רכישת כלל ביטוח: מחר מועד הגשת ההצעות המחייבות

ארבעת הגופים הסיניים שמתעניינים ערכו בחינות "רציניות" לחברה בחודשיים האחרונים ■ אי.די.בי פתוח: כל ההצעות הלא-מחייבות שיקפו לכלל ביטוח שווי גבוה מההון העצמי

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

בעוד העסקה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס לידי קבוצת פוסון מסין נמצאת על פי ההערכות לקראת השלמתה, עסקה גדולה שנייה בענף הביטוח מבקשת לצעוד בעקבותיה: מחר (ה') יחול המועד להגשת הצעות מחייבות לרכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח. גם כאן המועמדות לרכישת החברה מידי קונצרן אי.די.בי הן כולן קבוצות של משקיעים מסין, ומי שתיבחר מביניהן תנסה לקבל את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל לרכישה.

ככל הידוע, בחודשיים שעברו מאז התקבלו מספר הצעות "אינדיקטיביות ולא מחייבות" לרכישת השליטה בכלל ביטוח, המשיכו ארבעה גופים סיניים בבחינות "מעמיקות ורציניות" של החברה: קבוצת טיינאן (חברת ביטוח סינית גדולה) ו-JT קפיטל של לי הייפנג; חברת ההחזקות הסינית מאקרולינק; קבוצת צ'יינה מינצ'ן; ועוד קבוצה אותה מוביל הראל לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שבעבר דווח כי היא כוללת חברת השקעות פרטית בשם שנגחאי גונגבאו ועוד שתי קרנות השקעה סיניות. לפי שעה לא ברור כמה הצעות מחייבות לרכישת כלל ביטוח יוגשו מחר, אם כי בשוק מעריכים שיוגשו לפחות שתיים כאלה - מצד קבוצת טיינאן-הייפנג ומאקרולינק.

הגופים שהגישו הצעות לא מחייבות לרכישת השליטה בכלל ביטוח קיימו מאז המחצית השנייה של אוגוסט בדיקת נאותות מורחבת, ובחינות נוספות. באי.די.בי פתוח, שנעזרים לצורך ההליך בבנקאי ההשקעות של קבוצת סיטי ושל Aon בנפילד, דיווחו לפני כחודש וחצי כי "כל ההצעות שקיבלה החברה באוגוסט 2015, שיקפו לכלל עסקי ביטוח שוויים שהינם לפחות בגובה ההון העצמי שהיה ידוע במועד הגשת ההצעות (ליום 31 במארס 2015 היה ההון העצמי כ-4.3 מיליארד שקל), ולמעלה ממנו".

עלתה בכ-4% מתחילת השנה

בכל אופן, בעוד שהעסקה למכירת הפניקס על ידי קבוצת דלק נראית כקרובה לקו הסיום (לאחרונה קיבלה פוסון הסינית מהפיקוח על הביטוח באוצר טיוטת היתר להחזיק באמצעי שליטה בהפניקס), המצב בעסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח שונה ואין כל ודאות בנוגע להשלמת הסכם, אם וככל שייחתם.

לפי שעה מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח (55%) נמצאות בידיו של משה טרי, שמונה לנאמן למניות אלה על ידי הפיקוח על הביטוח. ההליך למכירת השליטה נמצא תחת סד זמנים מחייב ולוחץ, כאשר על אי.די.בי פתוח לחתום על הסכם מחייב למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח עד סוף השנה הנוכחית. אם לא יעשו כן, כפי שקבעה לפני זמן רב המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, מניות אלה ימומשו באופן אחר, כנראה באמצעות מכירתן בשוק ההון, ללא פרמיית שליטה.

אם אי.די.בי תחתום על הסכם מחייב למכירת כלל ביטוח למי מהמציעות, או לכל גורם חיצוני אחר, עד סוף השנה, ייפתח חלון זמנים של חצי שנה נוספת שבמהלכו יפעל הרוכש לקבל את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל (עד אמצע 2016). אם זה לא יקרה במועד האמור, יפעל הנאמן טרי למכירת מניות אי.די.בי בכל אופן שיראה לנכון, כאמור לעיל.

כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי של כ-3.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה מתחילת השנה בכ-3.9%, וזאת לעומת עלייה של 2% בלבד במדד מניות הביטוח. למעשה, רק מניית איי.די.איי ביטוח, שבשליטת ביטוח ישיר, עלתה בשיעור גבוה ממנה עד כה השנה מקרב חברות הביטוח המובילות.