משרד המשפטים מתנגד: מאגר נתוני האשראי יתעכב

במשרד המשפטים מבקשים לקדם את המאגר באמצעות הליך חקיקה רגיל ולא בחוק ההסדרים, וזאת מכיוון שמדובר בסוגיה מורכבת בעלת היבטים של פגיעה בפרטיות

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

עיכוב ביישום חוק נתוני אשראי. ל"גלובס" נודע כי החוק שאמור לאפשר הקמת מאגר נתוני אשראי לא ייכנס ככל הנראה לחוק ההסדרים, כפי שתכנן שר האוצר משה כחלון. הסיבה לכך היא שמשרד המשפטים מתנגד לכך. שרת המשפטים איילת שקד אמנם הודיעה בעבר על תמיכה בקידום החוק, אך במשרד המשפטים טוענים כי מדובר בסוגיה מורכבת בעלת היבטים של פגיעה בפרטיות, ולכן יש לקדם את הסוגיה באמצעות חוק נפרד, ולא כחלק מחוק ההסדרים.

המשמעות היא שקידום הסוגיה לא יהיה מהיר ופשוט כפי שבאוצר היו רוצים לראות. זאת ועוד, בהינתן הקואליציה הנוכחית של 61 ח"כים, במערכת הפוליטית מעריכים כי יהיה קשה לקדם חוקים בתהליך חקיקה רגיל, לא כל שכן בנושאים רגישים כמו הקמת מאגר נתוני אשראי.

הקמת מאגר נתוני אשראי הוא נושא שקודם כבר בממשלה הקודמת. צוות בינמשרדי בראשות מוריס דורפמן, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, הוקם לבחינת הנושא, ופרסם באחרונה את מסקנותיו, ולפיהן יש להקים מאגר לנתוני אשראי. המטרה בהקמת המאגר היא שיפור התחרות במגזר האשראי למשקי בית, תחום שבו לבנקים (ובמיוחד לשני הגדולים שבהם) יש שליטה בזכות המידע הרב שיש להם על הלקוחות.

הדוח הסופי של הוועדה היה אמור להתפרסם בסוף חודש יוני, אך הוא מתעכב, שכן עדיין לא הוחלט מי יפקח על אותו מאגר - משרד האוצר או הבנקים. בכל אופן, לפי הערכות הדוח הסופי יהיה דומה מאוד לדוח הביניים, ויכלול כמה תיקונים בהתאם להערות שקיבלו חברי הוועדה, בעיקר מצד הגופים המוסדיים. מקורביו של כחלון - בהם דרור שטרום, שאותו מינה שר האוצר לעמוד בראש הוועדה להגברת התחרותיות בבנקים - תומכים מאוד בהקמת המאגר וקידומו, ועל כן הוחלט לנסות ולשלבו בחוק ההסדרים לצורך זירוז הסרת החסמים להקמתו. התוכנית המקורית הייתה להשלים את הליכי החקיקה עד סוף השנה, ואולם כפי שמסתמן, ההליך צפוי לקחת זמן רב יותר מהמתוכנן.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "משרד המשפטים מקדם את הצעת חוק נתוני אשראי בצורה המהירה ביותר שאפשר ומתמרץ את כל הגורמים הנוגעים בדבר ובין השאר, את משרד האוצר ואת הגורמים האחרים המעורבים בתהליך, על מנת לקדם את החקיקה המוצעת תוך איזון בין הזכות לפרטיות לבין השגת התכליות של שיתוף נתוני אשראי. בשלב זה ממתין משרד המשפטים להכרעות שטרם נתקבלו במשרד האוצר באשר לשאלה מי מגורמי המדינה ינהל ויהיה אחראי על המאגר לנתוני אשראי". ממשרד האוצר לא נמסר תגובה עד מועד ירידת הגיליון לדפוס.