דוח המבקר: הורים וילדים בחוות-דעת על מגוון בילויי הקיץ

לא תמיד יש קשר בין פרסום מבטיח לבין התמורה בפועל ■ כשמדובר בהוצאה של 500 שקל ויותר על בילוי משפחתי, עולה רף הציפיות ולעתים גם האכזבה ■ "גלובס" קיבץ התרשמות של הורים וילדים מבילויי קיץ שונים ברחבי הארץ

שלל מקומות בילוי עומדים לרשות הילדים וההורים בחופש הגדול. בשבוע שעבר פורסמו ב"גלובס" כתבות בדבר המחירים והדרכים להשיג כרטיסים מוזלים לפארקי מים ולתערוכות ואטרקציות בילוי שונות. כעת הגיע הזמן לבחון אם גם כרטיס מוזל ככל שיהיה שווה את ההשקעה ואת הזמן.

מחוות-דעת של הורים לילדים שבילו בכמה אטרקציות עדכניות, קיבץ "גלובס" המלצות ואזהרות המתייחסות לכמה מהאטרקציות היותר מתוקשרות של קיץ 2015 - דיסני, תערוכת התעתועים, תערוכת הלגו תערוכת הדינוזאורים, תערוכת יום הולדת ותערוכת מיוזיקה.

יצוין כי יש עוד אפשרויות בילוי רבות ומגוונות, שחלקן זוכה למחמאות, כמו פארק הטרמפולינות החדש באזור, אשר מבקרים במקום ציינו כי הוא מהווה מקור הנאה גדולה לילדים (ולכן הוא כנראה עדיין צפוף מדי).

אחרים, שביקרו לאחרונה בפארק המים שפיים, ציינו לטובה את מרחבי המקום, את שפע המתקנים ואת המזרקות החדשות המיועדות לצעירים שבחבורה.

מבקרים בספארק המים בחולון, למשל, מספרים כי המקום מתוחזק היטב אולם עמוס במבלים ובתורים ארוכים, "עד כי נדמה שאין מספיק מתקנים לכמות האנשים שנכנסו לפארק".

מבקרים אחרים נהנו בביקור במוזיאון גן המדע ברחובות הכולל גם תערוכת תלת-ממד.

בשורה התחתונה, לפני שמזמינים כרטיסים, מומלץ לשמוע חוות-דעת.

דיסני: יקר ומאכזב

■ מה? מתחמי פעילויות ומופע על טהרת "לשבור את הקרח".

■ איפה? היכל קבוצת שלמה (היכל הדרייב-אין).

■ כמה? כ-140 שקל (1+1 דרך ישראכרט).

■ דבר המבקרים: "אכזבה", "ביזיון" ו"אבסורד" הם חלק מהתיאורים שמבקרים מאוכזבים ממופע דיסני העניקו לאירוע, ולא חסכו ביקורת גם בעמוד הפייסבוק של החברה.

בתוך הרעש התקשורתי שהיה סביב המופע, לא נחשפו פרטים אודות מה שצפוי להתרחש בתוך האולם, ומספר מבקרים שרכשו כרטיס במיטב כספם חשו שמדובר במופע חובבני: "מעין שעת סיפור משודרגת".

ההופעה, שרבים ציפו לראותה על משטח קרח ענקי, מתקיימת על במה פשוטה. ללא תפאורה, עם מסך שעליו מוקרנים שירים מהסרט לשבור את הקרח.

בין שיר לשיר, מסופר הסיפור. שחקנית בדמותה של אנה מבליחה לרגע, ורק בסוף עולה דמותה של אלזה לשיר אחד ויחיד. יתר הדמויות נעדרות.

החלק האינטראקטיבי, שבו הקהל משתתף, כולל הפעלות בסגנון הנפת ידיים בכל פעם שנאמרת המילה "קרח" וכמה ילדים בודדים שעלו לבמה בשיר או שניים. חלק מהילדים אמנם מסתפקים בזה, אך לא כולם. ומה עם ההורים? רובם יוצאים בתחושה חמוצה.

כאשר המופע נגמר, מבחינת דיסני הוא רק מתחיל. חובה על הקהל לצאת אך ורק דרך חנות דיסני - שהיא מושקעת ומשופעת במוצרים.

נראה שבדיסני שכחו שהקהל הישראלי כבר הספיק להיות בכמה הפקות מקומיות מכובדות (למשל בחנוכה), ושגם לו - בעיקר אם הוא משלם 140 שקל לכרטיס (ואפילו 70 שקל) - יש ציפייה.

הקרנבל כולל מתחמים לרכיבה על אופניים ובימבות ופינות יצירה. שעת ההתחלה הנקובה על הכרטיס מציינת את פתיחת מתחמי הפעילות, כשהמופע עצמו מתחיל שעה וחצי לאחר מכן.

"היה חום אימים וממש לא נעים לראות את כל הצעירים האלה מפעילים את המתקנים בחוץ ונמסים, חלקם אפילו בלי כובע. היה חם ברמה שקשה היה לנצל את כל המתקנים בחוץ", ציינה אם לילדה שביקרה במופע. "שילמנו המון כסף כדי להגיע לחנות מזכרות. תהינו אם בכל מקום בעולם המותג דיסני היה מעז להרים הפקה מביישת כזו", כך לפי מבקרת אחרת.

בצד החיובי: חניון מרווח (25 שקל). המחירים במזנונים שפויים יותר מאלה שהיו במופע הקודם של דיסני: דלי פופקורן עם דמויות דיסני יעלה 30 שקל, ברד בכוס דיסני נמכר ב-15 שקל, צמר גפן מתוק נמכר ב-12 שקל, בקבוק מים (חצי ליטר) עולה 6 שקלים, שתייה קלה תעלה כפול.

תעתועים: רושם מתעתע

■ מה? ציורי תלת-ממד ענקיים שמאפשרים למבקרים בהם להפוך לחלק מהתמונה, לתעד ולהעלות כמובן לרשתות החברתיות.

■ איפה? גני התערוכה, תל-אביב.

■ כמה? כ-90 שקל (1+1 דרך לאומי קארד).

■ דבר המבקרים: מדובר בתערוכה שאמורה להתכתב באופן ישיר עם הדור הדיגיטלי שחווה כל סיטואציה באמצעות שיתופה עם חבריו.

ילדים בגילים שונים, וגם הוריהם, בהחלט נהנו מהתערוכה, אך ציינו שרמת התמונות לא אחידה - בחלקן באמת מתקבלת תחושה שנכנסים לתוך התמונה, ובחלקן פחות. בגלל התאורה במקום, נפגם דווקא החלק של צילום המבקרים ושיתוף התמונות באינסטגרם - שכן התמונות לעתים לא יוצאות מספיק איכותיות.

לעתים קרובות מבקשים הרבה מבקרים להצטלם באותו מיצג, מה שמצריך המתנה וסבלנות. במתחם יש מיצגים נוספים ויפים - האחד ממחיש את ההבדל בין גדול לקטן באמצעות כניסה לבית מתעתע והשני מאפשר באמצעות מראה גדולה לטפס בשיפוע. לשני המיצגים האלה התור ארוך במיוחד, מה שמצביע על כך שהם אטרקטיביים יותר משאר התערוכה.

תערוכת הכרישים: להתאהב בכריש

■ מה? תערוכה אוסטרלית המציגה עשרות מאובנים ודגמים של כרישים.

■ איפה? מרכז הירידים, תל-אביב.

■ כמה? כ-120 שקל (55-65 שקל דרך מועדוני צרכנות).

■ דבר המבקרים: תערוכה מעניינת עם פן חינוכי. המבקרים לומדים באמצעותה אפילו לחבב את הכריש, המהווה חלק משמעותי באיזון האקולוגי הימי ובאנושות בכלל.

המאובנים המוצגים מרשימים. יודגש כי התערוכה גובשה מבלי להשתמש בכרישים חיים המצויים בסכנת הכחדה. חלק מהמיצגים מוקרנים על גבי מסכים, על התקרה ועל הרצפה והם מרשימים.

לצד העובדה כי מדובר בבילוי ממוזג ומלמד, המבקרים דיווחו על הנאה ועל התרשמות רבה - אך רק אם משלמים מחיר מופחת מזה הנקוב בקופה. החניון הסמוך הוא זה שבגני התערוכה.

לגו פארק: רק במחיר מוזל

■ מה? פארק שעשועים וקוביות לגו במתחם ממוזג.

■ איפה? גני התערוכה, תל אביב.

■ כמה? כ-120 שקל (39 לקונים ב-100 שקל בשופרסל).

■ דבר המבקרים: "בני 5 נהנו בעיקר משני מתקנים שפעלו במקום, קרוסלה ורכבת הרים. החלק של הלגו היה די שולי: שניים מתוך השלושה שיחקו בעמדות הלגו במשך כמה דקות, וזהו. עוד כמה דקות העברנו בעמדות היצירה והאיפור, ועוד זמן רב בזבזנו על המתנה בתור אינסופי למבוך לייזר, שהתברר כאטרקציה משונה ולא מעניינת, בלשון המעטה. זו דרך חביבה להעביר כמה שעות בקיץ, אבל בשום אופן אסור לשלם מחיר מלא. מדובר בתמורה סבירה לדמי הכניסה רק אם משיגים כרטיסים דרך אחד מוועדי העובדים או המבצעים וההנחות".

המבקרים דיווחו כי המחירים במזנון שערורייתיים, למשל 12 שקל לחצי ליטר פפסי מקס או 10 שקלים לבקבוק קטן של מים מינרליים: "אם לא היינו מביאים כריכים מהבית, היינו מוציאים עוד 100 שקל למשפחה, לפחות".

טענות נשמעו גם על החניה, היות ובמקום פועל חניון שגובה תשלום מלא עבור כל שעת חניה, ללא כל סידור מיוחד לבאי התערוכה: "בסופו של דבר שילמנו יותר מ-70 שקל. בשורה התחתונה, מדובר פחות או יותר בלונה פארק, רק עם שני מתקנים במקום שלושים ועם קוביות לגו. מצד שני, בלונה פארק אין מזגן".

ממלכת הדינוזאורים: מקסים ומעשיר

■ מה? מיצג של 46 דינוזאורים בגודל טבעי, זזים ומשמיעים קולות הנישאים עד לגובה של 13 מטר. הדינוזאורים עומדים בין צמחים ועצים.

■ איפה? הגן הבוטני בירושלים.

■ כמה? כ-80 שקל (1+1 בלאומי קארד).

■ דבר המבקרים: "לאורך הגן הבוטני פרוסים במסלול מעגלי פסלי דינוזאורים, וליד כל אחד מהם לוח מידע. בכניסה מקבלים כתב חידה שמשלימים במסלול הדינוזאורים. עוד מוצג במתחם סרט תלת-ממד מרשים וחווייתי של כ-20 דקות.

"כדאי לזכור שהמקום פתוח, ולכן במזג-האוויר החם הבילוי עשוי להפוך לעינוי. מבחינה זו עדיף להגיע בערב, במיוחד שבשעות החשכה יש ערך מוסף של התאורה המרשימה. בסיום המסלול יש מבוך אותיות, ובסוף מקבלים קוד שמעניק מדבקה לכל ילד.

"היינו עם ילדים בני 3 עד 8, וכולם נהנו. חבל רק שהמחיר בקופה מופקע. במזנון נמכרים פריטים במחיר של עד 10 שקלים. המבחר קטן יחסית - ברד, שתייה קלה או מים, פרעצל ונקניקיה. החניה היא בחניון פתוח בגן הבוטני הסמוך".

תערוכת מיוזיקה, מוזיאון המדע: מרתק לכל גיל

■ מה? 60 מוצגי ענק מוזיקליים הבנויים מחומרים פשוטים כמו צינורות פלסטיק, אבן, עץ, זכוכית וכד והמוצגים בחללי הפנים ובחללי החוץ של המוזיאון.

■ איפה? מוזיאון המדע ירושלים.

■ כמה? 60 שקל (חינם עד גיל 5)

■ דבר המבקרים: "תערוכה מקסימה. המיצגים שבתוך המוזיאון מאפשרים לילדים לייצר סאונד, כשהם יכולים לשמוע את עצמם עם משחקי אפקטים של צלילים. בחוץ יש מתחם עם מגוון מתקנים שבאמצעותם הילדים יכולים לייצר מוזיקה, למשל באמצעות מכלי מים עם צינורות, או בקבוקי מים תלויים כמו קסילופון. בכניסה למוזיאון יש מעגל של סירים ומכסים, פעמונים וכדומה, שעליהם אפשר לנגן עם מקלות בסגנון מיומנה. כל התהליך מלווה בהדרכה מסבירת-פנים.

"ילד בן 5 נהנה ומאוד התלהב, והעברנו יחד 2-3 שעות שחלפו במהירות. יש הרבה מה לראות עם המון הפעלות ומדריכים מסבירי-פנים שנותנים לילדים תחושה נעימה. בתמורה לתוספת של 10 שקלים ניתן לצפות בסרט מומלץ תלת-ממד בנושאי טבע מגוונים.

"בתוך רחבת המוזיאון יש רחבת חניה לא גדולה, אולם ניתן לחנות גם בסמוך תמורת דמי חניה עירוניים".

יום הולדת, מוזיאון ישראל: צבעוני וקליל

■ מה? מוזיאון ישראל חוגג 50 ומזמין להפנינג משפחתי על מנהגי יום הולדת בארצות רחוקות, ימי הולדת בקולנוע, סדנאות אמנות ומשחק בבלונים, תערוכת יום הולדת ועוד.

■ איפה? מוזיאון ישראל בירושלים.

■ כמה? חינם לילדים באוגוסט.

■ דבר המבקרים: התערוכה צבעונית ויפה, אך לא גדולה וממצים אותה די מהר. ילדים בגילים שונים חשו שחסרים להם מיצגים אינטראקטיביים. אחד האלמנטים היפים יותר הוא סדרת צילומים של 4 אחיות שהצטלמו במשך כמה עשורים בדיוק באותה צורה - מה שממחיש את השינויים שכל אחת עברה.

עוד מיצג שהצליח למשוך תשומת-לב מיוחדת הוא זה שמצלם את המבקרים מכבים נר ומבקשים משאלה, ואחר-כך מדפיס את התמונה.