שמח בתעשיות הביטחוניות: עסקאות לאלביט, אירונאוטיקס ותעש

המל"ט הגדול ביותר של אירונאוטיקס בדרך למקסיקו ■ אלביט מערכות חתמה על חוזה בהיקף של כ-70 מיליון דולר באמריקה הלטינית ■ התעשייה הצבאית זכתה במכרז רב-שנתי לאספקת תחמושת קלה לצבא ספרד בהיקף של כ-100 מיליון שקל

מזל"ט הרמס - אלביט / צילום: רויטרס
מזל"ט הרמס - אלביט / צילום: רויטרס

המל"ט הגדול ביותר של אירונאוטיקס בדרך למקסיקו: החברה הביטחונית מיבנה שעוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות מודיעין ומטוסים ללא טייס, דיווחה היום (ג') כי מכרה למקסיקו את המל"ט מסוג דומינייטור XP המשמש למשימות של איסוף מודיעין ובעל יכולות טיסה לטווחים ארוכים.

בחברה לא נקבו בהיקף העסקה עם מקסיקו, אך על-פי הערכות בשוק הביטחוני היא נאמדת בכ-20-30 מיליון דולר.

זו הפעם הראשונה שאירונאוטיקס מוכרת את המערכת דומינייטור XP, שכן עד כה סיפקה באמצעותה שירותים ללקוחות שונים ברחבי העולם. את העסקה של אירונאוטיקס עם הרשויות במקסיקו קידמה חברת השיווק הישראלית Balam Security. העסקה עצמה נחתמה לפני כשנה וחצי אך נחשפה רק בימים האחרונים, עם מסירת המערכת לרשויות הביטחון במקסיקו.

המל"ט דומינייטור XP מבוסס על המטוס הדו-מנועי המאויש DA-42 שפותח באוסטריה. באירונאוטיקס אומרים כי בשל היותו מטוס אזרחי מאויש שעבר בשנים האחרונות הסבה לכלי טיס בלתי מאויש, מדובר בכלי אמין שעלויות האחזקה שלו נמוכות ביחס לאלה של מל"טים אחרים.

למטוס אוויוניקה מתקדמת והוא מיועד לשימושים צבאיים מגוונים בזכות יכולתו לשאת מערכות טכנולוגיות מתקדמות, בהן כאלה המשמשות לאיסוף של מודיעין.

"מדובר בגולת הכותרת של הפיתוחים באירונאוטיקס מהשנים האחרונות", אמר מנכ"ל החברה, עמוס מתן. "העסקה עם מקסיקו היא הראשונה שבה אנחנו מייצאים את המל"ט ולא רק משכירים אותו, ואין לי ספק שאחרי ההטמעה של הכלי במקסיקו נשווק אותו למדינות נוספות".

אירונאוטיקס נשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית, ובחודשים האחרונים נעשים ניסיונות למכור אותה למשקיע אסטרטגי.

עסקאות משמעותיות

בתוך כך, בסוף השבוע האחרון דיווחה אלביט מערכות על חוזה בהיקף של כ-70 מיליון דולר לאספקת מערכות מודיעיניות משולבות למדינה באמריקה הלטינית. מדובר במערכות המבוססות על המל"טים הגדולים ביותר של החברה מסוג הרמס 900, שיצוידו במערכות חדישות לאיסוף מודיעין. באלביט מערכות אמרו כי המל"טים והמוצרים הנלווים להם יסופקו ללקוח בתוך פחות משנה.

גם בתעשייה הצבאית (תעש) חוגגים בימים אלה עסקה משמעותית, לאחר שחטיבת התחמושת הקלה שלה זכתה במכרז רב-שנתי לאספקת תחמושת קלה לצבא ספרד בהיקף של כ-100 מיליון שקל (כ-22.5 מיליון אירו).

לפי הודעת משרד ההגנה הספרדי, החוזה בינו לבין תעש עומד על כ-4 שנים, עם אופציה להאריך אותו בשנתיים נוספות. במסגרת ההתקשרות תמכור לו תעש כדורים לרובי סער בקוטר של 5.56 מ"מ.

מנהל חטיבת התחמושת הקלה של תעש, ישראל שמילוביץ, אמר כי התחמושת שתימכר בשנים הקרובות לצבא ספרד עומדת בתקנים של נאט"ו ושל הצבא הספרדי. החברה מחזיקה בקווי ייצור של מגוון רחב של חימושים קלים, אותם היא מוכרת מזה עשרות שנים לצבאות ולארגוני ביטחון באירופה. תעש נמצאת בהליכים מתקדמים לקראת הפרטה, ובחודשים הקרובים המדינה תעמיד אותה למכירה כמקשה אחת.