"להיות הרכישה הכי גדולה של מיקרוסופט בישראל? מטורף"

הסטארט-אפ הישראלי Adallom שהוקם לפני פחות משלוש שנים - נמכר למיקרוסופט תמורת 320 מיליון דולר ■ שלושת המייסדים יגרפו 75 מיליון דולר ■ מקורב לחברה: "הם הלכו עם מצגת בלבד לקרן סקויה וגייסו מהם 5 מיליון דולר"

המשרדים של Adallom / צילום: תמר מצפי
המשרדים של Adallom / צילום: תמר מצפי

אתמול דיווחנו כי ענקית התוכנה מיקרוסופט רוכשת את חברת הסייבר הישראלית אדאלום (Adallom) תמורת סכום שמוערך ב-320 מיליון דולר. במיקרוסופט וגם באדאלום סירבו להתייחס לעסקה. נציין כי מיקרוסופט, בהובלת המנכ"ל סאטיה נאדלה, ביצעה בחודשים האחרונים שורה של רכישות בישראל. עם זאת, העסקה של אדאלום צפויה להיות הרכישה הגדולה ביותר של מיקרוסופט בישראל בכל הזמנים.

חברת Adallom הוקמה בשנת 2012 על-ידי אסף רפפורט (המנכ"ל), עמי לוטבק ורועי רזניק, שלושתם יוצאי יחידות המחשוב של צה"ל. עד היום גייסה אדאלום 49.5 מיליון דולר, כשבין המשקיעים אפשר למנות את סקויה, קרן Rembrant ואינדקס ונצ'רס. הסבב האחרון, שבו השתתפה גם חברת HP - שזו לה ההשקעה הראשונה בסטארט-אפ ישראלי - נסגר באפריל השנה. ברשימת המשקיעים של החברה ניתן למצוא גם את זהר זיסאפל ואת פנחס בוכריס, אשר מלווה את Adallom מאז הקמתה.

המטה הראשי של Adallom נמצא בפאלו אלטו, ארה"ב, אך מרכז הפיתוח של החברה נמצא ברמת החייל בתל אביב.

אדם שמכיר את החברה מקרוב נשמע היום נרגש. "החברה הוקמה לפני שנתיים ושמונה חודשים", הוא סיפר ל"גלובס", "שלושת המייסדים מתעסקים בסייבר במשך כל חייהם הבוגרים. הם עסקו בנושא של אבטחת מידע גם במהלך השירות הצבאי".

שלושת החברים שהקימו את אדאלום רצו לשתף פעולה. "הם הלכו עם מצגת בלבד לקרן סקויה וגייסו מהם 5 מיליון דולר. מאז החברה צומחת במהירות", אומר המקורב. "לחברה יש מרכז פיתוח מטורף. זה מקום מדהים עם אנשים תותחים, שנמצא ברמת החייל שמורכב כולו מאנשים מדהימים שבנו את החברה", הוא אומר, "אדאלום מעסיקה כמעט מאה עובדים, כאשר המכירות הן בארה"ב, אבל הפיתוח בישראל". לדבריו החברה כבר רושמת הכנסות אך אינה רווחית. המקורב מספר כי החברה מרחיבה בימים אלה את מצבת כוח האדם שלה ומעריך כי תמשיך לעשות זאת גם לאחר השלמת העסקה.

אדאלום חייבת את ההצלחה שלה לשני טרנדים בתחום המיחשוב - ענן (שימוש במחשב מרוחק) ואבטחה. "האיחוד בין שני הטרנדים", אומר גורם שמכיר את החברה, "יוצר בעיה אדירה. המעבר לענן מורכב מבחינת אבטחה. למרות זאת, ארגונים גדולים, לרבות בתחום הפיננסים, עוברים להשתמש בענן.

"אחת הבעיות שהארגונים מתמודדים איתם היא החשש לאבד שליטה על המידע. הם מוטרדים מכך שכל משתמש יכול, בעזרת כל מכשיר, לגשת למידע, מה שיוצר כמובן בעיית אבטחה חמורה. ברגע שהמידע נמצא בענן, הוא בעצם לא אצלך וכאן אדאלום נכנסת לתמונה.

"מיקרוסופט היא שחקן מאוד גדול בתחום הענן. הם נותנים שירותי באמצעות אופיס 365, שירותי מייל וגם בהקשר של איחסון ושיתוף קבצים בתוך ארגונים. בנוסף יש לחברה תשתיות של שרתים. אחת השאלות הגדולות שאנשים שואלים כאשר הם רוצים לעבור לענן היא שאלת הבטיחות. אדאלום מאפשרת לארגונים לעבור לענן מבלי להתפשר על הנושא של אבטחת המידע".

אותו מקורב מספר שאדאלום ומיקרוסופט שיתפו פעולה במשך זמן ממושך, עוד לפני שהעסקה יצאה לפועל. הוא מספר כי לחברה יש לקוחות משותפים. לדבריו אדאלום פעילה כיום בעיקר בצפון אמריקה והיא עתידה להתפתח לאירופה, אוסטרליה ובהמשך גם ליפן. "אדאלום תגיע לכל מקום שבו מיקרוסופט פעילה בו, שזה בעצם כל העולם. יש להם כוח מכירה אדירה".

- מה חושבים המייסדים על העסקה הצפויה?

"יש בצוות הרבה מאוד גאווה על כך שדברים קורים במהירות. בחברה מרוצים מכך שהם הצליחו להביא את האנשים הנכונים - גם העובדים וגם המשקיעים. הם חושבים שסקויה היא הקרן הכי טובה בעולם. מבחינתם להיות הרכישה הכי גדולה של מיקרוסופט בישראל זה די מטורף. לגדול מהר ועדיין לשמור על איכות - זה ההישג הכי גדול של החברה".

"לעטוף את המידע"

ב-Adallom מנסים כאמור להתמודד עם בעיות אבטחה שמטרידות לא מעט ארגונים. החברה פועלת על התפר שבין התקני מחשוב ניידים כמו סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים, לבין אפליקציות שנמצאות מחוץ לארגון. בראיון שהעניק בעבר ל"גלובס", הסביר רפפורט המנכ"ל כי "שכבות ההגנה על המידע הארגוני אינן רלוונטיות בעולם שבו ניגשים יותר ויותר משתמשים ארגוניים ליישומים שנמצאים על חוות שרתים מרוחקות". הטכנולוגיה של החברה מספקת מעין שכבה אשר "עוטפת" את האפליקציה והמידע הארגוני שיושבים בחוות שרתים מרוחקת, כך שכל גישה אליהם עוברת דרך מנגנון השליטה והבקרה של Adallom. מנגנון זה מתריע במקרה שבו הוא מזהה שימוש שונה מהרגיל, שמעיד על אפשרות שהרשאות השימוש נגנבו או נפרצו.

מכירת החברה למיקרוסופט היא סגירת מעגל מבחינתה של Adallom. זאת, לאחר שהחברה זכתה לפרסום ב-2013 כשחשפה פירצת אבטחה בשירות ה-Office 365 של אותה מיקרוסופט.

לא מן הנמנע שמיקרוסופט תחליט להישען על כוח האדם והטכנולוגיה של החברה כדי לממש רצון ישן שלה - לפתוח מרכז סייבר בישראל. נציין כי מיקרוסופט רכשה בנובמבר 2014 את חברת הסייבר הישראלית Aorato בכ-200 מיליון דולר.

יחידה 8200: פס ייצור של אקזיטים

סייבר, סייבר ושוב סייבר, ובאיות לועזי - Cyber. זו המילה החמה ביותר בוול סטריט, וזו המילה החמה ביותר במסדרונות ענקיות הטכנולוגיה למיניהן דוגמת מיקרוסופט שמחפשות לרכוש חברות הזנק כאלו לפני שמישהו אחר יחטוף להן אותן. החשש התמידי מהתקפת סייבר, דהיינו האקר כזה או אחר שחדר לאיזשהו שרת של ארגון מסחרי, מוסד ממשלתי או המחשב הפרטי של כל אחד ואחת מאתנו - דוחף ענקיות טכנולוגיה להצטייד בפתרונות סייבר, אפילו כשפעילות הליבה שלהן אינה אבטחת מידע (סייבר הוא נישה בתוך תעשיית ענק של אבטחת מידע).

וכן, ליזמות הישראלית יש דריסת רגל די משמעותית בתעשייה זו - ותיכף נסביר למה - אך הנה דוגמאות להצלחה של החברות הציבוריות: צ'ק פוינט, החברה והאגדה, שווה כבר 14.1 מיליארד דולר ויכולה להרשות לעצמה לרכוש כל דבר שזז (והיא אכן החלה במסע קניות); פאלו אלטו (אינה ישראלית), אותה ייסד ניר צוק, מיוצאי צ'ק פוינט, שווה 16 מיליארד דולר (כן, יותר מצ'ק פוינט אבל אינה מתקרבת לרווחיות של האחרונה); CyberArk הישראלית שווה 1.8 מיליארד דולר; Imperva של שלמה קרמר, ממייסדי צ'ק פוינט, שווה 2.1 מיליארד דולר, ובל נשכח שקרמר הפך לגורו אבטחת מידע ופורטפוליו החברות הפרטיות שלו כולל חברות אבטחת מידע מצליחות אחרות, חלקן נמכרו (Trusteer שעברה לזרועות IBM תמורת 700 מיליון דולר; Hyperwise ו- Lacoonשנמכרו לצ'ק פוינט תמורת סך של 180 מיליון דולר), וחלקן ממשיכות לצעוד קדימה, עד האקזיט כמובן - הנפקה או מכירה.

המכנה המשותף כמעט לכל יזמי החברות שהזכרנו לעיל - ורבים אחרים שלא הוזכרו כאן - הוא השירות הצבאי ביחידה 8200 של חיל המודיעין. שלושת יזמי Adallom שרתו בה, בדומה לשלושת מייסדי צ'ק פוינט ובדומה לאודי מוקדי, מייסד CyberArk.

יחידה זו הפכה, ללא ספק, לפס ייצור של חברות הזנק מבטיחות בתעשיית אבטחת המידע וכפועל יוצא - לפס ייצור של מיליונרים צעירים.

יזמי Adallom: בני עשרים-שלושים, יקבלו 25 מיליון דולר כ"א

Adallom הוקמה על ידי שלושה חבר'ה צעירים ובדיעבד מוכשרים. הראשון הוא אסף רפפורט, רק בן 31, שמכהן כמנכ"ל. לפני Adallom, בין 2010-2012 רפפורט עבד בענקית הייעוץ מקינזי והיה אחראי בה על ניהול אסטרטגיית פרויקטים בישראל ובאוסטרליה. לפני מקינזי, שירת רפפורט ביחידה 8200 והשתחרר בדרגת סרן. רפפורט הוא בוגר מסלול תלפיות של צה"ל. יש לו תואר ראשון במדעי המחשב מהטכניון, ובמהלך לימודיו האקדמים קיבל הכרה על חדשנותו ב-CDN (שפירושו Content Delivery Network) מאינטל וסיסקו.

עמוד הפייסבוק שלו מגלה כי בפברואר האחרון, כשהחברה השלימה סבב גיוס נוסף, כתב רפפורט כי "למרות שאני רגיל לקבל קרדיט על דברים שאני לא עושה, רציתי להבהיר שיש לנו עוד דרך ארוכה ב-Adallom ועדיין לא עשיתי אקזיט... תודה על הפרגון". ובכן, עכשיו הוא עשה.

המייסד השני הוא עמי לוטבק, בן גילו של רפפורט, שמכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות ראשי. לפני Adallom, לוטבק עבד במשך כשנה כארכיטקט תוכנה ראשי בחברת Phonaris, ולפניה, כמו רפפורט, שירות צבאי ביחידה 8200 דרך מסלול תלפיות. יש לו תואר ראשון במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית, והוא נשוי פלוס תינוקת בת פחות משנה. באפריל האחרון, כשנודע ש-HP השתתפה בסבב גיוס של החברה, כתב לוטבק בעמוד הפייסבוק שלו: "כבוד!".

ואחרון, רועי רזניק, שמכהן כסמנכ"ל מו"פ והצעיר מבין השלושה (27). רזניק, יליד אוקראינה, הגיע ל-Adallom כמעט מיד אחרי שירותו הצבאי ביחידה 8200. בין צה"ל ל- Adallomייסד שתי חברות הזנק: Kollart ו-WhereCanItBe.

השקעות זרות בישראל ב 2015
 השקעות זרות בישראל ב 2015
שווי החזקה בצמוד
 שווי החזקה בצמוד