הרופאים שוב מתנגדים לריסון הרפואה הפרטית

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "לרופאים הבכירים היה תמריץ לראות מטופלים בבתיה"ח כדי לנתח אותם באופן פרטי מאוחר יותר" ■ מזהיר כי רק המתמחים יטפלו מעתה בחולים ■ גורם בממשלה: "אנחנו עוצרים את זרם הכסף לרופאים"

ד"ר ליאוניד אידלמן, 75 שנה לבלינסון / צילום: בן יוסטר
ד"ר ליאוניד אידלמן, 75 שנה לבלינסון / צילום: בן יוסטר

ראשי ארגוני הרופאים ובכירים בבתי החולים הציבוריים הביעו היום (ב') התנגדות לכמה מהסעיפים הבולטים בחוק ההסדרים הנוגעים לריסון הרפואה הפרטית. בשיחה עם "גלובס" אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ליאוניד אידלמן, כי "הרופאים ימצאו כבר דרך להסתדר, אבל מי שבאמת ייפגעו הם החולים".

אידלמן מוטרד בעיקר מהסעיף שאוסר על הרופאים בקופות החולים להעניק ייעוץ או טיפול פרטי באמצעות הביטוח המשלים, אלא אם מדובר באזור גיאוגרפי אחר. באוצר, כמו חלק מאנשי משרד הבריאות שביקשו בעצמם את הסעיף הזה, סבורים כי הדבר ימנע הסטה של מבוטחים מהמערכת הציבורית לפרטית.

אידלמן, כאמור, חושב אחרת: "אם ניקח למשל את תושבי הדרום או הנגב, שרובם מבוטחים בשירותי בריאות כללית, המשמעות של הסעיף הזה היא שהתושבים שם שילמו שנים לביטוח המשלים ועכשיו כשירצו לממש אותו לא יהיו רופאים, כי נאסר עליהם לעבוד במשלים".

אידלמן, כמו גורמים נוספים במערכת, סבור כי מדובר בין היתר באפליה של רופאי בתי החולים מהכללית, שכן על הרופאים של בתי החולים הממשלתיים אין איסור דומה. באוצר מפריכים את הטיעון הזה ומדגישים כי הסעיף המדובר אינו נוגע לרופאי הכללית שרואים מטופלים בבית החולים ובמרפאות החוץ, אלא רק לרופאי הקהילה.

אידלמן זועם גם על הסעיף שאוסר על הרופאים לטפל באופן פרטי באותו אדם בו טיפלו במסגרת הציבורית, אלא אם עברו 6 חודשים. "אני מבין שהמחשבה היא למנוע מהרופא להסיט את המטופל אל הקליניקה הפרטית, אבל מה שיקרה זה שלרופאים הבכירים לא יהיה תמריץ לראות מטופלים במרפאות החוץ של בתי החולים והם ישלחו לשם רק מתמחים".

איזה תמריץ יש היום לרופאים הבכירים לעשות את מה שממילא הם מחויבים לו מתוקף עבודתם הציבורית? אידלמן מודה באמת העירומה: "הרופאים יודעים שכשהם רואים מטופלים במרפאות החוץ הם יכולים אח"כ לנתח אותם באופן פרטי, לפחות באיזשהו שלב. זה התמריץ, ואם התמריץ הזה לא יהיה אז הרופא לא יהיה שם".

אידלמן מסתייג גם מהסעיף שמבקש לאסור על הביטוחים המשלימים והביטוחים המסחריים לאפשר "מסלול החזר" שבו ניתן לבחור רופא ללא מגבלה ולקבל החזר בתקרה מסוימת, ולחייב אותם רק ב"מסלול הסדר" - רשימה סגורה של מומחים לבחירה בתעריף קבוע. "גם אם תהיה חובה כזאת, עדיין יהיו רופאים שיבחרו לעבוד באופן עצמאי, והמשמעות היא שאם הציבור ירצה לבחור את אותם רופאים, הוא ישלם הרבה יותר", טוען אידלמן ומוסיף כי "זה רק יחדד את הפער בין עשירים לעניים.

המהלכים האלה דוחפים את הרופאים אל הרפואה הפרטית, וזה מדהים עד כמה לא חשבו פה עד הסוף". מנהל בית חולים ותיק אף הרחיק ואמר: "צריך לפתור את הבעיות של הרפואה הציבורית וזה לא אומר בהכרח לפגוע ברפואה הפרטית. הסעיפים האלה בחוק ההסדרים מאוד 'סטאליניסטים', אפילו סטאלין לא היה חושב עליהם".

גורם בממשלה אמר בתגובה כי "לא פלא שההתנגדות היחידה שמושמעת היא מצד הרופאים. אנחנו לא שומעים התנגדות מהחולים או מארגונים חברתיים ואפילו לא מחברות הביטוח, כי כולם מבינים שאנחנו מבקשים להשאיר את הכסף של החולים בכיס במקום להעביר אותו לכיס של הרופאים. אנחנו עוצרים את הזרם".