יש הסכם: ערוץ 1 ישדר את הכדורגל הישראלי העונה

הקדים במספר ימים את התשלום הראשון מתוך ארבעה עבור זכויות המשחק המרכזי לעונת 2015/16, השוות סך של 15 מיליון שקל - והבהיר באופן סופי לראשי הענף כי יכבד את החוזה ■ כלל הזכויות של הכדורגל הישראלי יכניסו העונה 42.5 מיליון שקל ■ בחודשים הקרובים: מכרזים על כלל הזכויות עבור עונת 2016/17 ואילך

מכבי חיפה מול מכבי ת"א, ליגת העל בכדורגל / צלם: מכבי ת"א עמוד הפייסבוק הרשמי
מכבי חיפה מול מכבי ת"א, ליגת העל בכדורגל / צלם: מכבי ת"א עמוד הפייסבוק הרשמי

אחת הסאגות הכי מתישות שידע הכדורגל הישראלי הסתיימה באופן סופי, לאחר שערוץ 1 - שעלו ספקות לגבי יכולתו לשדר ב-2015/16 את המשחק המרכזי מליגת העל בכדורגל, לאור הליך הפירוק שהוא עובר על-ידי הכנ"ר - הודיע היום (ד') רשמית לראשי הענף כי יכבד את ההסכם בין הצדדים.

ל"גלובס" נודע כי רשות השידור אף הקדימה את העברת הכספים הראשונה לעונת המשחקים הקרובה, בסך 3.75 מיליון שקל - תשלום שהיה אמור להתקבל רק בשבוע הבא. 3 תשלומים נוספים בסכום זהה יועברו בהמשך העונה, שתהיה האחרונה במסגרת החוזה התלת-שנתי בין ערוץ 1 להתאחדות לכדורגל ומינהלת הליגות עבור שידורי המשחק המרכזי, בתמורה ל-15 מיליון שקל בשנה. על הכוונה של ערוץ 1 לעמוד בהסכם פורסם לראשונה ב"גלובס".

כזכור, קיומו של ההסכם היה מוטל בספק גדול, לאור דרישת משרד האוצר, המנהל את פירוק הרשות לקראת הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש, לוותר על שידורי הכדורגל. ברשות השידור התנגדו, בשל ההבנה כי מדובר על עוגן הרייטינג הגדול ביותר של ערוץ 1.

ההודעה של ערוץ 1 הובילה באופן אוטומטי לביטול "מכרז-הבזק" שהוציאו ההתאחדות והמינהלת למכירת המשחקים לעונה הקרובה, מתוך כוונה לזרז מציאת פתרון לסאגה. ההתניה לקיומו של המכרז, כזכור, הייתה ביטול ההסכם עם רשות השידור.

יש לציין כי אל "מכרז-הבזק", שסכום המינימום שלו עמד על 15 מיליון שקל, בדומה לחוזה הקיים עם רשות השידור - ניגשו מתמודדים שהניחו מעטפות עם הצעות, אך כעת המעטפות כלל לא ייפתחו.

על-פי הערכות בשוק התקשורת, המתמודדים המדוברים הם קבוצת RGE, הבעלים של ערוץ הספורט וערוץ 10, שלאור אובדן הזכויות על הליגה הספרדית לערוץ ONE - רצו למלא את החלל עם התוכן היוקרתי.

מבחינת ערוץ הספורט וגם ערוץ ONE, לשידור התכנים הללו (המשחק המרכזי מליגת העל ומשחקים נבחרים מהליגה הספרדית, שמחויבים על-פי הרגולטור להיות מועברים בערוצים פתוחים) - יש השלכות להסכמי התמלוגים שלהם מול הפלטפורמות הוט ו-yes.

סיום הסאגה עם ערוץ 1 מפנה כעת באופן מוחלט את השולחן מבחינת הכדורגל הישראלי - ומותיר את כל חבילות השידורים פתוחות למכירה החל מעונת 2016/17. במהלך החודשים הקרובים צפויה המינהלת להוציא את המכרזים עליהם לדרך, כאשר הכוונה היא לנסות לרתום לעגלה גם גורמי מדיה מחו"ל.

סך ההכנסות של הכדורגל הישראלי מזכויות השידור שלו יסתכמו בעונה הקרובה (2015/16) ב-42.5 מיליון שקל, על-פי המפתח הבא: 15 מיליון שקל מערוץ 1, כאמור, עבור המשחק המרכזי; 17 מיליון שקל מחברת צ'רלטון, מפעילת ערוצי הספורט בתשלום - עבור המשחקים המשניים (2-7); 6.5 מיליון שקל מערוץ הספורט עבור גביע המדינה, גביע הטוטו, תוכנית סיכום המחזור והליגה הלאומית; ו-4 מיליון שקל מ-ONE בגין זכויות הניו-מדיה.