שפיר ואשטרום יקבלו מלאומי 620 מ' ש' להקמת "נמל המפרץ" בחיפה

הפרויקט, אחד ממיזמי התשתיות הגדולים בישראל, בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל, כולל הקמת שוברי גלים, מזחים ועבודות חפירה ימיות

הדמיית "נמל המפרץ" בחיפה / צילום: אתר אשטרום
הדמיית "נמל המפרץ" בחיפה / צילום: אתר אשטרום

חברות הנדל"ן והתשתיות שפיר הנדסה ואשטרום, השותפות בחלקים שווים בפרויקט "נמל המפרץ" בחיפה, הודיעו הבוקר כי חתמו על הסכם מימון עם בנק לאומי לקבלת אשראי בהיקף של כ-620 מיליון שקל. לפי תנאי ההסכם, יקבלו השתיים מסגרות אשראי שוטפות ומסגרות אשראי להעמדת ערבות מקדמה בהיקף של 170 מיליון שקל, בריבית שנתית ממוצעת של 2%, לתקופה של עד שנתיים ממועד תחילת העבודות בפרויקט (תחילת 2015).

יתרת הסכום, בהיקף של 450 מיליון שקל, תוענק לשותפות כמסגרת אשראי עד סוף הפרויקט. סכום זה ישמש את החברות להעמדת ערבויות ביצוע, ערבויות שוטפות, ערבויות בגין עסקאות גידור ועוד, ושיעורי העמלות בגין ערבויות אלה אינם מהותיים לחברות. מסגרות האשראי ייפרעו בהתאם לשימושים, ועל פני תקופת הסכם המימון, בהתאם להכנסות הצפויות מהפרויקט, כפי שנקבע בהסכם.

פרויקט "נמל המפרץ" בחיפה הוא אחד ממיזמי התשתיות הגדולים בישראל, בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל. הפרויקט, שבו זכו שתי החברות לקראת סוף 2014, ואשר העבודות בגינו החלו בתחילת 2015, כולל בין היתר הקמת שוברי גלים, מזחים ועבודות חפירה ימיות.

מחצית חיובית לאשטרום

אשטרום ושפיר הן שתיים מקבוצות הנדל"ן, ההנדסה והתשתיות הגדולות בארץ. שפיר פועלת בארבעה מגזרים - תעשייה, זכיינות, תשתיות ומגורים, ואילו אשטרום פועלת בקבלנות בניין ותשתיות, זכיינות, תעשיות, קבלנות בנייה ותשתית בחו"ל, יזמות נדל"ן למגורים ונדל"ן מניב, ומחזיקה בחברות אשטרום נכסים ואשדר. מניית שפיר הונפקה בבורסה בדצמבר 2014, ומאז עלתה ב-12% ומשקפת לחברה שווי של 2.3 מיליארד שקל. מניית אשטרום הונפקה בבורסה ביוני 2014, ומאז איבדה מערכה 28% והיא משקפת לחברה שווי של 735 מיליון שקל.

בסיכום התוצאות הכספיות למחצית השנה הראשונה של 2015 מציגות החברות מגמות הפוכות. אשטרום נהנתה ממחצית שנה חיובית, ובפעילות השוטפת רשמה עלייה של 2.5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-1.5 מיליארד שקל.

לצד זאת, הצליחה אשטרום לשפר באופן ניכר את הרווחיות הגולמית והתפעולית, כך שבשורה התחתונה הציגה קפיצה של 68% ברווחיה, שהצטברו ל-64 מיליון שקל. הונה העצמי עומד על 1.15 מיליארד שקל. אשטרום נהנתה בין היתר משיפור תוצאות הקבלנות בישראל ויזמות הנדל"ן למגורים בישראל, ולעומת זאת הציגה בין היתר מגמה שלילית בתוצאות פעילות הקבלנות בחו"ל ויזמות הנדל"ן למגורים בחו"ל.

בסיכום הרבעון השני עלו הכנסותיה של אשטרום ב-10% ל-762 מיליון שקל, ומגמת שיפור נרשמה גם בשורות הגולמיות והתפעוליות. הרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-120% ל-21.5 מיליון שקל.

לעומתה, שפיר מסכמת את מחצית השנה עם ירידה של 13% בהכנסות, שעמדו על 1.05 מיליארד שקל, לצד צניחה דו-ספרתית ברווח הגולמי (20%) וברווח התפעולי (30%). בשורה התחתונה צנחו רווחי שפיר למחצית השנה ב-33% ל-68 מיליון שקל.

שפיר רשמה ירידה בפעילות מגזרי התשתיות וייזום הנדל"ן למגורים, ולעומת זאת הציגה עלייה בהכנסות פעילות התעשייה והזכיינות. השחיקה בפעילות מגזרי התשתיות והנדל"ן למגורים ושינויים שנרשמו בפרויקטים השונים שלה גררו לשחיקת הרווח הגולמי והתפעולי.

בסיכום הרבעון השני עלו הכנסותיה של שפיר ב-4% ל-553 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי צנח ב-19% ל-83.5 מיליון שקל, והרווח התפעולי ירד ב-30% ל-59 מיליון שקל. רווחיה לרבעון השני ירדו ב-13% ל-41 מיליון שקל, בין היתר לאחר שהחברה רשמה ירידה בהוצאות מימון. הונה העצמי של שפיר עומד על 983 מיליון שקל.

עו"ד רון ורד ממשרד יהודה רוה ושות' ליווה את בנק לאומי בעסקה. עו"ד תמי פירון ממשרד מ. פירון ושות' ליוותה את שפיר הנדסה ואשטרום.

תוצאות שפיר ואשטרום
 תוצאות שפיר ואשטרום