כחלון מתכנן מהפכה בזכאות למכרזי מחיר למשתכן

המכרזים ל-1,600 דירות בלוד ובקריית מוצקין צפויים בסוף אוקטובר ■ איך יקלו על הוצאת תעודת זכאות לדירות מוזלות, אילו הקלות מתוכננות לזכאים, איך זה יעבוד, וכמה הנחה יקבל מי שיזכה בהגרלה? ■ שאלות ותשובות

משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
משה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

מטה הדיור באוצר בראשות אביגדור יצחקי מקדם מהפכה בכל הנוגע לאישור הזכאות לדירות המוזלות במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" - כך נודע ל"גלובס". על רקע הצהרות המשרד כי כל מכרזי הקרקע בארץ יפורסמו במסגרת מכרזי מחיר למשתכן, הגשת הבקשה עתידה להיות שלב קריטי בדרך לדירה המוזלת, כך שבכוונת האוצר להפוך את ההליך המסובך כיום לפשוט הרבה יותר.

לאחרונה פורסמו המודעות הראשונות אודות מכרזי מחיר למשתכן החדשים שעתידים לצאת לדרך, ובקרוב עתידה המדינה לפרסם את חוברות המכרז ליזמים ולקבלנים. ל"גלובס" נודע כי במסגרת דיונים פנימיים שנערכו במטה הדיור באוצר הוחלט כי הנוהל לקבלת הזכאות והגשת בקשה להשתתף בהגרלה לדירות כאלו ישונה, וכי הדרישה כיום לספק מסמכים רבים ואישורים תרד מהפרק.

בשלב הראשון, ככל הנראה, מי שיבקש להירשם להגרלה יתבקש להגיש הצהרה חתומה לפיה אין ולא הייתה בבעלותו דירה. הטופס יעלה לאינטרנט באתר של משרד האוצר או משרד הבינוי. טרם הוחלט אם מסמך שכזה ידרוש גם חתימת עורך דין, אך במטה הדיור מסבירים שהמטרה היא לפשט את ההליכים.

רק לאחר קבלת הבקשות לפרויקטים השונים וזכייה בהגרלה, יידרשו הזכאים להעביר את כל המסמכים הדרושים להוכחת הזכאות בפועל מעבר להצהרה. עם זאת, נציין כי בעוד שהשלב הראשון באמת עתיד להפוך לפשוט יותר, השלב השני לאחר ההגרלה עשוי לעורר קשיים כאשר כמות ענקית של הצהרות תגיע לאחד מהמשרדים (האוצר או הבינוי) ויהיה צורך בכוח אדם לא מבוטל שיבדוק את הטפסים.

כיום, כדי לקבל זכאות לפרויקט מחיר למשתכן צריך רוכש הדירה הפוטנציאלי ליצור קשר עם אחת החברות שפועלות מטעם משרד הבינוי - עמידר, מילגם או מ.ג.ע.ר - ולקבל מהן תעודת זכאות תקפה בתוכנית חסר דירה, או בתוכנית לעולים חדשים. לצורך הנפקת תעודת הזכאות צריך המבקש להציג מסמכים הנוגעים למיצוי כושר השתכרות, היקף המשרה שלו וגובה ההכנסה בהשוואה לתקרות ההכנסה המזכה. המסמכים הללו תקפים לשנה בלבד מיום הנפקתם, וכדי להגיש את הבקשה יש לשלם אגרה בסך 240 שקל.

נזכיר, כי תוכנית מחיר למשתכן החדשה של שר האוצר משה כחלון מחזירה את מכרזי מחיר למשתכן הישנים לתמונה עם כמה שינויים. במסגרת התוכנית החדשה כאמור, התחייבו במשרד האוצר לפרסם את כל מכרזי הקרקע של המדינה בשנתיים הקרובות במסלול זה, כאשר כל הדירות יהיו דירות מוזלות. כדי להעניק הנחה דומה במרכז ובפריפריה, כוללת התוכנית החדשה גם מענקים במקומות שבהם ערך הקרקע נמוך וסבסוד המחיר לא יהיה מספק.

מדובר במענקי פיתוח בהיקף של 40 אלף שקל ומענקים לרוכשי הדירות בהיקף של בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל, תלוי במיקום. מחיר הקרקע במכרזים עתיד להיות מסובסד ולגלם הנחה של עד 80% מהערכת השמאי, ועל פי התחשיבים שערכו באוצר היקף ההנחה לזכאים עשוי להגיע עד כ-200 אלף שקל ממחיר השוק הרגיל. לאחרונה הוחלט באוצר לייצר מנגנון נוסף שימנע מקבלנים לגלגל את ההנחה לכיסם ולקבוע מחיר מקסימום שיוכלו להגיש קבלנים ויזמים למכרז.

הנחה משמעותית יותר

גם בתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד הייתה כוונה לשנות את הדרך שבה יירשמו הזכאים להגרלה או לקבלת ההטבה. הדרישה במע"מ אפס הייתה לחתימת עו"ד על הצהרה ואימות של רשות המסים את עצם הזכאות. על פניו, אמורים ברשות המסים לדעת בקלות למי יש דירה הרשומה על שמו, אך בימי העבודה על תוכנית מע"מ אפס טרם נוצר המנגנון שיאפשר קבלת זכאות בהליך מהיר. התוכנית החדשה של מטה הדיור מקלה כאמור על הזכאים בשלב הראשון, אך לאחר הזכייה בהגרלה יהיה עדיין צורך באישורים נוספים.

בנוסף, במסגרת הצעת החוק לתוכנית מע"מ אפס נקבע כי מי שנתן דיווח שקרי והצהיר כי הוא זכאי והתברר כי הדבר אינו נכון - יהיה צפוי לעונש מירבי של שנת מאסר. נכון להיום לא ברור האם לדיווח שקרי לזכאות למחיר למשתכן תהיה סנקציה דומה.

עוד נקודה חשובה שיש לתת עליה את הדעת היא שנכון להיום עדיין קיימים מכרזים של מחיר למשתכן שפורסמו בעבר וטרם נפתחו להרשמה לציבור הרחב. מדובר במספר לא גדול של מכרזים, אולם בשל העובדה שקבלנים זכו בקרקע כבר לפני שנים, מחירי הזכייה נקבעו עוד לפני עליות המחירים הגבוהות בשנים האחרונות, ולכן ההנחה בדירות המוזלות הפכה למשמעותית יותר. עם זאת, לא מדובר כאמור בכמות גדולה של דירות, ומי שירצה להגיש בקשה לזכאות לדירות אלו יהיה חייב לעמוד בקריטריונים הישנים של התוכנית וגם להגיש את כל המסמכים הדרושים על פי המנגנון הישן שמפורסם באתר משרד הבינוי.

שאלות ותשובות

- מה היה צריך לעשות כדי להיכנס להגרלה של מכרז "מחיר למשתכן" הישן?

לפנות למשרד הבינוי. המסמכים הדרושים לצורך הרשמה לרכישת דירה הם: 1) תעודות זהות של בני הזוג; 2) תעודת זכאות תקפה ממשרד הבינוי; 3) מסמך שהוא אישור השתתפות בפרויקט "מחיר למשתכן", המתייחס למיצוי כושר השתכרות, היקף משרה, גובה הכנסה והניקוד בהתאם לקריטריונים שנקבעו.

- מי מנפיק את תעודות הזכאות וכמה זה עולה?

משרד הבינוי אחראי להוצאת תעודות הזכאות, ואת מסמך אישור ההשתפות מנפיקה אחת משלוש החברות המשכנות (עמידר, מילגם ומ.ג.ע.ר). על פי אתר משרד הבינוי, משך הזמן להוצאת המסמכים הדרושים הוא עד 18 ימי עבודה. הגשת הבקשה איננה בחינם: נכון להיום היה עולה 240 שקל.

- הוצאתי תעודת זכאות לפני כמה שנים אך לא ניצלתי אותה. האם אני צריך תעודת זכאות חדשה?

כן, משום שעל פי הכללים של משרד הבינוי, תעודת הזכאות תקפה רק למשך שנה מיום הוצאתה. כדי לגשת למכרז יש להנפיק תעודת זכאות חדשה.

- האם השינוי שמתכנן משרד האוצר בכל הנוגע לתעודות הזכאות מתייחס גם למכרזים ישנים?

ככל הנראה המכרזים הישנים ידרשו הוצאת תעודות זכאות על פי הנוהל הישן, והם גם יהיו כפופים לקריטריונים שקבעה הממשלה בעבר לזכאות. רק המכרזים החדשים שתפרסם המדינה יהיה כפופים לנהלים החדשים ולא יכללו קריטריונים.

- מה אצטרך כדי להגיש בקשה להשתתפות בהגרלה של "מחיר למשתכן" החדש?

על פי התוכנית, כל מה שיידרש מהציבור שרואה עצמו זכאי הוא מסמך שניתן יהיה להוריד מהאינטרנט, שבו מצהיר המבקש כי אין בבעלותו דירה ולא היתה בבעלותו דירה בפרק הזמן שייקבע. רק לאחר פתיחת ההרשמה לציבור וההגרלה, יידרשן הזוכים להמציא את כל האישורים הנדרשים.

מכרזי מחיר למשתכן שעתידים להתפרסם בקרוב בשיטה החדשה
 מכרזי מחיר למשתכן שעתידים להתפרסם בקרוב בשיטה החדשה