מה מחירי החופשות ביוון, באילו מסעדות לאכול ואיפה לקנות?

מעל 200 אלף ישראלים יטוסו ליוון עד סוף 2015 ■ למרות המשבר ביוון, התיירים מדווחים על אווירה טובה ו"עסקים כרגיל" ■ "גלובס" בדק מה קרה למחירים - וגילה כי בינתיים אין מחירי מציאה לחבילות נופש

קרפאטוס/ צילום:אביבה גנצר
קרפאטוס/ צילום:אביבה גנצר

השבוע האחרון היה אולי הסוער והתנודתי ביותר בתולדות יוון המודרנית לאור המשבר הכלכלי, שהגיע לשיאו עם הכרזתה של המדינה כחדלת פירעון. עבודת הבנקים הופסקה עד 6 ביולי 2015, וברחבי המדינה ניתן לראות תורים ארוכים לכספומטים, כאשר מותר להוציא עד 60 אירו ליום בלבד.

כאחד היעדים הכי מתוירים בקרב ישראלים, רק מתבקש היה שהאווירה במדינה, ובפרט הקשיים הכלכליים, ישפיעו באופן זה או אחר על התיירים. אז איך העבירו תיירים ישראלים את הימים האחרונים ביוון? נראה שזה תלוי באזור שבו הסתובבו.

משיחה עם כמה נופשים ישראלים שנמצאים כרגע באיים מיקונוס וקרפאטוס, נראה שבאזורים אלה הכל מתנהל כרגיל. המטיילים מספרים שאינם חשים בהלה - לא בקרב המקומיים ולא בקרב התיירים. גם מחסור אינו מורגש, לדבריהם, והמקומות שוקקי חיים, ומלאים בתיירים. לדבריהם, לא נתקלו בשום מקום בבעיה לשלם בכרטיסי אשראי.

בסלוניקי, לעומת זאת, הדברים נראים אחרת לגמרי. אחת המטיילות, ד"ר פנינה סלע, הנמצאת שם במסגרת טיול מאורגן, מספרת: "אין הרבה תיירים. מורגשת תנועה דלילה של תושבים ברחובות, מקומות בילוי רבים ריקים והמחירים במסעדות גבוהים כי מנסים להרוויח על חשבון התייריים. אתמול, למשל, היו חמישה לקוחות בלבד בחנות הכלבו "ג'מבו", העמוסה בדרך כלל. באחד הימים השבוע נסגרו החנויות כאות מחאה בשעה 15.00, וזה משפיע על האווירה. צעירים רבים מסתובבים בכיכר אריסטו, ובערב מקומות הבילוי מלאים צעירים שיושבים שעות עם כוס בירה. השיח ברחוב הוא על כך שהגרמנים חייבים להם כספים כפיצוי על המלחמה ושאסור ליוון לוותר. את התסכול הם מבטאים בהפגנות - לא רבות אמנם, בכיכר סטיגמה. כמעט כל אחד חווה את המשבר במישור האישי. כך למשל, נתקלנו ביווני שהגיע מבוסטון לבקר את משפחתו ביוון, ולא יכול להחליף את הדולרים שברשותו".

מטיילת אחרת שביקרה באתונה, סיפרה על כך שמיד כאשר הגיעה למלון נשדד ממנה תיק. עם זאת, לאור האווירה שמדווחים עליה תיירים אחרים, נראה שבשלב זה אירוע מסוג זה אינו משקף אווירה כללית של פשע או חוסר ביטחון אישי.

התחושה העולה מדברי הישראלים ששוהים בימים אלו ביוון היא שבעוד שהצעירים די אופטימיים וחושבים שלכל בעיה יימצא פתרון, המבוגרים מודאגים יותר וחוששים שכעת תיירים יחששו להגיע. באופן כללי, נראה שרבים מהיוונים העוסקים בתיירות מנסים בימים אלה לתת שירות טוב מתמיד.

"עסקים כרגיל", סיפר היום ל"גלובס" אסף קוזלובסקי, מדריך ונציג של אשת טורס באי קורפו: "אין שום שינוי. אפשר להוציא מזומנים ובתי הקפה מלאים. לקראת משאל העם המתקרב - הדעות חלוקות אם להצביע או לא, והיוונים מביעים את דעתם גם באמצעות ריסוס גרפיטי על הקירות, חלקם מסמנים "כן" ואחרים "לא". אין הרגשה של פניקה אצל התיירים".

בינתיים אין חבילות במחירי רצפה

ומה המשבר עושה למחירים? נכון לרגע זה, ישראלים שיחפשו מציאות בגלל המשבר - לא ימצאו כאלה. עם זאת, ביחס לשנה שעברה חלה ירידה במחירים. "המשבר הגדול והטלטלה שעוברת יוון הפך אותה השנה להזדמנות", מסביר יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס, "המחירים נמוכים יותר משנה קודמת. הסיטונאים הצליחו לקבל מהספקים מחירים טובים יותר גם בגלל המשבר ברוסיה, שגרם לעצירת זרם התיירות שהגיע לשיאים בשנים האחרונות".

גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, מדגישה מצדה שנכון לרגע זה אין שינוי במחירים: "ליוון מגיעים 22 מיליון תיירים בשנה, ולא ידוע לנו על כאלה שביטלו את נסיעתם בעקבות המשבר. התיירות מתרכזת באיים, ושם פחות מרגישים את הפניקה. כרגע המחירים כרגע רגילים ואין שינוי או הוזלות מהספקים שם".

את דבריה מחזק גם רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא: "כרגע ביוון העסקים כרגיל. לא נרשמו ביטולים בהזמנות ליוון, וגם בהזמנות חדשות לא ניכרת ירידה. הישראלים והתיירים ממדינות אחרות באירופה לא מבטלים חופשות, ובאיים לא מורגש בשלב זה כל סימן למשבר. עם זאת, לאתונה כמעט ואין תנועה. ככלל, ירידת מחירי הנפט פגעה בתיירות הרוסית ליוון - מה שהוזיל משמעותית את החופשה השנה ב-5%-10%. סביר להניח שאם יוון תחזור למטבע המקומי, מחירי החופשות יירדו באופן משמעותי.

ומה ממליצים בסוכנויות הנסיעות לישראלים ששמים פעמיהם ליוון בתקופה הקרובה? פשוט להצטייד הן במזומן והן בכרטיס אשראי בינלאומי, וכך להימנע ממצב של היעדר יכולת לשלם באמצעי תשלום כלשהו.

אי של שפיות

מאז ומתמיד היו איי יוון יעד פופולרי בקרב ישראלים, ובשנים האחרונות הפופולריות שלהם גדלה מאוד - בשל העובדה שהישראלים מדירים רגליהם מתורכיה. המאסה העיקרית של הישראלים מגיעה לאיים, ומדובר בכל הגילאים - הצעירים טסים לנופשונים המציעים מסיבות חוף, וזוגות ומשפחות מזמינות חבילות בסגנון הכול כלול.

הצפי הוא שבשנת 2015 ייצאו ליוון מעל 200 אלף ישראלים, מה שמהווה גידול של מעל 20% מהשנה הקודמת - כך לפי יהודה זפרני משנה למנכ"ל אופיר טורס. לדבריו, העלייה נובעת מכמה סיבות: ראשית, משום שלאיים ביוון ישראלים רבים מגיעים עצמאית או דרך אתונה או דרך חבילות עם טיסות ישירות לאיים; שנית, משום שבשנה שעברה ויתרו משפחות ישראליות רבות על נופש בשל "צוק איתן"; ושלישית, משום שתורכיה עדיין לא חוזרת לעצמה וישראלים רבים עדיין מעדיפים לנפוש ביוון, במיוחד לאור ההיצע ההולך וגדל של מלונות "הכול כלול". רוב האיים נותנים את הנוסחה המנצחת של אוכל יווני, מוסיקה יוונית, חופים יפים ונקיים, שקט וקניות.

1,400 איים יש ביוון, אך מן הסתם, לא כולם מיושבים ולא כולם תיירותיים. כבר שנים שהאיים רודוס, כריתים, קוס, קורפו ומיקונוס זוכים לעיקר הביקורים, כפי שמספרת גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס: "רודוס וכרתים הפכו עם השנים מאוד המוניים, ודי מוצו בקרב הקהל הישראלי. קוס ומיקונוס מתאימים בעיקר לקהל צעיר עד גיל 25-30, בעיקר הודות לחיי הלילה ומסיבות החוף שהאתרים מציעים. בשנה האחרונה גילו יותר ישראלים את האי קורפו, המונה 120 אלף תושבים, לשם יוצאים טיולים גם כקבוצה וגם באופן עצמאי".

למי שמבקש לנפוש באי קטן יותר, מיוחד ואינטימי, מוצעת בשנתיים האחרונות חלופה נוספת: קרפאטוס. מדובר באי הממוקם בין האיים כרתים ורודוס, בלב הים הקרפאטי, מוקף מי טורקיז. בין החופים הנקיים והטבע הפראי שוכנים כפרים ציוריים שהשתמרו בהם המנהגים והמסורת היווניים. מי שמחפש תיירות תוססת ומסיבות לא ימצא שם את מבוקשו, אך מי שמחפש שלווה ונוף - ימצא גם ימצא, משום שהאי עדיין אינו מותאם לתיירות המונית ולאטרקציות לילדים. מי שביקר בתאילנד ימצא ודאי דמיון בין האיים מבחינת הנופים והשלווה.

הטיסות לקרפאטוס מבוצעות ע"י חברת אופק נסיעות ותיירות, שהחלה להפעיל מחודש מאי ועד תחילת אוקטובר טיסות ישירות לאי במטוסים של סנדור פעמיים בשבוע, בימי רביעי ושבת.

שטחו של האי 324 קילומטרים רבועים בלבד, ומתגוררים בו רק 5,000 תושבים. בכל שבוע נתון שוהים באי 3,000 תיירים (90 אלף בשנה לכל היותר), בעיקר מסקנדינביה ומרוסיה, ובהם גם 170 ישראלים. במרכז העיר הגדולה באי, פיגאדה, מתגוררים 3,000 תושבים. יש בה רחוב מרכזי שבו לב הפעילות המסחרית בעיר, בנק, חנויות בגדים, נעליים ותיקים, מזכרות, מינימרקט ומקומות בילוי. תושבי האי מתפרנסים בעיקר מתיירות - מלונות וטברנות, ומחקלאות - מטעי כרמים ובוסתנים, זיתים ושמן זית ודבש. האי "ידידותי למשתמש" וקל מאוד להתמצא בו - כביש אחד מרכזי מוביל לאורך החוף אל הכפרים שסביב. פקקים ולחץ בכבישים לא תמצאו פה.

איך מבלים?

אחד הבילויים הנפוצים הוא שייט של יום שלם בסירה לחופיו המרהיבים של האי (30 אירו), כולל ארוחת צהריים קלה וירידה למים, המזמינים צלילה בשנורקלים. המים אינם עמוקים והשחייה מתבצעת סביב הסירה. ניתן גם להגיע בשחייה לחוף (מומלץ לבוא בנעלי ים שכן החוף אינו חולי אלא רצוף אבנים קטנטנות). כל עצירה בחוף נמשכת שעה ומיועדת לשחייה, למנוחה ולהתרעננות. בחופים המוסדרים מוצעים שמשיות וכיסאות נוח (6 אירו לכיסא). אחד מהחופים שאליהם מגיעים במהלך השייט הוא אפלה, שזכה להיות אחד מחמשת החופים שזכו בפרס על איכות המים, על הנופים המרהיבים ועל המפרצים היפים, המשלבים צמחייה למרגלות הצוקים שסביב.

בילוי נוסף הוא טיול יבשתי בג'יפים בכפרים ציוריים עתיקים (30 אירו לאדם). הטיול אינו כולל ארוחת צהריים, אך כולל איסוף מהמלון וזמן חופשי לסיור בכפר אולימפוס. הכפר הוא אטרקציה נוספת - מדובר בכפר מבודד בצלע הר בצפון האי. ניתן להגיע אליו בשייט או ברכב ולשוטט בסמטאותיו. בכפר ארבעים טחנות קמח המופעלות באמצעות הרוחות החזקות הנושבות במקום. שבעים תושבים חיים בכפר. לפני מספר שנים הם נחשפו לתיירות ופיתחו דרכי גישה למקום. מדובר בעיקר אוכלוסיה מבוגרת בלבוש המסורתי, המתפרנסת בעיקר מייצור במלאכת יד של מפות, קרמיקה, נעליים ומוצרי עור. בדרכנו חזרה מומלץ לבקר בכפר הדייגים פניקי. הכביש מפותל, במרכזו כנסייה, והוא מתמזג עם קו הים ועם נמל סירות קטן. בכפר מסעדות מקומיות המנוהלות על-ידי משפחות בנות הכפר.

אפשר גם לבקר באפארי - הכפר של עשירי האי. תושביו שבו לאי לאחר שהות כ-20 שנה באירופה, ובנו במקום בתים חדשים ומטופחים הצופים לים.

בכל כפר באי יש טברנות מקומיות שבהן מופיעים זמר ונגני בוזוקי, ואורחים המרקדים בשמחה ושוברים צלחות (כן, עדיין).

בטברנות מגישים למקומיים ולתיירים ארוחות ערב מסורתיות, הכוללות דגים, פירות ים ושיפודי סופלקי, לצד סלט יווני, עלי גפן, מוסקה, פרחי קישואים ממולאים וצזיקי, יין מקומי, אוזו ובירה.

ישראלים רבים ישמחו ודאי גם להגיע להופעה של שמעון פרנס, שמקיים בשלושת החודשים הקרובים פעמיים בחודש ערבי שירה בטברנה מקומית, יחד עם חיים רומנו ועליזה אביב. האירוע כולל קבלת שבת עם ארוחת ערב מלאה (45 אירו).

ומה העלויות?

חבילה: טיסה וחמישה לילות במלון ארבעה כוכבים על בסיס ארוחת בוקר תעלה ביולי כ-660 אירו לאדם, ובאוגוסט 700 אירו לאדם (כולל העברות).

רכב שכור: מ-30 אירו.

ג'יפ שכור: 55-45 אירו.

ארוחה: 30-25 אירו לאדם, כולל שתייה.

הכותבת הייתה אורחת "אופק תיירות" בקרפאטוס