ממשל אובמה על הירידות בבורסות: כלכלת ארה"ב חזקה

"אנשים צריכים להעריך את יכולת ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית" ■ דובר הבית הלבן מאשים את סין

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ממשל אובמה ניסה הערב (ב') להרגיע את קהיליית המשקיעים הבינלאומית נוכח הירידות החדות בבורסות ברחבי תבל. השורה התחתונה של המסר הנשיאותי: לא נעים, לא נורא, או כך לפחות צריכה להיות תחושתם של המשקיעיים האמריקאים.

בתדרוך לכתבים אמר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי הירידות שנרשמו היום הן תוצר לוואי של העובדה שהכלכלה הגלובלית הפכה את כל השווקים קשורים זה בזה. מה שקורה באחד, עלול להשפיע על כולם. הוא הדגיש את חוזקה של כלכלת ארה"ב והטיל את האשם במשבר הנוכחי על סין.

"אין ספק, שבכלכלה הגלובלית כל השווקים מחוברים, אך הייתי מעודד אנשיים לתת דעתם על יכולת ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית". הוא ציין, ששיעור האבטלה בארה"ב הוא 5.3%, אחד מהנמוכים בעולם, וששיעור הצמיחה השנתי צפוי לעלות על 3% ב-2015.

הדובר הדגיש, ש"אין ספק" שכלכלת ארה"ב ב-2015 חזקה הרבה יותר מכפי שהיתה בעיצומו של המשבר הפיננסי הגדול ב-2008, כאשר ברק אובמה החל לכהן כנשיא. הוא זקף את השיפורים בכלכלה האמריקאית לרפורמות שהנהיג ממשל אובמה בשבע השנים שחלפו מאז.

הדובר אמר, כי "אנו עדים למידה רבה של אי יציבות בסין" בשבועות שחלפו וכי משרד האוצר האמריקאי מקיים מעקב צמוד אחר ההתפתחויות שם. כך, למשל, שר האוצר, ג'ק לו, מקיים מגעים עם גורמים כלכליים בבייג'ינג. הדובר מתח ביקורת על פיחות היואן, כדי לעודד את היצוא הסיני, ועל העדר שקיפות בכלכלת סין. לדבריו, מידה רבה יותר של שקיפות והתקנת רפורמות כלכליות יסייעו לכלכלה שם ובעולם כולו.

ארנסט הזהיר מחוקקים רפובליקנים בקונגרס להימנע ממאמצים לעצירת תקצוב פעולות הממשל כדי לאלץ את ממשל אובמה לקבל יזמות חקיקה רפובליקניות. מהלך כזה בעיצומן של ירידות בבורסה יהיה גול עצמי, אמר הדובר.

הוא נמנע מנקיטת עמדה לגבי האפשרות שפדרל ריזרב יחל להעלות את שערי הריבית בקרוב, כמתוכנן.