אדלשטיין דרש - וכחלון מחק מס ירושה מחוק ההסדרים

הסעיף המרכזי שהוצא לדרישת יו"ר הכנסת הוא זה אשר ביקש להגביל את תקופת הפטור ממס שבח על דירה בירושה

יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן
יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן

מתקפלים בפני היו"ר? שר האוצר משה כחלון נעתר לבקשת יו"ר הכנסת והסכים להסיר שני סעיפים שתוכננו להיכלל בחוק ההסדרים החדש ושעוררו תהודה ציבורית עזה בחודשים האחרונים, בנסותם לשקם את היצע הדירות הדל ומחירי הדיור המאמירים בשוק. שני הסעיפים עניינם בביטול הטבות מס שקיבלו עד היום יורשי דירות ומשפרי דיור.

על-פי הודעת משרד האוצר עצמו, השמטת הסעיפים מחוק ההסדרים, המגובש בימים אלה לצד חוק התקציב לשנת 2016, באה כתוצאה מדרישה שהעמיד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בפני שר האוצר.

הסעיף המרכזי שהוצא לדרישת היו"ר הוא זה אשר ביקש להגביל את תקופת הפטור ממס שבח על דירה בירושה. כיום, בעלי דירות שזכו בהן מכוח ירושה זכאים להחזיק בהן כדירות להשקעה לכל דבר, אך מבלי שיושת עליהן מס שבח ביום המכירה. על מנת לעודד את היורשים "להיפטר" מדירותיהם אלה ולשחררן לשוק הצמא, ביקשו באגף התקציבים במשרד האוצר להגביל את תקופת הפטור ממס שבח לשנתיים בלבד מיום העברת הבעלות בדירה לידי היורשים.

בנוסף לסעיף זה שכאמור הוחלט להשמיטו מנוסח חוק ההסדרים, החליט שר האוצר לבטל גם את החלטת האוצר שהוכנסה לחוק לפיה תקוצר תקופת ההמתנה למשפרי דיור - התקופה בה הם רשאים להחזיק גם בדירתם הישנה מבלי להיחשב למשקיעים - משנתיים, לשנה אחת בלבד.

יצוין כי בכוונת האוצר להמשיך לפעול לשינויי חקיקה כאמור בסעיפים שהוצאו מחוק ההסדרים, במסגרת הליך חקיקה רגיל.

בעבר העלו גורמים בשוק הנדל"ן את הסברה כי כוונתו של משרד האוצר להכניס תחת חוק ההסדרים את שינויי החקיקה בנוגע למיסוי המשקיעים לא תצלח. זאת, בין היתר, בשל היות הגוף המחוקק מורכב מאישים אמידים בשכבת הגיל הרלוונטית לבעלי שתי דירות ויותר, אשר יעמדו על רגליהם האחוריות כדי להעלים את התוכנית מהחוק המוצע.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במסגרת הדיונים שהתקיימו עם יו"ר הכנסת לגבי הרכב חוק ההסדרים, הוחלט מה יהיה הרכבו הסופי, והנושאים שהוזכרו ירדו מהחבילה".