"הממשלה צריכה להכניס את ענף הנדל"ן לניתוח חירום"

אוהד דנוס: "שוק הנדל"ן ממשיך לחבוט בכל מי שמעז לעסוק בו, מבלי שהוא מבין באמת מה הוא עושה" ■ שמחה גרידינגר: "אם הקבלנים לא יראו שהם יכולים למכור במחירים סבירים, הם לא ייגשו למכרזים"

פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר

"שוק הנדל"ן ממשיך לחבוט בכל מי שמעז לעסוק בו, מבלי שהוא מבין באמת מה הוא עושה", כך אמר היום (א') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, בתגובה לפרסום סקירת מחירי הדירות של השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי.

"בסביבת ריבית נמוכה עד אפסית ומחסור בדירות באזורי ביקוש, נמשיך לראות תוצאות מדאיגות", ממשיך דנוס, "היעדר האמון ממנו סובל שוק הנדל"ן הביא לנזק נוסף ממוצע לכל המתלבטים בסך של כ-40 אלף שקל, וזאת רק ברבעון האחרון. צריך לקוות שסחרחורת המחירים הזו תיעצר, והמפתח, כמו תמיד, הוא בידי הממשלה. שתפסיק לדבר ולהבטיח ותתחיל במעשים. שוק הנדל״ן מצוי בנקודה מסוכנת וקריטית. במצב עניינים זה דרושים אמצעים לתמיכה בפעילות החיונית של הגוף - כלומר בכל הקשור לבנייה, ולא ב'תרופות' של ריסון, מיסוי והפשרות של קרקעות ללא טעם. ומעל הכל חשוב ודרוש שקט הצהרתי - שקט שיחזיר ודאות לענף הבנייה".

נזכיר שסקירת השמאי הממשלתי העידה על המשך עליית מחירי הדירות ברבעון השני של 2015. על פי הנתונים, עלה המחיר הממוצע של דירות 4 חדרים (חדשות ויד שנייה) בשיעור 2.7% בין הרבעון הנסקר לרבעון הקודם, ובשיעור של 5% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

שמשון הראל, בעלים משותף של חברת אמריקה ישראל להשקעות לא תולה תקוות בתוכניות הממשלה לריסון עליית המחירים ואף מסביר שהמהלכים שננקטו על כה רק החריפו את המצב: "ברבעון הנוכחי שר האוצר היה מקדם המכירות הטוב ביותר של ענף המגורים בישראל, על ידי כך שיצר פאניקה סביב נושא העלאת מס הרכישה לדירות להשקעה ל- 8%, ויצר בציבור בהלה אמיתית. לא כולם הבינו שמדובר אך ורק בדירות להשקעה ואנשים רצו לקנות דירות מהר, כך שהדבר יצר ביקושים חזקים לדירות. זה הוכיח את האמרה שנולדה במשרד האוצר לפני הרבה שנים, לפיה בכירי האוצר משרתים בדרך כלל פחות משנתיים בתפקידם, זאת כדי לאפשר למחליפיהם לחזור על אותן שגיאות. הבעיה היתה ונשארה בעיית היצע הקרקעות ובעניין זה אין בשורות חדשות. קצב הוצאת קרקעות חדשות וקצב שיווקן לא השתנה ונותר לאט מדי ומאוחר מדי".

"יש אכזבה בציבור"

לדברי שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של חברת נתיב פיתוח: "שוב אנו רואים הוכחה לכישלון הממשלה בטיפול ביוקר הדיור. אין מספיק מכרזים, ואלו שכן פורסמו לפני יוזמת מחיר למשתכן היו עם עלויות פיתוח כה גבוהות שלקבלנים לא היה כדאי לגשת אליהם. אם הקבלנים לא יראו שהם יכולים למכור במחירים סבירים, הם לא ייגשו למכרזים ונישאר עם מלאי דירות נמוך שינציח את המצב הקיים".

"משרד האוצר העלה את רף הציפיות שמחירי הדירות יתמתנו אבל ההודעה על עליית מס הרכישה לדירות להשקעה האיץ את הביקוש לקנייה", כך שחר רז, בעל חברת חיזוק ובינוי, "מה שמפתיע הוא שגם היום אחרי שמס הרכישה עלה, עדיין 50% מהמתעניינים בפרויקטים הם משקיעים. אנשים ציפו שכחלון ייתן תשובה לעלייה במחירי הדירות אבל עכשיו יש אכזבה בציבור".

במקביל, יש גם מי שטוען שהסקירה של השמאי הממשלתי מתייחסת רק לחלק קטן מהתמונה וניתוח מעמיק יותר מעיד על עליות מחירים גבוהות יותר. "נתוני השמאי הממשלתי נותנים רק חלק מהתמונה. אם בודקים את מחירי הדירות הקטנות מגלים שהמחירים זינקו בשיעורים חדים יותר", כך לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי. "על פי נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסמו בסוף השבוע, מחירי הדירות הקטנות במרכז הארץ ובאזור ירושלים זינקו בכ-8%. אין ספק שהממשלה צריכה להכניס את ענף הנדל"ן לניתוח חירום. עליית מסים והצרת צעדיהם של משקיעים או משפרי דיור לא תעזור".