מנכ"ל משרד התקשורת מבין את תפקידו?

דבריו של מנכ"ל משרד התקשורת על מחירי הסלולר הם דברים שאסור לו לומר: הוא עלול להשפיע על מניות ולבטח על מהלכי השחקנים בשוק ■ לעתים נדמה שפילבר חושב ומתנהג כמו הבוס שלו, בנימין נתניהו ■ פרשנות

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, התבלבל. זה בסדר אם זה קורה לך פעם או פעמיים, אבל כשזה קורה לך בפעם השלישית - זה כבר אומר דרשני. מנכ"ל משרד תקשורת, שחוזר בפעם השלישית תוך כמה חודשים על אמירה שלפיה מחיר חבילת בסלולר צריך להיות 90 שקל - ספק אם מבין עד הסוף את תפקידו.

בפעם הראשונה זה קרה לפילבר בריאיון ל"גלובס" ביולי השנה, חודש בקירוב לאחר שנכנס לתפקידו. בפעם השנייה זה קרה לו לפני שבועות ספורים בריאיון ברדיו, ואתמול (ב') זה קרה לו במסגרת ריאיון מוקלט לבלומברג.

העניין עם האמירות האלה הוא לא בשאלה האם הדברים שלו נכונים או לא; הבעיה היא שהוא לא מבחין בכך שכאיש ציבור וכמפקח על שוק התקשורת, אסור לו לומר אמירות כאלה.

ראשית, הוא משפיע על שערי המניות בדרך לא ראויה. שנית, הוא משפיע על מהלכי כל השחקנים בשוק, כי בעקבות האמירות שלו חלק מהשחקנים מניחים שהרגולטור יניח לשחקנים להתמזג, כמו גולן טלקום. וזו, עם כל הכבוד לפילבר, כבר התערבות בוטה בנעשה בשוק.

גם הניסיון שלו למזער נזקים ולהוציא הודעת הבהרה מלמדת על האופן שבו הוא חושב. הרי הוא הוקלט או צוטט (ומבלי שבלומברג ישנו זאת) אומר שהמחירים בשוק הסלולר צריכים להיות 80-90 שקל - אז מה הוא בא לעבוד על הציבור ולספר לנו שלא אמר מה שאמר? לעתים נדמה שפילבר לא רק חושב כמו הבוס שלו, ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, אלא גם מתנהג כך.

אבל צריך להיות הוגנים בביקורת על פילבר, כשהוא מדבר על ה-OECD. כדי להבהיר מה חושבים ב-OECD על מיזוגים בשוק הסלולר (פילבר גם דיבר על כך שצריכים להיות 4 שחקנים בשוק), להלן ציטוט ממה שנאמר ב-OECD בנובמבר 2014 על הסוגייה.

תחת הכותרת "ה-OECD רואה תרומה קטנה בקונסולידציה בשוק הסלולר", נכתב בדוח של הארגון כי במדינות שבהן היה מספר השחקנים הרב ביותר, קיימת סבירות וסיכוי לתחרותיות ושירותים חדשניים. באוסטריה, כאשר ירד מספר השחקנים מ-4 ל-3, נרשם בלבול גדול אצל הלקוחות, ונרשמה עליית מחירים כתוצאה מהמיזוגים.

בהמשך מחזקים הכותבים את עמדת פילבר ואומרים כי בשווקים של 4 מפעילים קיימת תחרות בריאה שאינה פוגעת בהשקעות. כידוע, בישראל אנחנו עם 5 מפעילים ועוד אחד נוסף שמתכוון להיכנס לשוק, פלוס מפעילים וירטואליים. מה זה אומר?

אם פילבר היה מסתפק בכך שהיה אומר שגם ב-OECD סבורים כי 4 מפעילים בשוק עושים את העבודה התחרותית, לוחצים על המחיר ומגבירים השקעות - אף אחד לא היה בא אליו בטענות. אבל כאשר הוא אומר מה צריכים להיות המחירים בשוק, הוא עושה טעות גדולה ומתערב היכן שאסור לו.

אבל מה שחסר יותר בהתבטאויות של פילבר הוא אולי דווקא מה שלא אמר. למשל, מה דעתו על מחירי השוק הסיטונאי ועל מחירי האינטרנט? אם כל-כך חשוב להתייחס למחירים בשוק הסלולר ולאיזונים בשוק התקשורת, למה שלא יתכבד ויגיד מה הוא חושב על המחירים במגזרים אחרים?

לדעת כל השחקנים בשוק (חוץ מבזק והוט כמובן), מחירי השימוש בתשתיות והמחירים הסופיים לצרכנים יכולים וצריכים להיות נמוכים יותר. למה שם אתה לא זורק מילה, מר פילבר? כמה זמן צריך עוד לקחת לך ולמשרד להכניס את הוט לתוך השוק הסיטונאי? כמה זמן מאות אלפי בתים ברחבי הארץ לא יוכלו ליהנות מתחרות בגלל שהוט לא מגיעה אליהם לבית? נכון, זה לא קרה במשמרת שלך, אבל אתה האחראי והממונה מטעמנו; למה שלא נשמע מה דעתך גם על זה?