לא רק הרכבת הקלה: PB רוצה את חשמול רכבת ישראל

מלבד PB הבריטית ניגשו למכרז עוד שתי חברות בינלאומיות - סיסטרה הצרפתית וגאוף הגרמנית

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

האם החברה שמנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב תנהל גם את הפרויקט להסבת כל הרכבות בישראל לחשמל? שלוש חברות בינלאומיות, ובהן PB הבריטית, שמנהלת את פרויקט הרכבת הקלה עבור חברת נת"ע, ניגשו באחרונה למכרז לניהול הפרויקט. החברות הנוספות הן Systra הצרפתית ו-Gauff הגרמנית, יחד עם Obermeyer. בחירת החברה צפויה להיעשות עד סוף השנה.

פרויקט החשמול של רכבת ישראל, המוערך בכ-13.7 מיליארד שקל, הוא מפרויקטי התשתית הגדולים ביותר בישראל. במסגרתו הרכבת מסבה 420 ק"מ של מסילות כך שיוכלו לפעול על חשמל, מקימה תחנות השנאת חשמל בכל כמה עשרות מטרים, רוכשת רכבות חשמליות וקרונות חשמליים, מקימה מוסכים לציוד הנייד החשמלי, מתאימה מחדש את כל מערכת האיתות ועוד.

ביולי האחרון ביצעה הנהלת הרכבת פנייה סגורה לכמה חברות ניהול פרויקטים בינלאומיות. החברה הזוכה תנהל את הפרויקט לכל אורך תקופת התכנון והביצוע של קבלן החשמול שייבחר במכרז תכנון-ביצוע ולמעשה עד לסיום הפרויקט. גורמים במשק מעריכים את שווי המכרז בכ-100 מיליון שקל.

המכרז כולל בדיקת ניסיון המציעים ואנשי המפתח מטעמם בניהול ופיקוח על פרויקטים של תשתיות, בדגש על פרויקטי הקמת מערכת חשמול רכבתית תחת רשת רכבות פעילה. הסיבה לדרישה זו היא שחשמול הרכבת בישראל יתבצע תוך כדי המשך פעילותה, בשונה מפרויקטים רבים בעולם. בנוסף, נדרשת החברה להציג את המבנה הארגוני לחברת הניהול, לרבות תוכנית הניהול הראשונית, בדגש על אינטגרציה וניהול ממשקים מול גורמי חוץ והתאמתה לצורכי תוכנית החשמול.

בריאיון מיולי האחרון אמרו ל"גלובס" אנשי מינהלת החשמול, ובהם נציגים ישראלים ומומחים של דויטשה באן, חברת הרכבות הלאומית של גרמניה, כי האתגר המשמעותי ביותר בפרויקט הוא שלא נעשה קודם לכן פיילוט, וזאת בשונה מרוב מדינות העולם שתחילה מסיבות לחשמל קטע מסילה יחיד באורך עשרות קילומטרים. עם זאת, הם הצביעו על אמינות רשת החשמל בישראל והעובדה כי לא יהיה צורך לפרק אף לא אחד מ-220 הגשרים שמתחתם תעבור הרכבת, דבר שהיה מעכב ומייקר את הפרויקט באופן משמעותי.