חשש: שביתת הווטרינרים תוביל למחסור בבשר ודגים ועליית מחירים

הווטרינרים ברשויות המקומיות מאיימים לשבות החל מהשבוע הבא ■ מוחים על הרפורמה להעברת הפיקוח על מזון מן החי לתאגיד ממשלתי חדש

דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי
דוכן בשר בסופרמקט / צילום: תמר מצפי

ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מאיים לשבות בשבוע הבא בעקבות רפורמה של משרד החקלאות לייעל ולהדק את הפיקוח על שיווק של מוצרי מזון מן החי.

במסגרת הרפורמה המתוכננת, משרדי החקלאות והבריאות יקימו תאגיד משותף שיפקח על הייצור, ההפצה והמכירה של מוצרי בשר בקר, עוף ודגים, בניסיון לשפר את טריות המזון המסופק לציבור, לחסוך בעלויות שינוע ולאפשר הורדת מחירים לצרכן.

בכך, למעשה, תבוטל בדיקת המשנה - אחת מ-3 בדיקות שנעשות כיום למוצרים מן החי. עם הקמת התאגיד, הבדיקות ייעשו בשערי בתי האריזה או המפעלים ובחנויות וברשתות המזון.

לטענת ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות, הקמת התאגיד תוביל לצמצום סמכויותיהם בתחום הפיקוח על המזון ולפגיעה בלתי הפיכה בבריאות הציבור, מחשש למכירת בשר באיכות ירודה בשווקים.

"מעבר לפיקוח בשיטה החדשה שתחייב כוח-אדם גדול בפי כמה מהקיים, לא יתאפשר פיקוח יעיל על מזון רגיש כמו בשר ודגים", אמרו בארגון.

עוד הם טוענים כי וטרינרים אשר מועסקים כיום ברשויות המקומיות יידרשו לעבור לתאגיד החדש, וזאת בלי שהתבררו סוגיות הקשורות לשמירת זכויותיהם, תוך ניתוק כפוי של יחסי עובד-מעביד ארוכי-שנים. על רקע הרפורמה, הארגון המאוגד בהסתדרות הכללית הכריז על סכסוך עבודה.

להקדים רכישת מוצרי בשר ודגים

על רקע איומי השביתה של הווטרינרים, הזהיר היום (ד') משרד החקלאות כי ייתכנו שיבושים באספקת המזון לרשתות המזון ולמרכולים, שיתבטאו בירידה של כ-25% באספקת העופות לשווקים, מחסור של בשר בקר, עוף ודגים. שם המליצו לצרכנים להיערך ולהתאים מבעוד מועד את צריכת הבשר והדגים לימים הקרובים.

הקמת תאגיד הפיקוח שיפעל בכפוף למשרדי החקלאות והבריאות כרוכה בשינויים בחוק המזון. עם השלמת תיקוני החקיקה ישונה המצב הקיים שבו הפיקוח על המזון נעשה בידי הרשויות המקומיות, שקובעות באופן עצמאי את התקציב לבדיקות אלה ואת שעות העבודה של הווטרינרים בנקודות הבידוק שהוקצו לכך בערים.

במשרד החקלאות מאמינים כי העברת הפיקוח לתאגיד החדש תקצר את שרשרת השיווק של תוצרת זו, שכן הבדיקות יעשו במפעלי המזון ובחנויות - מה שיאפשר בהמשך את הורדת המחירים לצרכן.

לדברי גורמים במשרד, עלות הבדיקות במתכונתן הנוכחית מסתכמת בכמה מיליוני שקלים בשנה המגולגלים לצרכן. עוד טענו הגורמים כי הבדיקות במתכונת הקיימת בזבזניות, מיושנות וממילא לא מיושמות במדינות מפותחות.

בארגון הרופאים הווטרינרים טענו מנגד כי בניגוד לטענות של משרד החקלאות, מהלך זה לא יוביל להורדת יוקר מחיה אלא יעלה אותו, וזאת בשל הצורך של התאגיד להעסיק כמות גדולה של וטרינרים שיקיימו את הביקורות בנקודות המכירה של תוצרת זו בכל רחבי הארץ.