שר האנרגיה הקפריסאי: אין בעיות עם ישראל בקשר לאפרודיטה

מאגר הגז אפרודיטה, שהתגלה בבלוק 12 בקפריסין, גולש בחלקו אל שטח רישיון "ישי" שנמצא בצד הישראלי ■ הסכם ה-Unitization היה אמור להיחתם יחד עם הסכם גבול האזורים הימיים שנחתם בדצמבר 2010, אך מאז מתעכבת החתימה עליו בשל מחלוקות עקרוניות ועניינים טכניים שונים

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

שר האנרגיה הקפריסאי, יורגוס לקוטריפיס, מכחיש את הפרסום ב"גלובס" מלפני יומיים, לפיו קיימות מחלוקות בין ישראל וקפריסין שמעכבות את פיתוח מאגר הגז "אפרודיטה". על פי דיווחים שפורסמו היום בעיתונות הקפריסאית, שר האנרגיה אמר כי רק לפני שבועיים הוא שוחח בטלפון עם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, וקבע לשוחח איתו שוב בהקדם האפשרי. עוד הוסיף לקוטריפיס, כי השניים צפויים להיפגש בניקוסיה שבקפריסין בנובמבר הקרוב על מנת לקדם את הנושא.

לפני יומיים חשף "גלובס", כי מחלוקות בין ישראל לקפריסין על פיתוח מאגר אפרודיטה מעכבות את החתימה על הסכם Unitization בין המדינות. הסכם כזה אמור להסדיר את פיתוחם של מאגרי גז ונפט משותפים לשתי המדינות ושיתופי פעולה נוספים בתחום האנרגיה. מאגר הגז אפרודיטה, שהתגלה בבלוק 12 בקפריסין, גולש בחלקו אל שטח רישיון "ישי" שנמצא בצד הישראלי.

הסכם ה-Unitization היה אמור להיחתם יחד עם הסכם גבול האזורים הימיים שנחתם בדצמבר 2010, אך מאז מתעכבת החתימה עליו בשל מחלוקות עקרוניות ועניינים טכניים שונים.

הסיבה העיקרית לעיכוב החתימה על החוזה, כפי שסיפרו ל"גלובס" גורמים שמעורבים במשא ומתן, היא מחלוקת סביב כמות הגז שגולשת לשטח ישראל ורמת מעורבותה של ישראל בפיתוח המאגר. בעוד שגורמים בקפריסין טוענים כי המאגר גולש רק בכ-3% לשטח ישראל, בישראל טוענים כי המספר גבוה יותר, ומבקשים להיות חלק מתוכנית הפיתוח של המאגר. משא ומתן בין הצדדים מתנהל זה יותר מ-5 שנים.

כפי שחשף "גלובס", שטייניץ שהוזמן לקפריסין כדי לדון בקידום פרויקטים להקמת צינור משותף לייצוא גז לאירופה ובהנחת קו חשמל בין ישראל לקפריסין, מעכב את נסיעתו עד להשלמת המשא ומתן על ההסכם.