החדש שלנו קורס"

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

כשנה וחצי אחרי חתימת ההסכם בין פורום המכללות הטכנולוגיות לבין משרדי הכלכלה והאוצר, שבים ראשי המכללות ומתלוננים על תקצובן בחסר ביחס לאקדמיה. "בבחירות האחרונות הבטחת לדאוג לשקופים בחברה הישראלית ואני רוצה לבשר לך שהמכללות הטכנולוגיות במדינת ישראל שקופות - ונמצאות במשרדך, מתחת לתחום אחריותך", כתבה יו"ר פורום המכללות, ד"ר יוכבד פנחסי אדיב, לשר הכלכלה אריה דרעי.

לטענת פנחסי אדיב, כ-28 אלף הסטודנטים שלומדים בעשרות מכללות ברחבי הארץ "שקופים", שכן סטודנט לתואר הנדסאי בוגר מתוקצב בידי המדינה ב-8,000 שקל בשנה בקירוב - לעומת כ-30,000 שקל שהמדינה מתקצבת לסטודנט באקדמיה.

"תנאי התקצוב המופרכים הללו נובעים, בין השאר, מעובדת היותה של ההשכלה הטכנולוגיות נחלקת בין תחומי אחריות של שני משרדים ממשלתיים שאחד מהם, משרד הכלכלה, הוכיח לאורך השנים כי אינו מורגל ויודע לנהל מערכות חינוך. האפליה התקציבית הזאת באה לידי ביטוי בשלל דברים - בין השאר בעובדה שהמכללות הטכנולוגיות הן המוסד החינוכי היחידי במדינת ישראל שמחויב בתשלומי ארנונה", לדבריו.

במסגרת ההסכם שנחתם לפני כשנה וחצי בין המכללות למדינה, תקצובן יגדל באופן הדרגתי ב-108 מיליון שקל על פני 8 שנים. עם זאת, אופן התקצוב ישונה ויעשה על פי מספר הדיפלומות שניתנות למסיימי הלימודים במכללות - ולא על פי מספר הנרשמים ללימודים בהן; מצב שלדעת משרדי האוצר והכלכלה הוביל לשיעור נמוך במיוחד, של כ-40% בלבד, של סטודנטים שסיימו את לימודיהם. במשרדי הממשלה סבורים כי המעבר לשיטת תקצוב לפי מספר מקבלי דיפלומות ישמש תמריץ בעבור המכללות להעלות את תנאי הסף לקבלת סטודנטים - ולהעלות בתום תקופת ההסכם את שיעור הבוגרים בעלי דיפלומה במכללות לכ-70%.

"ניסיון לקנות חמצן"

אף שחתמה בשעתו על ההסכם, טוענת ד"ר פנחסי אדיב: "במציאות הנוכחית, המכללות הטכנולוגיות לא יכולות להתנער מתפקידן החברתי - בהיותן מהוות כרטיס כניסה לשוק העבודה בעבור אוכלוסיות מוחלשות. אוכלוסיות אלו מגיעות עם תנאי פתיחה פחותים, ומכאן שאחוזי הדיפלום שנקבעו בהסכם לצורך תקצוב מלא אינם ריאליים. אילו היינו מעלים את רף הכניסה באופן קיצוני - ממילא היינו נותרים ללא סטודנטים ורוב המכללות לא היו שורדות".

בשיחה עם "גלובס" אמרה ד"ר פנחסי אדיב כי היא ועמיתיה ראשי המכללות נאלצו לחתום בשעתו על ההסכם "בניסיון לקנות חמצן" שיאפשר את סיום המשבר שקדם להבנות עם משרדי הממשלה ולפתוח את שנת הלימודים במכללות. "המכללות חתמו על ההסכם בעל כורחן, גם שנציגיהן ידעו כי יעד הדיפלומות שנקבע, מעל 70%, אינו ריאלי בעליל. מתווה התקצוב החדש קורס, שכן בפועל המכללות יקבלו הרבה פחות כסף מהמדינה", אמרה פנחסי אדיב.

עוד טוען פורום המכללות כי התאמות פדגוגיות שמשרד הכלכלה התחייב לקיים מתוקף ההסכם, באמצעות המרכז להכשרות טכנולוגיות (מה"ט) לא נעשו: מדובר בהתאמות כמו שיפור והרחבה של מערכי ההוראה והפיקוח על המכללות, ולטענת הפורום דוח המלצות למהלכים המתבקשים - לרבות לוחות זמנים לביצוען שהיה אמור להיות מוגש עד סוף 2013 - לא הוגש כלל.

משרד הכלכלה מסר בהתייחס לטענות: "ההסכם שנחתם לפני כשנה וחצי פורס את השינויים במכללות על פני 8 שנים, במהלכן יתווספו להן תקציבים בהיקף של כ-108 מיליון שקל לצד שינויים מבניים ורפורמות לחיזוק איכות המכללות ובמרכזן - תקצוב על בסיס מקבלי הדיפלומה ולא לפי מספר הסטודנטים שלומדים בהן. המתווה גובש בשיתוף עם פורום המכללות ובברכתן. שינ וי שיטת התקצוב מתחייב, בשל שיעור נמוך ביותר של מקבלי דיפלומות - שעמד על ממוצע של כ-40% בלבד מסך הלומדים בהן ובעקבות דוח של מבקר המדינה, ולפיו שיטת התקצוב הקודמת 'מעודדת את המכללות להשיא את מספר התלמידים ולא את מספר מקבלים הדיפלומות שהיא מטרת המדינה בהכשרה מקצועית'. המבקר אף הוסיף כי השיטה הקודמת אינה ממריצה את המכללות להעלות את רמת הלימודים ולהביא להצלחת מרב התלמידים ברכישת דיפלומה - שכן הן מתוקצבות גם בגין הנושרים והנכשלים. המשרד פועל על פי המתווה, מלווה את המכללות בביצוע ההסכם וקורא להן להמשיך במתווה העבודה המשותף בין הצדדים".