"40% מהחברות שהוקמו מאז 1994 - היה להן אפקט רשת"

ג'יימס קורייר, שותף-מנהל ב-NFX Guild, הנחה את פאנל "אפקט הרשת" בכנס ג'רני: "תחשבו על פייסבוק או על רשת טלפוניה - כל משתמש מוסיף ערך וכשיש הרבה משתמשים אז כולם נשארים כי הם מקבלים מזה ערך"

כנס ג'רני / צילום: איל יצהר
כנס ג'רני / צילום: איל יצהר

כנס ה-JOURNEY ה-19, הכנס השנתי המרכזי בישראל המיועד לתעשיית ההיי-טק הישראלית, המשותף לפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ולעיתון "גלובס", נפתח היום (ה') ותכנים נבחרים ממנו מועברים בשידור חי באתר "גלובס".

בכנס משתתפים מדי שנה כ-2,000 איש, ביניהם: בכירי התעשייה, סטארט-אפיסטים, חברות היי-טק בינלאומיות מובילות, קרנות הון-סיכון, משקיעים מהארץ ומחו"ל ורבים אחרים.

ג'יימס קורייר, שותף-מנהל ב-NFX Guild, הנחה את פאנל "אפקט הרשת". הוא פתח את הדיון על אפקט הרשת בהסבר על מה מדובר. "40% מהחברות שהוקמו מאז 1994 היה להם אפקט רשת ו-60% מכל הערך שנוסד בעולם הטכנולוגיה הגיע מחברות כאלה. אז מה זה אפקט רשת? כל משתמש מעניק ערך לכל שאר המשתמשים. תחשבו על פייסבוק או על רשת טלפוניה - כל משתמש מוסיף ערך וכשיש הרבה משתמשים אז כולם נשארים כי הם מקבלים מזה ערך".

מיכה קאופמן, מנכ"ל ומייסד-שותף של Fiverr, מסביר איך נראה אפקט הרשת של החברה שהקים, שפיתחה פלטפורמה שמאפשרת לפרילנסרים כמו מעצבים או מתרגמים למכור את שירותיהם אונליין תמורת סכום סמלי. "עד עכשיו פייבר רשמה 25 מיליון עסקאות היו ב-120 תחומים שונים בשירות שלנו - שליש מהם רק בשנה האחרונה. יש לזה אפקט רשת מאוד גדול וחזרה של משתמשים להשתמש בשירות. לא חשבנו שזה יגיע לזה בהתחלה. התמקדנו בלייצר סוג של דבק והיום אנשים אוהבים את המוצר ואוהבים לדבר עליו".

"השלב הראשון מבחינתנו היה לייצר היצע של מוכרים, עוד לפני שהגיעו המשתמשים. תסתכל על אובר עם כמות נהגים או Airbnb עם מארחים או קיקסטארטר עם פרויקטים. במקרה שלנו זה היה לבנות היצע מספק של מוכרים ורק אח"כ לדאוג לביקוש מצד הלקוחות. שש שנים מאוחר יותר, כשחושבים על הערך העיקרי שאנחנו מביאים למוכרים שלנו זה היצע הלקוחות. כשחושבים על המתחרים, אבל בלי להביא להם deal flow אז אין ממש תחרות. בשלוש השנים הראשונות לא הוצאנו סנט אחד על שיווק. הכל היה צמיחה אורגנית".

קורייר: "אז המוכרים שלך הביאו את הקונים ועכשיו שהקונים שם אז המוכרים לא רוצים ללכת למקום אחר".

קאופמן: "בדיוק. בסוף, אתה יכול לבנות כלים שונים למוכרים שלנו אבל הדבר הכי חשוב זה להביא להם לקוחות".

דניאל כהן מכרמל ונצ'רס דיבר על האם ההשקעות של הקרן לוקחות בחשבון את אפקט הרשת של החברות. "המציאות היא שאני מסתכל על ההשקעות שלנו בשנתיים האחרונות, אולי לא הגדרנו את זה כאפקט רשת בשמו אבל כשאנחנו משקיעים וזה לא קיים בחלק מהעסקים - אז אנחנו צריכים לראות איזה חלק מזה כן רלבנטי. דוגמה אחת שהיא די ברורה: השקענו לפני שנה וחצי בחברת משחקים חברתיים. אז הגיוני שזה חברתי אבל הצמיחה הגיעה רק שהם השיקו טורניר שאחרים שיחקו מולך. ראיתי את הקפיצה בכל המספרים, כולל הכנסות.

קרין קביל מחברת Dropit Shopping, הסבירה איך אפקט הרשת עובד בחברה שיצרה ושפועלת בלונדון: "אנחנו מייצרים אפקט רשת בין מוכרים - במקום להעמיס שקיות של שופינג אז אתה יכול להשאיר את השקיות באחת החנויות שאנחנו עובדים איתן בבריטניה ואז הלקוח יכול לקנות יותר. 50 פאונד ואתה יכול להשאיר את זה בנקודות שונות, בשיתוף עם עיריית לונדון. היינו צריכים להסביר להם שאנשים יקנו יותר בזכות זה. אפקט הרשת השני זה בין חנויות לבין הלקוחות דרך הפלטפורמה". קביל הוסיפה כי "אנחנו נותנים להם שק עם מספר ייחודי. אם אתה רשום לשירות שלנו, אז אתה נכנס עם שם משתמש וסיסמה. אתה יכול לשלוח את זה הביתה באותו יום או יום למחרת".

עוז אלון מ-HoneyBook דיבר על הפלטפורמה שמחברת בין ספקים ונותני שירותים בינם לבין עצמם וללקוחות. "כשאנחנו מסתכלים על הכנס פה ורואים את האוכל הטעים, האורות על הבמה, הסאונד. יש הרבה שירותים ועסקים קטנים מאחורי הקלעים שמשתפים פעולה. אנחנו ב-HoneyBook מאפשרים לכל נותני השירותים האלה לשתף פעולה. זו פלטפורמה לניהול אירועים. לכל ספק יש פרופיל משלו בפלטפורמה שלנו. בנינו פלטפורמה שהם יוכלו לתקשר עם הלקוחות שלהם. השלב השני היה לאפשר להם לעבוד ביחד - שהצלם יוכל לעבוד ביחד עם מתכנת האירוע".

אור עופר מחברת המדידה והאנליטיקס SimilarWeb, הראה נתונים על פייסבוק - אחת מהחברות המובילות עם אפקט רשת - ועל איך היא עלולה להעניש אתרים. "בעולם הישן היינו מתחילים עם גוגל ומשם מגיעים לאתרים אחרים. ואז גוגל היו מלכי הטראפיק. אבל מה היה קורה כשהיית מעצבן או מנסה להתחכם על גוגל, אז הם פשוט מורידים את השאלטר ומוציאים אותך מגוגל. בעולם המובייל, פייסבוק הפכו להיות מלכי הרייטינג. 70% ממכשירי המובייל כוללים את אפליקציית פייסבוק. היום אתה פותח את פייסבוק, אתה גולל, רואה אייטם מעניין שמישהו שיתף ונכנס לזה. העולם השתנה. במקום להיכנס לגוגל לחיפוש, אתה מגיע מפייסבוק.

"פייסבוק יכולה לבעוט החוצה אתרים ולהעניש אותם ואז הרבה טראפיק מהמובייל פשוט צונח. אז בדקנו מה קורה כשפייסבוק משנה את האלגוריתם של מה יופיע בפיד שלך? ראינו איך פאבלישרים רשמו ירידה של מיליוני ביקורים בגלל השינוי בפייסבוק".

כהן: "אז מה עושים כשפייסבוק מוחקת אותך?"

עופר: "פעם היה רק את גוגל. אז אם אתה מרגיז את פייסבוק, עדיין יש לך את גוגל. עדיף לא להרגיז את שניהם".