פתיחת שנה סוערת במיוחד

החלטת הריבית בארה"ב, הירידות בשווקים, ותנועת הדולר-שקל. אז לאן פנינו מועדות?

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

שבוע ראש השנה היה גדוש באירועים ונתונים, הן במישור המקומי והן במישור הגלובלי. הפתעות של ממש לא היו אולם התוצאות גרמו לתחושת בלבול בקרב משקיעים רבים. כך, נותרה הריבית בארה"ב ללא שינוי, אולם השווקים הגיבו בירידות חדות. בשוק המט"ח נחלש הדולר לעומת מטבעות רבים, אולם למרבה הפלא, לעומת השקל הוא התחזק משמעותית במסחר סוף השבוע בארה"ב. הבה ננסה לעשות סדר ולהעריך לאן פנינו מועדות.

מאז פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב בתחילת אוקטובר, בעקבותיהם העניקו החוזים סיכוי של 75% להעלאת ריבית בספטמבר, זרמו הרבה מים בנהרות העולם. נפט וסחורות מובילות, אינפלציה נמוכה, כל אלו עמדו על כף המאזניים, כשמצידה השני גורם חשוב לא פחות - התקווה לחזור לעידן של שפיות. החששות גברו על התקווה, הריבית נותרה על כנה ומהר מאד הגיבו השווקים בירידות חדות.

אם הפד חושש, כנראה שהמצב מעורר דאגה, כך תרגמו השווקים את המצב. מיני דרמה, מדובר בסטיות תקן גבוהות כתוצאה מאי הוודאות, אולם לטעמי לא סביר שהשווקים יחוו קריסה. בכלל נראה בהיבט הטכני כי השוק חיפש סיבה לרדת. אם הריבית הייתה עולה היו מתרצים את הירידות עקב עליית הריבית. מכיוון שנותרה ללא שינוי, מתרצים זאת בחשש. הבדיחה על האריה והנמר שחיפשו תירוץ להרביץ לשפן כבר אמרנו? לעומת זאת, מי שמצפה לראלי סוף שנה כדאי שינמיך צפיות. הסיכוי למיני-ראלי טמון דווקא בהעלאת ריבית שאולי תביא למימושים בטווח המידי אולם בטווח של ימים תגרום דווקא לרגיעה ותקווה למיני-ראלי לקראת סוף השנה.

הדולר הגיב גם הוא בהיחלשות לעומת רוב המטבעות, אולם למרבה הפלא דווקא לעומת המטבע החזק בעולם, השקל, הוא התחזק. בכלל נראה כי מאז שבנק ישראל נקט במהלך המפתיע של הגדלת הלימות ההון מהבנקים המקומיים, לאחר שלא הפחית את הריבית בסוף החודש שעבר, אנו עדים למלחמה בין גופים גדולים שחלקם ממשיכים להמר נגד בנק ישראל ועם השקל, אולם לעומתם יש כבר גופים אחרים המהמרים על היחלשות המטבע הישראלי. ראינו את זה גם בנהלך ראש השנה וגם ביום שישי האחרון במהלך המסחר בארה"ב. זה כבר מתחיל להיות מעניין אבל ראוי להיזהר מלהסיק מסקנות נמהרות.

הנתונים העגומים ממשיכים לתמוך בהיחלשות השקל. אם מישהו ציפה לתיקון חיובי בנתוני הצמיחה הרי שנכונה לו אכזבה. התיקון היה שלילי ומסתבר שהצמיחה אפסית ומדליקה נורות אדומות לכל מי שעיניו בראשו ולא קרא את דף הפייסבוק של ראש הממשלה שם הכול דבש. משום מה הנתונים מסרבים לתמוך בניסיון להראות לנו כמה הכול טוב כל כך ובלשכת ראש הממשלה שלחו איתות ברור, כך נראה, לכיוון האוצר. יש משפט אחד שכולם חייבים להפנים - כל עוד השקל חזק היצוא ימשיך לרדת והשקעות יכנסו לקיפאון. בשקט בשקט חברות מעבירות קווי ייצור לחו"ל וזה פוגע בצמיחה ובהמשך בתעסוקה. נראה כי באוצר מתחילים להבין את זה, והשאלה אם הם יפעלו במישורים שיניבו תוצאות.

מועד פרסום החלטת הריבית בישראל גם כן הוקדם עקב חג הסוכות ויהיה ביום חמישי הקרוב. הפתעות לא צפויות כאן אולם השוק יצפה בכיליון עיניים למסיבת העיתונאים השנייה של בנק ישראל. כולי תקווה שבבנק הפנימו את גודל המעמד לנוכח תוצאותיה העגומות של המסיבה הראשונה וישקלו שם כל מילה.

בברכת גמר חתימה טובה לכל עם ישראל.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.