הוועדה למדרוג מאיימת לתבוע את רשות השידור

זאת אם ערוץ 1 יפרוש ממדידת הרייטינג בוועדה למדרוג ■ בוועדה טוענים כי לרשות השידור יש חוזה מחייב ■ הערכות: גם ערוץ 20 וערוץ 9 עשויים לפרוש מהוועדה למדרוג

הוועדה הישראלית למדרוג מאיימת לתבוע את רשות השידור, בעקבות הודעתה לפיה ערוץ 1 יחדל להיות חבר בגוף מדידת הרייטינג.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בשבוע שעבר הודיע העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, כי הוא מבקש שהרשות תפסיק להיות חברה בוועדה למדרוג, וזאת מטעמי חיסכון כלכלי וגם לאור דיוק הנתונים.

כעת נודע כי הוועדה שיגרה מכתב תשובה לויזנטל, בו היא מאיימת בנקיטת צעדים משפטיים, לאור העובדה שהחוזה שערוץ 1 חתום עליו הוא עד שנת 2018.

פאנל הצופים צפוי לגדול בקרוב

על-פי שמוליק שם טוב, מנכ"ל הוועדה למדרוג, כבר באוגוסט הקרוב יעלה מספר משקי-הבית הנדגמים במסגרת הפיפל מיטר מ-580 כיום ל-700 משקי-בית.

יש לציין כי ההחלטה המקורית של הוועדה למדרוג, שהתבססה על המלצת החברה המודדת קנטר, הייתה להעלות את מספר חברי הפאנל ל-800 משקי-בית, ואולם התנגדות של הזכייניות, מטעמי השקעה כלכלית, הביאה להעלאה למספר לא אופטימלי. כל אחת מהחברות - ללא הבדל בגודלה ובחוסנה הכלכלי - תצטרך לשלם כ-50 אלף שקל.

העובדה שמדגם לא יורחב עד למינימום המומלץ מעלה מורת-רוח בקרב חברות הוועדה, במיוחד אלה בעלות הרייטינג הנמוך יחסית.

חיסכון כספי לרשות השידור

בין הגופים שעשויים לאור הדברים להצטרף לערוץ 1 ולפרוש מהוועדה מצויים גם ערוץ 9 בבעלות איש העסקים אלכסנדר לוין וערוץ 20 של אבי בר ויצחק מירלשווילי.

בערוץ 20 אמרו היום (א') כי "בהנחה שהמדגם לא יישקף נכון את הצפייה, אנחנו בהחלט שוקלים לפרוש מהוועדה".

ויזנטל החליט כי הוא מעדיף לרכוש את הנתונים מחברות הכבלים והלוויין, המספקות נתוני צפייה המבוססים על קהל מנויי החברות.

בערוץ 1 טענו כי הם משלמים 1.3 מיליון שקל בשנה לוועדה, כאשר עלות רכישת המידע מהוט ומ-yes תעמוד על כ-120 אלף שקל בשנה בסך-הכול.

באחרונה גם חברת הלוויין yes החלה למכור נתוני צפייה המבוססים על פאנל רחב משמעותית מזה של ועדת המדרוג, המבוסס על 580 משקי-בית, והוא מגיע עד ל-1,000 משקי-בית.

ועם זאת, למרות שנמדדים יותר משקי-בית, עדיין לא מדובר בכלל הציבור בישראל, אלא רק במנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית, כשהקהל שעשוי בעיקר להיפגע הוא הקהל הערבי, שבעיקר מנויי לשירותי טלוויזיה באמצעות צלחות לוויין.

שמוליק שם טוב, מנכ"ל הוועדה למדרוג, מסר בתגובה כי "זו טעות גדולה של ערוץ 1. מדידת הרייטינג הייתה הדבר הכי יציב בשוק הזה. לערוץ 1 יש חוזה עד לסוף 2018, והוא לא יכול לצאת. אם הוא יממש את האיום, נפעל נגדו באמצעים משפטיים".

מערוץ 1 נמסר: "כאשר נקבל תביעה נגיב אליה".