אלשטיין לעליון: לאפשר לי למכור מניות אי.די.בי בהצעות הרכש

זאת לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את טענותיו ■ נאמני הסדר החוב של אי.די.בי דורשים בתגובה צו ביזיון בית המשפט כנגד החברות של אלשטיין

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח, ונאמני הסדר החוב של החברה-האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות, ממשיכים להתעמת סביב סוגיית מכירת מניות על-ידי אלשטיין במסגרת הצעות הרכש בהן הוא מחויב, על-פי תנאי ההסדר, לציבור בעלי המניות. זאת לאחר שלפני כשבועיים דחה שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, באופן גורף את טענותיו של אלשטיין וקבע כי חברות שבשליטתו אינן זכאיות למכור מניות בהצעת הרכש שיגיש.

בעקבות כך החליטו אלשטיין ועורכי דינו להגיש ערעור לבית המשפט העליון, ולטעון כי ההחלטה במחוזי דווקא מאפשרת לו לקחת חלק בהצעת הרכש, בזכות סייג של השופט שנכלל בהחלטה, המאפשר למניות שנרכשו מהציבור במסגרת המסחר בבורסה להיכלל בהצעת הרכש.

בהמשך לפנייתו של אלשטיין לבית המשפט, בסוף השבוע הגישו נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות, עורכי הדין חגי אולמן ואייל גבאי, בקשה למתן צו לביזיון בית משפט כנגד החברות של אלשטיין, דולפין הולנד ואיפיסה. בפנייתם הם מבקשים מבית המשפט לאכוף עליו "להישמע להוראות בית המשפט בכל הנוגע להחלטת בית המשפט".

מניות במחיר פי 4 מהשוק

אולמן וגבאי דרשו מבית המשפט למנוע מהחברות של אלשטיין להצטרף כניצעות בהצעת הרכש, לאחר שבמסגרת הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות, שנחתם בינואר 2014, נכללה התחייבות של אלשטיין ושל שותפו לשעבר, מוטי בן-משה, לבצע הצעת רכש בת שתי פעימות בסכום כולל של 512 מיליון שקל למניות אי.די.בי. הפעימה הראשונה מתוכננת להתבצע עד סוף השנה, והפעימה השנייה עד סוף שנת 2016. מדובר בהצעת רכש לכ-32 מיליון מניות במחיר ממוצע של כ-8 שקלים למניה - פי 4 ממחיר השוק העומד על 2 שקלים בלבד.

אלשטיין, ששילם באחרונה 152 מיליון שקל לבן-משה תמורת 14% מאי.די.בי, יידרש אם כן לשלם למחזיקי המיעוט עוד 256 מיליון שקל עד סוף השנה, כאשר עוד קודם לכן הוא אמור להזרים לאי.די.בי 200 מיליון שקל כחלק מהנפקת זכויות מתוכננת.

מניית אי.די.בי פתוח איבדה כ-40% מערכה בשנה החולפת ומשקפת לחברה שווי של 1.45 מיליארד שקל. כיום מחזיק אלשטיין 81% ממניות אי.די.בי פתוח, 49% באמצעות דולפין והיתרה (32%) באמצעות איפיסה.

שינויי הנהלה בחברות הקבוצה

במקביל להתנהלות המשפטית, בצד העסקי של הקבוצה, אלשטיין החליט בשבוע שעבר למנות את גיל שרון למנכ"ל החברה-הבת של אי.בי.אי, דיסקונט השקעות (דסק"ש). לשם כך יסיים שרון (52) בעוד 3 חודשים את תפקידו כמנכ"ל פלאפון אחרי כעשור וייכנס לתפקיד במהלך הרבעון הראשון של 2016.

לאי.די.בי שתי החזקות מרכזיות: 55% ממניות כלל ביטוח בשווי 1.8 מיליארד שקל ו-74% ממניות חברת ההחזקות דסק"ש בשווי של 483 מיליון שקל. לאחר שהשליטה בכלל ביטוח תימכר, לפי התוכנית עד מחצית 2016, הרי שדסק"ש תיוותר הפעילות המרכזית בקבוצת אי.די.בי. זו תהיה החברה שדרכה ישלוט אלשטיין על החברות התפעוליות המרכזיות בקבוצה - סלקום, שופרסל ונכסים ובנין, ועל החזקות המיעוט בחברת אדמה, בחברת החזקות הטכנולוגיה אלרון ובבית ההשקעות אפסילון.

במצב הזה, אלשטיין מבין כי מנכ"ל דסק"ש הוא התפקיד המרכזי ביותר בקבוצה, ומי שאמור לקבוע ולהכווין את אסטרטגיות הצמיחה של החברות-הבנות. לא מן הנמנע כי שרון גם יתבקש לשמש כיו"ר של לפחות חלק מהחברות הללו, כדי שיוכל לפקח בצורה טובה יותר על פעולות מנהליהן.