גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקשר בין עמל כפיים לכסף לא קיים אצל ילדים"

ספרי כלכלה לילדים מהווים בסיס חשוב להתנהגות כלכלית וצרכנית נבונה בבגרותם ■ ד"ר טלי תאני-הררי, חוקרת התנהגות של צרכנים צעירים: "הסביבה הצרכנית היום יוצרת פער עצום בין המסרים המופנים לילדים לבין היכולת שלהם להתמודד מולם"

כלכלה לילדים/  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כלכלה לילדים/ Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כמו כל הורה, גם רותי קינן, מחברת ספר הילדים "נילי תקני לי" (הוצאת סירקיס), פגשה לפני מעט פחות מ-30 שנה את הפזמון החוזר אצל הילדים בגילאי סוף הגן ובית הספר היסודי - "אמא, תקני לי".

"הבנות שלי היו קטנות ו'אמא תקני שלי' היה משפט מפתח בבית", היא משחזרת בריאיון ל"גלובס". "אז החלטתי לכתוב את מה שחוויתי כל הזמן. בהתחלה סיפרתי להן את זה בעל-פה, בלי התחלה וסוף. פתאום, תוך כדי כתיבה, הבנתי שזה טקסט שמסביר איך מתנהל בנק. ילדים לא מבינים איך זה עובד. הם אומרים: 'מה הבעיה אמא? אם אין לך בארנק, תלכי לבנק', כמו שכתוב בספר. "כשהספר יצא לאור, היו ביקורות משבחות. אמרו 'איזה יופי שאפשר ככה להסביר לילדים', אבל הפואנטה היא שהילדים הבינו, אבל להגיד שזה עזר? זה לא עזר. הרצון נשאר ובהתאם גם הבקשות לקנות".

זה לא הפריע לספר להפוך למעין קלאסיקה ולהימכר מאז כבר בכ-100 אלף עותקים. לפני 5 שנים הוא נהנה מגל חדש. על רקע תוכנית "דן חסכן" של בנק הפועלים, הבנק הזמין עשרות אלפי עותקים מהספר, ובאותה הזדמנות הוא גם תורגם לערבית.

נדמה כי חינוך כלכלי לילדים חשוב היום יותר מאשר בעבר. הדבר נובע משילוב של החיים בתרבות היפר-צרכנית יחד עם התפתחות של השקפה שמבקשת "לתת לילדים הכול", וכל זאת בתוך חברה שההתעניינות בה בכלכלה התרחבה לחלקים גדולים יותר של האוכלוסייה. באופן יחסי לכל הסיבות הטובות הללו, בהיבט של ספרות הילדים, התחום הזה נותר דל וצנוע למדי.

את אחד היפים מהספרים שיצאו בז'אנר הזה, "הקפה שמאחורי מגרת הגרביים" (בהוצאת כנרת זמורה ביתן, איורים: שירה רוקח), כתבה השחקנית חני נחמיאס בהתבסס על עבודה של ד"ר טלי תאני-הררי, חוקרת בתחום ההתנהגות של צרכנים צעירים.

לדברי תאני-הררי, "הסביבה הצרכנית מעמידה בפני הילדים וההורים כיום אתגרים גדולים למדי. סביבה זו יוצרת פער עצום בין המסרים השיווקיים והפרסומיים המופנים אל הילדים לבין היכולת שלהם להתמודד מולם ולתפקד באופן הראוי. על בסיס תובנות אלה, עלה הרעיון להוציא לאור ספר ילדים שמטרתו להקנות לילדים של המאה ה-21 כלים לצרכנות ביקורתית ונבונה דרך סיפור מהנה ומעורר הזדהות".

ד

תאני-הררי מתארת את חשיבות הנושא בעיניה: "כיום ברור למקבלי ההחלטות בעולם כי יש להקנות לילדים כבר מגיל צעיר מושגים וכלים פיננסיים וכי חינוך פיננסי והחינוך לצרכנות נבונה חייבים להיות חלק אינטגרלי מתוכניות הלימוד ושראוי להתחיל את התהליך כבר בגילאים צעירים.

"המחקר האקדמי בתחום מלמד כי הקניית מיומנויות פיננסיות עשויה לתרום לא רק במישור הפרטי אלא גם במישור הלאומי: להעלאת רמות החיסכון בקרב אוכלוסיות חלשות, עידוד חיסכון לצורכי בריאות ופרישה, להעלאת איכות החיים ועוד ועוד".

הספר, על בסיס המחקר, שכתבה נחמיאס לפני 4 שנים - מתאר את סוגיית החיסכון מנקודות מבטם השונות של אח ואחות. היא חוסכת, הוא לא.

נחמיאס מדברת, מתוך ביקורת עצמית, שממנה היא גם עוברת לתיאור המציאות העכשווית, כפי שהיא רואה אותה: "התחברתי לנושא בתור אמא שהרעיפה, קלקלה ונתנה בלי הגבלה. אני מעבירה הרצאות בבנק מזרחי על שיח הורים וילדים בנושא וההתרשמות היא שילדים לא יודעים כלום. כששואלים אותם מאיפה מגיע הכסף, הם אומרים מהכספומט, הקשר בין עמל כפיים לכסף לא קיים אצל ילדים וכך גם הרעיונות של סדרי עדיפויות, אחריות וכו'.

"כולנו מגדלים דור מאוד מפונק, שנורא מרעיפים עליו, מפנקים וגם במידה מסוימת משחיתים אותו. אנחנו חושבים במונחים של המשוואה שאומרת שנתינה במובן הכלכלי שווה אהבה, אבל כמובן שזה מאוד רחוק מהאמת. ילדים חסרים דווקא מעריכים הרבה יותר, הם בעלי מודעות גבוהה יותר ומבינים את המשמעות של שמירת גרוש קטן ליום שחור".

שקל מתגלגל

הספר האחרון בנושא, שיצא לאחרונה, הוא "גלגולו של שקל", שכתב אלון מרחב (הוצאת אופיר ביכורים, איורים: איל אילת) ומתאר את העולם מנקודת מבטו של מטבע השקל - מיציאתו מהמכונה שיצרה אותו ודרך כל הידיים שהוא עובר.

מרחב, שלמד כלכלה ועובד כיום בחברת ציוד רפואי ותרופות, הגיע לכתיבת הספר לא ממקום דידקטי, אלא מתוך רצון לשתף בחוויות הילדות שלו: "כילד הייתי אספן מטבעות. מטבעות זה עולם שלם, משהו שאני חי אותו ואוהב אותו.

"מתי אמרתי שאני חייב לכתוב? כשהילדה הגדולה שלי הייתה בת 5-6 וביקשה שקל 'לקנות את זה ואת זה'. רציתי להראות לה שזה לא רק מטבע לקנות איתו משהו בחנות אלא שיש כל מיני סוגי מטבעות מהארץ ומהעולם. רציתי לספר מאיפה בא השקל הזה.

"כסף הוא לא אמצעי לקנות מסטיקים אלא עולם הרבה יותר רחב. אני אומר את זה בכיוון הטוב, של היש ולא של האין. לא 'תסגור את המזגן כי אין כסף'. אלא שיתייחסו לשקל בכבוד. מישהו השקיע מחשבה במראה של המטבעות, והנה יש לי קופה ואחסוך אותם".

איפה הכסף?

אז מה כדאי לכלול ב"מבוא לכלכלה" עבור ילדינו. ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית מאוניברסיטת תל-אביב, אומרת שהסופרמרקט הוא מקום טוב להתחיל בו: "שיקול-דעת בקנייה זה דבר שכדאי להטמיע אצל ילדים כבר מגיל 5. אפשר לתהות יחד איתם אם הארטיק היקר יותר, יקר באופן מוצדק, כי הוא טעים יותר, או לא. ואם לא, יכול להיות שאין סיבה לשלם עליו. ככל שהילד גדל, יש לכוון אותו בדברים מורכבים יותר. אחרי זה אפשר לראות איתו שמשהו שנראה זול יותר, הוא בעצם גם בכמות קטנה יותר, וזה כבר דורש הבנה מתמטית. הנושא של תהליך קבלת החלטות הוא מאוד משמעותי ויש לו המון היבטים. גם מבוגרים לא לוקחים החלטות באופן מושכל.

"את כל זה חשוב לעשות, אבל לא מתוך ביקורת או כעס אלא להבין שלוקח לילד זמן להטמיע את המסרים הללו וגם שלילדים יש יותר נטייה להיות אימפולסיביים וללכת אחרי מה שחבריהם קונים. לכן זה תהליך לא פשוט.

"אם הילד לא מתנהג בהתאם לציפיות אחרי שכהורה אמרת את זה כמה פעמים, זה לא אומר שהוא לא מכבד אותך או לא אכפת לו ממה שאתה אומר. חשוב לתת לו הרבה חיזוק חיובי אם הפעיל את שיקול-הדעת גם אם התוצאה הסופית לא טובה, כי עצם הפעלתה משמעותית".

- אילו טעויות בולטות עושים הורים בהקשר הזה?

"אנחנו חיים בעולם שבו הכסף הוא משמעותי. התעלמות מכך בגיל בית הספר, היא בעייתית. לא כל חולצה עם טיקט קונים כי לילד המוביל חברתית או העשיר בכיתה יש, אלא אפשר לקנות חולצה הרבה יותר זולה ממנה. אנחנו חיים בחברה מאוד חומרנית וילדים יחשבו שמי שיש לו את החולצה הזו, הוא בעל ערך גדול יותר. זה לא פשוט לגרום לילדים לקבל את העמדות שלנו.

"נושא רגיש הוא האפשרות לפער גדול בתפיסה בין אבא ואמא - אחד חושב שצריך חינוך פיננסי והשני שלא. פה צריך להיזהר ממצב שבו הילד יעבור מהורה להורה ואחד יאשר מה שהשני יאסור. חשוב לא לשבור את המילה של ההורה השני.

"עוד עניין חשוב, הוא שהרבה פעמים סבים עם הרבה כסף, קונים את הנכדים במתנות גדולות או בכסף, והסבים האחרים, שאין להם או כאלה שמוכוונים לחינוך, מרגישים שהנכדים פחות אוהבים אותם בגלל זה.

"זו נקודה רגישה. בגדול, אם אתה משקיע בילד בדברים העמוקים, זה לא יהיה הדבר המרכזי, אבל באמת עלול להיות מצב לא סימטרי וכמו בכל אי סימטריה, תוצאותיה יכולות להיות קשות".

- איפה מתגלים המצבים המורכבים במיוחד?

"במצבים מסוימים יש ספקטרום של מה להגיד, למשל אם אתה מעוניין לקנות לילד שלוש חולצות זולות יותר במקום אחת יקרה שהוא רוצה. אז אפשר להסביר לו למה לא מוצדק לקנות את היקרה. המקרים היותר קשים הם כשילד יעדיף חולצה אחת על שלוש.

"לפעמים הורה יכול להסכים לתת בידיו את ההחלטה שתהיה לו חולצה אחת יקרה במקום שלוש זולות. בעצם התהליך הזה, הילד הופך להיות צרכן מודע ונבון יותר".

ספרי כלכלה בולטים לילדים:

"נילי תקני-לי", רותי קינן, הוצאת סירקיס, 1989. גילאים: 3-7

"בא לי", רוני חפר, כתר, 2014. גילאים: 4-7

"הקופה שמאחורי מגירת הגרביים", חני נחמיאס וד"ר טלי תאני-הררי, כנרת זמורה-ביתן, 2011. גילאים: 6-10

"המיץ של פיץ", מיקי סלע, הוצאת אוריון, 2006. גילאים: 6-9

"כסף זה לא הכול", דורון שלפר, הוצאת צבעונים, 2007. גילאים: 4-7

"דנבר", דיויד מקי, הוצאת כנרת, 2010. גילאים: 4-7

"גלגולו של שקל", "אלון מרחב", אופיר ביכורים, 2015. גילאים: 6-8

"יוברט הורציו", לורן צ'יילד, הוצאת אגם,2007. גילאים: 5-8

"ימבה כסף", מדונה, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2005. גילאים: 3-6

"ארנב בארנק", רוזמרי ולס, הוצאת זמורה ביתן, 2006. גילאים: 2-4

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי