ניו-יורק מעלה את שכר המינימום לעובדי מסעדות מזון מהיר

יעלה ל-15 דולר לשעה מסוף 2018 בעיר ניו-יורק, ובמחצית 2021 ביתר חלקי המדינה ■ בכך מצטרפת ניו-יורק ללוס אנג'לס, סיאטל וסן פרנסיסקו

חוגגים את העלאת השכר בניו יורק / צילום: רויטרס
חוגגים את העלאת השכר בניו יורק / צילום: רויטרס

מדינת ניו-יורק העלתה אתמול (ד') את שכר המינימום לעובדי מסעדות המזון המהיר ל-15 דולר לשעה מסוף 2018 בעיר ניו-יורק ובמחצית 2021 ביתר חלקי המדינה.

מועצת השכר של ניו-יורק הצביעה בעד ההחלטה פה-אחד. מדובר על כ-180,000 עובדי רשתות המזון המהיר בכ-30 אתרים ברחבי ארה"ב.

מועצת השכר בת שלושת חברים הוקמה על-ידי מושל ניו-יורק, אנדרו קואומו, במאי השנה, אחרי שבית המחוקקים של המדינה דחה את הצעותיו להעלאת שכר מינימום למרבית העובדים, לא רק של רשתות המזון המהיר.

ההחלטה אתמול אינה טעונה את אישור בית המחוקקים, אלא רק את אישור הממונה על יחסי העבודה של המדינה, שהוא צפוי.

"זה הולך לעזור למאות אלפים מתושבי ניו-יורק, אבל גם לעשות עוד משהו", אמר קואומו הקורן בעצרת ניצחון בניו-יורק סיטי. "כשמדינת ניו-יורק פועלת, מדינות אחרות מצטרפות אליה".

עם שכר מינימום פדרלי של 7.2 דולר לשעה משנת 2009, איגודים וארגונים דתיים לוחצים על רשויות מדינתיות ומקומיות ברחבי ארה"ב להעלות את שכר המינימום בתחומן, ולעקוף בכך את הקונגרס האמריקאי שנשלט על-ידי הרפובליקאים.

בחודש שעבר העלתה עיריית לוס אנג'לס את שכר המינימום בתחומי העיר מ-9 דולר ל-15 דולר לשעה משנת 2020, וההחלטה תעזור לכ-600,000 עובדים. גם סיאטל וסן פרנסיסקו העלו את שכר המינימום בשנים האחרונות.

העלאת שכר מינימום ברמת מדינה לעובדי רשתות המזון המהיר תהיה תקדים בארה"ב, לפי שדולת "פרויקט חוק התעסוקה הלאומי".

שכר המינימום הנוכחי בניו-יורק הוא 8.75 דולר בשעה.

"אני מרגישה נהדר", אמרה הרלי פרז, בת 19, שעובדת 30 שעות בשבוע ברשת מזון מהיר ומקבלת תלושי מזון כהשלמת הכנסה. "יהיו לי פחות בעיות לשלם חשבונות, ואני לא אצטרך להיות תלויה בעזרה ממשלתית".

60% מעובדי המזון המהיר במדינת ניו-יורק תלויים בסיוע ציבורי כלשהו להשלמת הכנסתם, לפי המכון למדיניות תקציבית.

ההעלאה תהיה מדורגת מבחינה גיאוגרפית, כלומר תיכנס לתוקף ב-31 בדצמבר 2018 בעיר ניו-יורק וב-1 ביולי 2021 ביתר חלקי המדינה.

ארגוני עסקים ומבקרים אחרים טוענים כי ההחלטה מהווה אפליה לטובה של עובדי רשתות מזון מהיר בלבד, וצפויים ערעורים משפטיים נגדה.