מסתמן: "חוק הספרים" יעבור קיצוץ משמעותי

הוועדה שמינתה שרת התרבות מירי רגב לבחינת החוק צפויה לפרסם את מסקנותיה באמצע אוקטובר

צומת ספרים / צלם: תמר מצפי
צומת ספרים / צלם: תמר מצפי

ימי החגים הם מהתקופות החשובות מבחינה כלכלית עבור ענף הספרים - שנייה רק לשבוע הספר. לקראתה יוצאים ספרים שנחשבים לבעלי פוטנציאל, וגם מערכת השיווק עובדת שעות נוספות. ברקע המאמצים השיווקיים, הפוקוס של הענף נמצא גם בוועדה שמתכנסת לבחינת "חוק הספרים".

עם כניסתה לתפקיד, שרת התרבות מירי רגב החליטה להקים ועדה לבחינת החוק, שנכנס לתוקפו לפני מעט יותר משנה וחצי.

ל"גלובס" נודע כי בראש הוועדה עומד מנכ"ל המשרד, עו"ד יוסי שרעבי, וחברים בה דני טל, הממונה על החוק במשרד הכלכלה; ד"ר חיים פרלוק, יו"ר המועצה לתרבות ואמנות; דניאלה לבקוביץ', מנהלת רשת הספריות העירוניות; עו"ד עדנה הראל פישר ממשרד המשפטים; עו"ד שלומי ציפורי; ועמית הלוי.

שניים מחברי הוועדה, טל והראל פישר, היו חברים בוועדה המייעצת לליווי החוק, וגם היו חתומים על "מתנת הפרידה" משרת התרבות הקודמת, לימור לבנת - הדוח שפורסם באפריל השנה והילל את מצב ענף הספרים בעקבות "חוק הספרים" שהאחרונה קידמה.

הוועדה צפויה להגיש את מסקנותיה באמצע אוקטובר, אם כי קיימת סבירות גבוהה שתאריך ההגשה יידחה.

כנרת רוצה לבטל, "ידיעות" נגד

ומהן המסקנות המתגבשות? רוח המפקדת של רגב הייתה לבטל את החוק, כדי לתת "מחירים עממיים" לספרים, כהגדרתה. בינתיים, ככל שהיא נכנסה לעובי הקורה, ישנם גורמים בענף שמתרשמים שדעתה "התרככה", והרצון לביטול התחלף בקידום שינויים. עדיין גדולה הסבירות לביטול מלא של החוק, אבל אם הוועדה והשרה יסתפקו בשינויים - הרי ישנם כמה כאלה שמתגבשים.

ישנה הצעה ותיקה יחסית להחרגה מהחוק של תחומים שנפגעו מאוד במכירות, עד כדי מחיקתם במידה רבה מהשוק - סופרים בראשית דרכם וספרי ילדים חדשים. בהצעה זו תמכו בכנסת הקודמת השרות מירי רגב ואיילת שקד; הצעה אחרת היא לקצר את תקופת ההגנה לספרים חדשים (אז הם נמכרים במחיר מלא) משנה וחצי לשנה.

הדבר המעניין והחדש שעולה לגבי שתי הצעות אלה הוא שמסתמן שאם בעבר רוב המו"לים תמכו בחוק הספרים ודחפו לחקיקתו - הרי כיום חלקם הגדול, אולי אף רובם, מבקשים באמצעות שתי הצעות אלה לקצץ חלק מהותי מכנפיו.

הצעה מעניינת נוספת שעלתה באחרונה מצד סופרים בולטים, שכזכור לפחות הצהרתית החוק נחקק בראש ובראשונה עבורם, היא שתינתן לכל סופר ההחלטה אם ספרו שייצא יהיה בהגנה או לא.

כשמסמנים את מפת התומכים והמתנגדים בענף לביטול החוק, אפשר לראות כי בעוד כנרת-זמורה-ביתן ומודן תומכות בביטול החוק, הרי "ידיעות ספרים", רוב ההוצאות הקטנות וכנראה גם כתר מתנגדות לכך. נראה כי דווקא מנכ"ל רשת צומת ספרים, אבי שומר, תומך בהשארתו.

על רקע אי-הוודאות, קיימו באחרונה המו"לים מעין כינוס חירום, ובו היועצים המשפטיים של התאחדות המו"לים העלו בפניהם תרחיש נוסף - החוק, כזכור, הוא הוראת שעה ל-3 שנים, עם אפשרות הארכה בשנה. כלומר, אם כדי לבטל חוק רגיל צריך לקבל החלטה ולהצביע עליה - במקרה של חוק זה, בהיעדר החלטה, פשוט יפוג תוקפו, והוא יתבטל. זה יכול להיות מתוך החלטה לעשות לו מעין "חיסול שקט", במקום בהצבעה וחקיקה, או פשוט כי באותו זמן יהיו למשל בחירות ולא יוכלו לעסוק בחוק.

בהקשר זה קיימת גם אפשרות שהוועדה תחליט לחכות שיפוגו 3 שנות הניסיון של החוק, ולעת עתה לא לשנות בו דבר.

בינתיים, בכל אופן, הענף כולו מחכה לחודש אוקטובר.