גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביום א': פסק הדין של בן-זקן ואלדר בפרשת הרצת המניות

בתחילת השבוע הבא ייתן השופט המחמיר דוד רוזן את פסק דינם של ג'קי בן-זקן, איתן אלדר וצבי קולנברנר, כששתי אבני-נגף מרכזיות עומדות בדרכם לזיכוי

ביום ראשון הקרוב, 6 בספטמבר 2015, שנה אחרי שנפתח משפט הרצת מניות חברת מנופים פיננסים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, יתייצבו הנאשמים ג'קי בן-זקן, איתן אלדר וצבי קולנברנר באולמו של השופט דוד רוזן, כדי לשמוע אם הוא קיבל את גרסת הפרקליטות והחליט להרשיע אותם בביצוע עבירות של תרמית בניירות ערך וקבלת דבר במירמה.

אם יורשעו השלושה, או מי מהם, הפרקליטות צפויה לבקש להטיל עליהם עונשי מאסר בפועל. לפי החוק, העונש על עבירות כגון אלה יכול להגיע עד ל-5 שנות מאסר.

בסביבתם של הנאשמים המרכזיים, בן-זקן ואלדר, כמו גם בתביעה, מנסים לשמור על אופטימיות לקראת הכרעת הדין, אבל את החלטתו של רוזן קשה לשני הצדדים לנבא. במהלך הדיונים בתיק מנופים רמז רוזן לא אחת כי קשה לו לקבל את גרסת הנאשמים.

מאידך, פסיקותיו של רוזן לא תמיד מתיישבות עם האמירות שהוא מפזר במהלך הדיונים. כך היה למשל במקרה של אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, שהורשע על-ידי רוזן בקבלת שוחד במסגרת משפט פרשת הולילנד. במהלך הטיעונים לעונשו של לופוליאנסקי ביקש רוזן מהתביעה שתשקול שוב את דרישתה לגזור על לופוליאנסקי 5-7 שנות מאסר.

בהתייחסו ללופוליאנסקי אמר השופט רוזן: "אנחנו רק אנשי חוק. אין אנושיות? הם לא לקחו לכיס. גם בלי המצב הבריאותי שלהם, הייתי סוטה ממתחם הענישה משיקולי צדק", אמר רוזן בהתייחסו גם לנאשם נוסף, אברהם פיינר. רוזן הוסיף והעיר לפרקליטות באותה הזדמנות כי "אני לא אוכל לחיות עם מה שביקשתם... הגיע הזמן לגלות נדיבות ורחמנות לאנשים חולים שלא לקחו לכיסם".

אבל כשהגיע יום הדין, החליט רוזן להטיל על לופוליאנסקי עונש חמור מאוד של 6 שנות מאסר בפועל.

בסופו של דבר, רוזן הוא שופט של שכל ישר. לדוגמה, במשפט הולילנד, מרגע שהבין כי ההיגיון והשכל הישר מלמדים כי לא יכול להיות מצב שיוסי אולמרט קיבל חצי מיליון שקל משמואל דכנר, ללא מעורבותו של אחיו אהוד אולמרט, נחרץ דינו של אולמרט. נראה כי כך ינהג השופט גם בעניינם של בן-זקן ואלדר.

בן-זקן, הבעלים לשעבר של חברת מנופים העוסקת בהשקעות בנדל"ן, מוכר מעולם הכדורגל, ומשמש כבעלי מועדון הכדורגל של אשדוד; אלדר, איש שוק ההון שייעץ לבן-זקן, ומנהל התיקים צביקה קולנברנר, מואשמים כי הריצו את מניית מנופים בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100. זאת, לטענת פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

התביעה טוענת כי במסגרת תוכנית המירמה היה אלדר אחראי על רכישת מניות מנופים במסחר בבורסה; ובן-זקן היה אמון על איתור משקיע שירכוש את מניות החברה מאלדר במהלך תקופת הפעילות, ובכך יספק לאלדר מימון להמשך פעילותו.

לפי האישום, על בסיס הסכמותיו עם בן-זקן קשר אלדר עם חברו, קולנברנר, לפעול בצוותא במסחר בבורסה לרכישת מניות החברה כדי להעלות את שערה.

הפרקליטות טוענת עוד כי מיום 18 בנובמבר 2010 ועד 30 בנובמבר 2010 פעל אלדר באופן עקבי להעלאת שער מניית מנופים, באמצעות רכישת מניות בעת המסחר בבורסה.

שתי אבני-הנגף המרכזיות העומדות בדרכם של בן-זקן ואלדר לזיכוי הן ההקלטות שביצעה רשות ניירות ערך לשיחות שהם ניהלו במהלך ימי המסחר. מההקלטות עולה כוונתם לכאורה להשפיע על השער, וגם סתירות לכאורה בין הגרסאות שמסר בן-זקן בחקירותיו ברשות ניירות ערך לבין עדותו במשפט.

כך למשל, בשיחה שניהלו בן-זקן ואלדר ב-25 בנובמבר 2010, והובאה כראיה נגדם, אמר בן-זקן לאלדר: "בוא נעשה מהלך מאסיבי אקטיבי", בהתייחסו למסחר במניית החברה.

לטענת הפרקליטות, האמירה הזו וכן אמירות נוספות מוכיחות מעל לכל ספק סביר כי בן-זקן ביקש מאלדר לעשות מהלכים אקטיביים ממשיים במניית מנופים, כדי להעלות את השער. במהלך המשפט העיר השופט רוזן לבן-זקן כי השיחות שלו עם אלדר "נשמעות כמו קודים".

הסתירות לכאורה בגרסת בן-זקן באו לידי ביטוי בכך שבחקירתו הראשונה ברשות ניירות ערך הוא ניסה לגמד את מעורבותו של אלדר במסחר במניה. בהמשך החקירה, ולאחר שהוצגו בפניו ראיות למעורבות אלדר וכן בעדותו במשפט, מסר בן-זקן דברים שונים, והעיד על מעורבותו הרבה של אלדר במסחר.

במהלך עדותו ניסה בן-זקן גם להסביר את הסתירות, ואמר: "לא ידעתי אם איתן מעורב. ידעתי שאיתן סיפר לי על פעולות שביצע במניה, אבל לא ידעתי אם מה שהוא אומר אכן קרה".

בשלב מסוים הטיח רוזן בבן-זקן: "בחקירה גם לא זכרת מי פעל במניית מנופים. אמרת שלא ידעת שאיתן אלדר פעל במניה. למה בחקירה אמרת שאתה לא יודע מי פעל, ואחר-כך אמרת אולי איתן פעל מעט מאוד? ופה (בעדות בן-זקן במשפט, ח' מ') אתה אומר שהוא היה יועץ שלך וקבלן ביצוע שלך?".

בן-זקן ניסה להסביר את הסתירות לכאורה, באומרו כי "הסיטואציה שהייתי נתון בה באותה תקופה הייתה קשה... לא הבנתי במה אני חשוד, והתנהלתי בערפל".

בהמשך שאל השופט רוזן את בן-זקן: "מה אתה כל-כך נצמד לגרסה שאתה לא מעורב? הנה לאחר כמה ימים מגיע היום הגדול, יום הכניסה למדד, אתם ממש רציתם להיכנס, ונכנסתם, ואתה חוזר ואומר שזה לא מרתק אותך. הרי זוהי הדקה ה-90; אתה מבין זאת מעולם הכדורגל - את החשיבות של שעת השיא הזו - אז מה ההתעקשות שאתה לא מעורב?".

בן-זקן השיב לשופט: "שוק ההון זה סינית בשבילי. אין לי שמץ של מושג. היעד היה אחד - למצוא משקיע ולקנות כמות של מניות במחיר אטרקטיבי. כמובן, המשקיע, טימור בן-יהודה, עניין אותי וכן מה יקרה עם המניה, במיוחד בימים האחרונים. בוודאי שרציתי שהמניה תיכנס למדד תל-אביב-100. אבל אני אומר - הסיבה היחידה שבן-יהודה קנה את המניות האלה הייתה כי הקנייה הייתה אטרקטיבית עבורו, ולא משום סיבה אחרת, שהתובע מנסה לכוון לשם..".

ספק אם ההסברים הללו של בן-זקן הניחו את דעתו של השופט המנוסה. ביום ראשון, ככל הנראה, נקבל על כך את התשובה.

בן-זקן מיוצג בידי עורכי הדין רם כספי, נבות תל-צור וירון ליפשס; אלדר מיוצג בידי עו"ד מיכל רוזן-עוזר; וקולנברנר מיוצג בידי עו"ד אילן סופר.

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00