תחום השיווק הדיגיטלי לוהט: זה מה שמרוויחים העובדים במקצוע

סקר קודקס שיווק מגלה: מנהל עמוד פייסבוק מרוויח 8,000 שקל בחודש ■ מנהל לקוחות בתחום מרוויח 12 אלף שקל ■ מה כדאי להיות - שכיר או עצמאי? והאם היכולת לעבוד מכל מקום ובכל שעה היא יתרון או חיסרון?

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

הקמפיין הסקסיסטי של רשת ההמבורגרים אגאדיר, שניסתה לקדם את המוצר החדש שלה, Rich Taste, באמצעות סדרת תמונות של בחורות צעירות לצד קשישים עשירים (ולהיפך), הסעיר את הרשת בימים האחרונים. הגולשים הביעו את מחאתם באמצעות הורדת דירוג ההמלצות לרשת ההמבורגרים תוך שעות ספורות מ-3.6 ל-1.8. לא ברור אם המחאה תפגע בסופו של דבר במספר הסועדים ברשת - ייתכן מאוד שלא - אבל את הבאאז סביב החברה היא דווקא העלתה.

מי שהיה שותף מרכזי בליבוי האש הזו הוא מעיין יחבס, 29, בעלים ומנכ"ל של סוכנות המדיה החברתית MY social. בשבוע האחרון הוא ישן שינה דרוכה, "של צבא", וזה לא הזמן היחיד שכך חייו מתנהלים. מתוקף תפקידו הוא עוסק בתפקיד שמחייב אותו לערנות מתמדת. "זה היה בהחלט שבוע סוער. אנחנו מנהלים עוד הרבה מותגים, והפעילות גם היא יומיומית ואינטנסיבית. עם אגאדיר זו הייתה עבודה סביב השעון, ספגנו את האש והיינו צריכיל לעזור למותג להעביר את המסר שלו. היינו צריכים להיות אחראים לכל מילה ששחררנו, לכל פסיק ולכל נקודה. העיניים של כולם נישאו לעמוד הזה, והיינו צריכים לנהל את זה".

- איך היו התוצאות?

"הפמיניסטיות והטבעונים עלו לרגל לעמוד, להוטים ולהוטות למחות נגדנו, כשהיד כמובן קלה על הלייק. הזעם יצר לייקים ובכך נוצרות מאות אלפי חשיפות, לקהלים שאנחנו כן רלוונטיים עבורם, שאוהבים את אגאדיר, שנזכרו באגאדיר, שעוררנו בהם את התיאבון לאכול באגאדיר. הם רק הזכירו למדינה איזה המבורגר היא הכי אוהבת".

הכניסה של הרשת החברתית לחיינו שינתה את כללי המשחק בתחומי הפרסום והשיווק. גם החברות הגדולות מבינות שהזירה עברה למדיה הדיגיטלית ומחייבת אותן לשחק במגרש הזה. בהתאם לכך, גדלה ההשקעה גם בגיוס כוח אדם איכותי. לפי סקר מקיף שערכה קודקס שיווק, מרבית העובדים בתחום מועסקים במגוון סוכנויות מדיה דיגיטליות ומשרדי אינטראקטיב וכן בחברות המתמחות בעולמות הקידום, המעניקות שירותים עסקיים למגוון רחב של חברות.

לדברי ליאת בן-צבי שבח, מנכ"לית קודקס שיווק, "יש עלייה משמעותית בהיקף המשאבים שמושקעים בגיוס עובדים איכותיים, בהכשרתם ובפיתוח תפקידים בכירים של מנהלי צוותים ובהתאמה אנו חוזים גם בעלייה במשכורות. עלייה זו ניכרת הן בקרב העובדים INHOUSE והן בקרב העובדים בתחום המועסקים במיקור חוץ, במסגרת חברות אינטראקטיב וסוכנויות מדיה דיגיטליות".

התואר לא רלוונטי

אז מה צריך כדי לעבוד בתחום השיווק הדיגיטלי? התואר פחות רלוונטי, אך משמש כיתרון. קורס יכול לעזור אבל בדרך-כלל נדרש ניסיון מעשי. בארגונים גדולים דורשים ממנהלי דיגיטל תואר ראשון ולפעמים גם תואר שני, בדרך-כלל במינהל עסקים או בתקשורת. כל זה נכון לתחום השכירים, אבל כעצמאים, למעשה כל בעל חושים טובים שחי את הרשת יכול להציע את שירותיו בתחום או לעבור קורס קצר.

לדברי טל מאיר, המספק פתרונות פרסום וניו-מדיה, מנהל עמוד הפייסבוק של קופיקס, התחרות בשוק עצומה ומנהלי מדיה חברתית יש למכביר והם לעתים מציעים את מרכולתם במחירים נמוכים בהרבה מהמקובל בשוק - ריטיינר חודשי של 1,000 עד 2,500 שקל עבור ניהול עמוד פייסבוק. מאיר עצמו למד בבצפר (אחרי שפרש מלימודי תעשייה וניהול), אבל כשהוא מחפש עובדים, לא חשוב לו התואר אלא היכולת המעשית לכתוב פוסט שמגיבים אליו.

גם יחבס מסכים שהלימודים בתחום הזה רלוונטיים פחות. אף שהוא בוגר תואר ראשון ושני ובעל לימודי תעודה בתקשורת, אל התחום שבו הוא עוסק היום לא נחשף במהלך הלימודים אלא פשוט למד אותו מהחיים. בתחילה עבד לבד מהבית, וכיום הוא מעסיק שלושה עובדים שכירים ועוד מספר פרילאנסרים.

"התארים קצת פתחו לי את העיניים, אבל לא תרמו לי למקום שבו אני עובד היום. הבלוג שלי גרם לי להיכנס לעבודה הראשונה שלי. זה קשור בכישורים האישיים, זה תחום של דמויות מעניינות. מנהלי שיווק, שהם לרוב לא צעירים, מחפשים משב רוח מרענן, והם בוחרים את האנשים עם החוצפה, התעוזה, תכונות האופי שמשלימות אותם".

גם יחבס וגם מאיר סבורים שהסכומים שאפשר להרוויח כעצמאי הם גבוהים בהרבה. "כשעובדים במשרד מקבלים תשלום שהוא רחוק ממה שאפשר להרוויח בעצמאות", אומר יחבס. לדברי מאיר, "גם ללקוחות זה כדאי: כעצמאי אני גם הקריאיטיב, גם התוכן וגם העיצוב, לעומת משרדי פרסום, שבנויים משרשראות של אנשים. כשאני מדבר עם לקוח יודעים לתת מענה של 360 מעלות. ככה גם כל האנשים שגייסתי".

- אבל יש לזה מחיר.

נכון, כשאהיה אבא לא אוכל לעבוד בקצב הזה. זו התקופה וזה לא מתאים לכל אחד. כדי להרוויח טוב, צריך לעבוד עם הרבה מותגים. אבל אני יכול להחליט שהיום אני עושה את העבודה שלי בלילה או קם יותר מוקדם יותר".

"בדצמבר 2012 התפטרתי מהמשרד שבו עבדתי", מספר מאיר. "יצאתי לטרק של שבוע באיסלנד והחלטתי שאני יוצא לעצמאות. מאז שאני עצמאי יש לי חיים, זה מוזר להגיד. כשכיר בעולם האון-ליין, אם התקציבאית בחו"ל, מנהל מדיה חברתית לא יכול להיות בחופש. כעצמאי אני לא מוגבל. אני לוקח את הלפטופ עולה על מטוס, וכל זמן שיש אינטרנט אני יכול לעבוד. נרשמתי לחוג ציור, התאמנתי ורצתי מרתון, ולקחתי קורס העשרה בנושא זואולוגיה בספארי. אני עובד מ-9:30 עד 18:30, ומוצא זמן גם לצאת לפגישות וגם להגיב בעמודים - וגם להגדיל את העסק. בעיקרון אם הייתי מתכנן את זה, הייתי יכול גם לישון שנ"צ".

למרות החופש, האפשרות להרוויח הרבה והגמישות בשעות, אין יציבות בתחום: לפי סקר קודקס, 35% מאנשי הדיגיטל החליפו 2 מקומות עבודה מאז כניסתם לתחום, ו-26% החליפו 3 מקומות עבודה. ממוצע תחלופת מקומות העבודה בקרב הנשאלים הוא 3.4 מקומות בעשור החולף.

ממוצע שכר כפונקציה של ותק
 ממוצע שכר כפונקציה של ותק

שכר ממוצע בדיגיטל
 שכר ממוצע בדיגיטל

מעיין יחבס /צילום: עומרי שפירא
 מעיין יחבס /צילום: עומרי שפירא